Inlägg från: Anonym ("diagnoskvinna") |Visa alla inlägg
  • Anonym ("diagnoskvinna")

    Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?

    Igen någron som försöker svartmåla folk med diagnoser. Och ganska orättvist. Jag har jobbat i serviceyrken - innan jag kom till Sverige. Och jag var ganska förfärad när jag kom hit över hur dålig servicekänsla folk har som jobbar i butiker, restauranger och liknande. 

    Nej du, det hänger inte på diagnoser! Inte ens de som har Asperger brukar ha problem med det (har själv den diagnosen). Det hänger på att ingen har sagt åt dessa ungdomar: Nu måste du vara service-minded, le och säg t.ex. så här......!  Istället är man mesig och tror att de kommer att märka det själva. Bara de mest grundläggande reglerna hur man bemöter en kund! 

  • Anonym ("diagnoskvinna")
    Anonym (E) skrev 2023-03-12 12:52:53 följande:
    Alla ser bara sina rättigheter, dagens yngre generation är uppfostrade på det viset.

    Att vara serviceminded betyder att man sätter någon annans behov före sina egna till viss del. För den yngre curlade generationen är detta science fiction.
    Det är inte ens så invecklat, tycker jag. Det handlar ju mycket om att vara professionell. Är man på jobbet så är man inte privatperson. Och om man har att göra med kunder eller liknande på jobbet så ska man fokusera på DEM. Det är det som jobbet går ut på.

    Men.... om man säger till nya, unga anställda från början: Det är det här vi förväntar oss av dig........  - då lär många ändå haja. Och de som verkligen inte funkar kan man sålla ut ganska snabbt.

    Det är inte ovanligt att folk med diagnoser fastnar i såna jobb, för att de inte orkar med vidare utbildning eller med flexibiliteten i en del andra jobb. Därför tycker jag det är ganska illa att försöka svartmåla denna gruppen igen. De allra flesta klarar nämligen det helt okej. 
  • Anonym ("diagnoskvinna")
    Anonym (Kassavana) skrev 2023-03-12 14:14:06 följande:
    Inget försök att svartmåla, men människor med vissa diagnoser kan ju ha svårt för det sociala, att titta kunden i ögonen och så, men jag lutar även åt det du säger, att det ofta är unga som inte ens vet vad social kompetens eller att vara serviceminded innebär.
    Vad social kompetens innebär har diskuterats, och det finns olika åsikter om det. Att titta i ögonen - ja, man bör nog inte titta nån helt annanstans, men bara man tittar någorlunda åt rätt håll, så lär det duga. Viktigare är egentligen att vara tillgänglig, t.ex. för att svara på frågor. Jag har sett allt ifrån personal som tittar i sina mobiler till ett par som kysstes bakom disken istället för att hjälpa kunderna. 
  • Anonym ("diagnoskvinna")
    Anonym (Nja) skrev 2023-03-12 13:32:42 följande:
    Jag tror inte det hänger på om man säger åt ungdomarna eller inte, de förväntas fatta hur man beter sig på en arbetsplats men många gör det inte, men iaf enligt min erfarenhet så är ungdomar generellt trevliga medan det är 25+ som är surast. Vad ska man skylla på då?
    Jag tycker fortfarande att man kanske bör ge dem ganska konkreta anvisningar. Jobbade själv i en amerikansk hamburgarkedja som ungdom. Där drillades man på hur exakt man skulle göra. Inga oklarheten där. Dock var det inget för folk som är nervösa - nån chef stod nämligen ofta och kontrollerade om alla gjorde som de hade sagt. 
  • Anonym ("diagnoskvinna")
    Fröken Allvar skrev 2023-03-12 14:57:16 följande:

    Sociala medier har verkligen sabbat mycket. Istället för möten med den som kommer tror man sig ha "möten" med säljkonton på Instagram och Tiktok i en manick man alltid har med sig. Mycket sorgligt. Som ung jobbade jag med människor i alla åldrar vilket gav mig mycket. Hade jag varit ung nu hade jag kanske varit likadan och ägnat mig åt någon som sålde sitt låtsasliv till mig i manicken, vad vet jag? 


    Nja, det kan spela in. Samtidigt så brukar ju ungdomar, som inte alls är vana att arbeta behöva vänja sig lite. Jag tror felet är att kasta dem rakt in i det, utan att coacha dem lite i början. 
Svar på tråden Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?