• Anonym (TS)

Semester innan a-kassa

Jag har snart pluggat klart. Tänkte vara ledig (leva på sparpengar) minst en månad sen börja söka jobb (har redan sökt en del men vill inte börja jobba förrän i augusti). 
    I augusti när jag är tillbaka från ledigheten och skriver in mig hos arbetsförmedlingen, kan jag få a-kassa trots att jag inte sökt jobb på 4-6 veckor? Någon som varit i den situationen?

(Att SGI:n inte är skyddad vet jag.)

• Svar på tråden Semester innan a-kassa
  • Anonym (Jo)
    Räkan77 skrev 2023-03-05 21:30:26 följande:
    Självklart spelar det jättestor roll, TS vill inte begå ett välfärdsbrott. 
    Det gör hen ju inte så länge hen inte försöker ta ut a-kassa.
  • Anonym (....)
    Anonym (Ellise) skrev 2023-03-05 14:14:12 följande:

Varför inte söka jobb direkt så du har ett efter studierna, men vara tydlig med startdatumet när du kan börja. Du kan ju också börja så att du jobbar i juni, vara ledig juli och sedan tillbaka igen i augusti.

Är det svårt för dem att rekrytera går de säkert med på detta upplägg. Då kan du ju säkert även få lite semesterdagar att ta ut, ett jobb som börjar 1 juni ger ju i alla fall minst 18 semesterdagar.

18 semesterdagar för ert jobb som börjar i juni? Hur tänkte du där? 

Börjar ts i juni och planerar att vara ledig i juli så har h*n 0 semesterdagar att ta ut. På sin höjd har h*n tjänat in två semesterdagar i juni så kam ta ut nästa år. 
  • Anonym (Ellise)
    Anonym (....) skrev 2023-03-05 21:43:48 följande:
    18 semesterdagar för ert jobb som börjar i juni? Hur tänkte du där? 

Börjar ts i juni och planerar att vara ledig i juli så har h*n 0 semesterdagar att ta ut. På sin höjd har h*n tjänat in två semesterdagar i juni så kam ta ut nästa år. 
    Många jobb har förskottssemester och det brukar vara ca 2,5 dagar per månad.
    Juni-december är 7 månader så cirka 18 dagar. Det fick jag när jag började ett jobb runt den tiden. Och ja jag kunde ta ut dem samma år jag började.
  • Anonym (TS)

Kommer arbetsförmedlingen inte hålla på och vilja ha möten och att jag aktivitetsrapporterar ändå? Jag har aldrig varit arbetslös så länge så jag vet inte, särskilt inte vad de har för krav om jag inte plockar ut a-kassa. 

Anonym (Jo) skrev 2023-03-05 21:39:29 följande:
    Det gör hen ju inte så länge hen inte försöker ta ut a-kassa.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-06 06:04:24 följande:

Kommer arbetsförmedlingen inte hålla på och vilja ha möten och att jag aktivitetsrapporterar ändå? Jag har aldrig varit arbetslös så länge så jag vet inte, särskilt inte vad de har för krav om jag inte plockar ut a-kassa. 

De kommer att erbjuda dig möten men de kommer inte kräva rapporter. Om du inte tänkt ansöka om a-kassa kan de inte ställa några krav alls.
  • Jemp
    Anonym (Jo) skrev 2023-03-06 08:57:58 följande:
    De kommer att erbjuda dig möten men de kommer inte kräva rapporter. Om du inte tänkt ansöka om a-kassa kan de inte ställa några krav alls.
    Är du säker på detta? Rapportering är ju standard för alla numera. Jag är själv inte säker på vad som gäller om man inte söker om a-kassa men att vara inskriven innebär ju också att man så småningom har rätt till större åtgärder och program, samt skyddar sin sgi mm. 
  • Anonym (Jo)
    Jemp skrev 2023-03-06 09:05:29 följande:
    Är du säker på detta? Rapportering är ju standard för alla numera. Jag är själv inte säker på vad som gäller om man inte söker om a-kassa men att vara inskriven innebär ju också att man så småningom har rätt till större åtgärder och program, samt skyddar sin sgi mm. 
    Ja jag är säker eftersom jag själv varit inskriven utan att ta ut a-kassa.
  • EpicF

Man kan vara inskriven på AF utan att behöva vara med i åtgärdsprogrammet, rapportera etc om man inte tänker ta ut a-kassa. Faktum är att man vara inskriven även när man har ett jobb. 

Ska man däremot ta ut a-kassa eller alfa-kassa så måste mam göra det som AF kräver. Delta i olika åtgärdsprogrammet, rapportera jobb etc. 

Men ts, du måste ta reda på om du kan få a-kassa trots att du har studerar. Om det är överhoppbartid så länge du har betalat till a-kassan. 

• Anonym (TS)
    EpicF skrev 2023-03-06 10:51:25 följande:

Man kan vara inskriven på AF utan att behöva vara med i åtgärdsprogrammet, rapportera etc om man inte tänker ta ut a-kassa. Faktum är att man vara inskriven även när man har ett jobb. 

Ska man däremot ta ut a-kassa eller alfa-kassa så måste mam göra det som AF kräver. Delta i olika åtgärdsprogrammet, rapportera jobb etc. 

Men ts, du måste ta reda på om du kan få a-kassa trots att du har studerar. Om det är överhoppbartid så länge du har betalat till a-kassan. 

Ja, det är överhoppbar tid.

Jag har tidigare kollat på arbetsförmedlingens hemsida men kom på att jag såklart även bör kolla på a-kassans. Hittade information där om att de räknar tolv månader tillbaka (minus studier då) och att den månad jag vill vara ledig kommer försvinna från snittet. Men jag räknar inte med att behöva plocka ut ersättning särskilt längre (om ens alls), så det är ingen big deal för mig egentligen.
  • Anonym (Jo)

Det kan vara enklare att bara hoppa över AF och a-kassa helt och hållet då.

Svar på tråden Semester innan a-kassa