• Mimmiimimmii

Trivs inte i mitt hem längre

Jag skrev innan men håller på att gå sönder. Är utmattad sedan tidigare o har tagit stort ansvar över vårt hem. Vi har två stora pojkar en en liten tjej på 2 år. Vi har helt olika syn på uppfostran o på hur vi vill ha det. Stora pojken träffade en tjej o han är 16 år jag hade precis kommit hem från sjukhuset för förlossningsdepression o hon bodde här va med på semestrar o på kvällarna kunde de komma hem 01 o duscha äta o det är 0 respekt. Jag fick nog jag var fl o tjejen var här på håltimmar ensam o jag fick aldrig ro. Tog upp det o sonen blev jättearg o pappan tycker inte det är ett prolem. Han sover som en stock o jobbar större delen av tiden. 
    Har iaf fått igenom att de ska vara lite hos båda o inte varje dag. 

Det här har ändå tärt på mig o jag blir så irriterad när de inte visar respekt. 

• Svar på tråden Trivs inte i mitt hem längre
  • Mimmiimimmii

Va gör man. De får alltid igenom sin vilja genom att gå till pappa.. då får man sova över jämt. Duscha på nätterna o komma hem när man vill. 

• Anonym (Ok)

Tror du att du får andra svar denna gång?

Mitt svar är samma, lämna och ha barnen varann vecka eller stanna och låt barnen hata dig och mannen behandla dig respektlöst. Ditt val. 

• Anonym

Jag skulle bli skogstokig om mitt hem användes som någon dagöppen verksamhet.
    Nej tack
    Ställ också kravet att kompisar slutar använder ert hem utan att vara i sällskap med ert barn

• Mimmiimimmii

Vad är normalt om man är 16 hur känner ni? Finns det en liten i familjen kan man inte visa hänsyn då? Fattar att de kan va svårt men nu kom de hem. De var t ugna att duscha o alla ligger o sover. Jag ber dem bara smyga upp o lägga sig men då springer sonen in till pappan som säger klart ni ska duscha. 

• Anonym

Beställ tid på familjerådgivning omgående

• Anonym (For)

Se till att du får behandling för förlossningsdepressionen så att du har den helt under kontroll så kommer du att se att nästan alla andra problem kommer att lösa sig. 

Sätt 2-åringen på förskolan och börja jobba igen och kräv att pappan tar sin del av ansvaret eller anställ en barnflicka som kan täcka upp där det brister.

Börja jobba på relationen till dina äldre barn igen så att den blir stark och stabil. Ställ också krav på dem om att de tar hänsyn till resten av familjen och bidrar till allas trevnad.

Bestäm dig för om din man kommer att bidra positivt till ditt och familjens liv eller om det krävs förändring även på det hållet. Familjeterapi är en bra väg.

Men allt detta börjar med att du tar kontrollen över din depression så att du fixar att vara den drivande vuxna människa du är i ditt liv. Det är inte 16-åringar (som för övrigt låter som en normalt självcentrerad 16-åring) eller ens våra partners som får överta den rollen.

• Anonym (Britta)

Det här kan ju inte vara ett problem som bara dykt upp nu eller hur ? Att ni har helt olika syn på hur man fungerar i en familj. Det måste ju ha varit då innan ni skaffade er minsta. Det är ju svårt när man aldrig har haft samma syn på hur man ska leva i en familj och ta hänsyn. Det är självklart att flickvännen inte ska vara hemma hos er skälv om du inte vill det. Men vem släpper in henne? Om sonen blir arg för att du inte tycker att det är en bra ide så går du ju bara stå på dig. Dusch mitt i natten är inte ok någonstans men där måste du sätta ner goten. Kan det vara lite så att du alltid har haft lite svårt att säga ifrån eller om det har varit lite så att du kanske har klagat på lite mycket saker så tillslut så blir du överkörd för att ingen lyssnar. lycka till och stå på dig

• Anonym (Kajsa)

Angående flickvännen - prata med hennes föräldrar. De får prata med henne och förstå det hela. 

Lås dörren dagtid så inte flickvännen kommer in. Plingar hon på så öppnar du helt enkelt inte. Eller öppna dörren och säg snällt att hon är välkommen tillbaka när sonen är på plats. 

Självklart tycker pappan inte det är ett problem. Det fattar till och med jag. Han är ju inte hemma på dagarna och mår skit. Så - ta med honom till familjeterapi/psykolog/BVC/Mödravården eller var du får hjälp någnstans och förbered innan att de får förklara det hela för honom. 

Är du dessutom sjuk får du vara sjukskriven då kan pappan få ta vab eftersom ordinarie vårdnadshavare inte kan. Då åker du iväg någonstans och bara tar det lugnt. En bekants sommarstuga, dina föräldrar, biblioteket, långpromenad eller vad du känner att du mår bra av. 

Men familjerådgivning är nog bra - för sonen tar ju efter pappan. Pappan tycker inte det är något problem då tycker ju sonen självklart att pappan har rätt och du har fel. Pappan måste visa en tydligare sida i detta också. 

Självklart ska sonens flickvän få vara hos er, men för ditt mående får det vara begränsade tider. Givetvis är det okej att duscha och äta klockan 01 någon enstaka gång, men inte hur ofta som helst - speciellet inte om det stör andra. 

• Goneril

Som äldre person i detta forum blir jag helt förskräckt över så mycket oförståelse och egoism. Tonårskillen öppnar sitt hem för flickvännen; det  har nu blivit gratishotell eller ungdomsgård. Detta har fått pågå därför att det varit möjligt, ingen har hejdat honom.
    Egentligen tycker jag inte att så unga skolelever ska sova över hos varandra, de går bara i högstadiet och borde koncentrera sig på skolan i stället för att leva som sambor. Jag har hört att ungdomar brukar säga till sina föräldrar att "alla andra gör så" vilket inte behöver vara sant. Nu har jag inga barn, men hade jag haft det hade det inte kommit på fråga att en annan person skulle ha kunnat ta mitt hem i besittning, äta och använda mitt badrum. Jag vill kunna slappna av i mitt eget hem och inte hålla en främling med mat och logi.                                                                                                                                                                                      TS behöver vila och rekreation, kanske en vecka alldeles ensam eller med det minsta barnet, på någon semesterort. Mannen får ansvara för  hemmet. När TS återvänder ska flickvännen vara portförbjuden utom någon lördag emellanåt. Vid övernattning gäller att duschning får ske senast  21 00. Har mannen så lite förståelse för TS regler bör han flytta och hur han ska fixa en ungdomsgård är hans problem. TS kan bestämma vad som ska gälla i hennes hem, sonen får bli hur arg som helst. Nya regler, bara att gilla läget.

• Anonym (X)
    Mimmiimimmii skrev 2023-03-07 22:30:07 följande:

Va gör man. De får alltid igenom sin vilja genom att gå till pappa.. då får man sova över jämt. Duscha på nätterna o komma hem när man vill. 

Det är många trådar nu. Är du så missnöjd med ert familjeliv så får du ju skilja dig.
Svar på tråden Trivs inte i mitt hem längre