Inlägg från: Anonym (Kassavana) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kassavana)

    Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?

    Har mer och mer märkt av detta. Kedjor och butiker har börjat anställa människor med problem och som har olika diagoser, en del klarar varken att vara trevliga och serviceminded eller att bemöta kunder på ett adekvat sätt.

    Eller kan det vara att sådana provanställs för att de ska få mer social kompetens?

  • Svar på tråden Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?
  • Anonym (Kassavana)
    Anonym ("diagnoskvinna") skrev 2023-03-12 12:31:56 följande:

    Igen någron som försöker svartmåla folk med diagnoser. Och ganska orättvist. Jag har jobbat i serviceyrken - innan jag kom till Sverige. Och jag var ganska förfärad när jag kom hit över hur dålig servicekänsla folk har som jobbar i butiker, restauranger och liknande. 

    Nej du, det hänger inte på diagnoser! Inte ens de som har Asperger brukar ha problem med det (har själv den diagnosen). Det hänger på att ingen har sagt åt dessa ungdomar: Nu måste du vara service-minded, le och säg t.ex. så här......!  Istället är man mesig och tror att de kommer att märka det själva. Bara de mest grundläggande reglerna hur man bemöter en kund! 


    Inget försök att svartmåla, men människor med vissa diagnoser kan ju ha svårt för det sociala, att titta kunden i ögonen och så, men jag lutar även åt det du säger, att det ofta är unga som inte ens vet vad social kompetens eller att vara serviceminded innebär.

  • Anonym (Kassavana)
    Anonym (E) skrev 2023-03-12 12:52:53 följande:
    Alla ser bara sina rättigheter, dagens yngre generation är uppfostrade på det viset.

    Att vara serviceminded betyder att man sätter någon annans behov före sina egna till viss del. För den yngre curlade generationen är detta science fiction.
    Det finns även äldre kassabiträden som är sura och arroganta, men främst bland yngre. Som du säger har det nog inte ingått i deras uppfostran att tänka på andra än sig själv. Ofta idag verkar det som normal vänlighet och att kunna bemöta folk är något som är passe för en del, kan nog ha en del med smartphonens inträde också. Yngre är vana att ha sitt sociala liv på internet. Att vara social IRL är inget de tycker är intressant eller givande.

  • Anonym (Kassavana)
    Anonym (lära svenska) skrev 2023-03-12 11:03:38 följande:

    Varför kvoteras vissa in i vården, som inte kan svenska och ska handskas med mediciner och ta hand om gamla människor?


    Det är en annan fråga, men något jag också undrar över.

  • Anonym (Kassavana)
    Fröken Allvar skrev 2023-03-12 10:58:33 följande:

    Beställ på nätet?

    Det är viktigt att bli okej bemött, men det stämmer att serviceyrket förflackats på senare år. De som jobbar med det förstår ofta inte vad service är. Service innebär att vara trevlig och korrekt i de märkligaste situationer.

    Jag har större förståelse för människor med diagnoser än vad jag tolkar in att du har? I en matbutik där jag handlade innan hade halva gänget något. Jag tyckte om dem. De var rara. Värre var det i julas när jag köpt en stor mängd julsaker på rean när Åhléns bytte ägare. Det var kö bakom. Istället för att slå in julsakerna ordentligt istället för slarvigt (de var i glas och känsliga) trodde kassabiträdet att jag skulle kunna teleportera bort mig och sakerna på något magiskt sätt när hon slagit in dem halvhjärtat. Jag var ju tvungen att vara försiktig med dem på grund av hur dåligt hon hade packat och behövde packa ner det i mina medhavda kassar tillsammans med hårda keramikkrukor som jag också köpt. Då hade jag handlat för flera tusen kronor. Hon hjälpte inte till, lyfte inte ett finger, utan jag packade om efterhand som hon svepte runt med något litet silkespapper. Det är väl okej att hon inte hjälpte till, men då måste hon ju acceptera tiden det tog mig att göra det ensam. 

    Situationen blev därför mer stressad än vad den behövde vara för både mig, henne och jag antar för de som stod och trampade i kön bakom. Den sortens kassabiträde är inte heller så kul, och även om jag förstod hennes inre stress så kan det inte vara en ovanlig situation med en kund som handlar många julsaker på rean?

    Det finns många kunder och kundsituationer att hantera. Jag handlar inte så ofta, utan mycket på en gång när jag väl handlar. Det är inte längre ett nöje att gå i affärer som förr då skyltningen ofta är dålig också.

    Det här blev visst långt. Jag tyckte om att gå i butiker förr men har tappat intresset och det är idag ett nödvändigt ont. Jag föredrar ändå fysisk butik och att kunna prova och se det jag köper innan, men flera gånger på sista tiden har det kunnat bli bra via nätet också, så jag rekommenderar verkligen det. Särskilt med mat, om ni är flera. Så smidigt. Men är du ensam så blir det lite dyrt att beställa hem med frakten. 


    Jag har förståelse för diagnoser och är inte helt diagnosfri själv. Men det har blivit mer uppenbart på senare år att kedjor och butiker har börjat anställa kassabiträden som verkar ganska ovilliga att bemöta kunder på ett adekvat och vänligt sätt. Behöver förstås inte handla om diagnoser och jag ser som sagt INTE ner på sådana människor. Det kan ju handla om att många yngre idag, som någon annan nämnde i tråden, har blivit uppfostrade med att det viktigaste är att tänka på sig själv och sina behov, Många yngre idag (och även äldre) har sitt sociala liv på internet, och sen smartphonens inträde har det blivit ännu mer så. Att vara social IRL idag är för många nedprioriterat, förutom på arbetsplatsen, där man ju är tvungen att interagera med varandra.


  • Anonym (Kassavana)
    Anonym (afafaf) skrev 2023-03-12 14:26:30 följande:

    Klart det är ett lamt försök att svartmåla.


    Jag tror i största mån att unga, osäkra personer som lämnas utan stöttning. De förväntas ska kunna allt och ges ingen tid. Stor skillnad mellan två affärer här. Alla klarar inte stressen i samband med inget stöd. Personalen ska ges möjlighet att växa i rollen.


     


    Jag har själv jobbat i butik. De som hade eller kunde få diagnoser var mest arbetssamma. De som inte brydde sig var den andra kategorin


    Nej, jag upprepar, det är inget försök att svartmåla, och jag är själv inte helt diagnosfri, ska tilläggas, för de som tror att jag saknar förståelse.

    Jag angav det som en teori bakom ett sämre bemötande, och har hört att folk börjat anställa människor med olika typer av problem, kanske som ett sätt att bana väg för dem in på arbetsmarknaden.

    Jag och flera med mig har iallafall märkt av att man sällan bemöts vänligt, utan snarare arrogant, än man gjorde för bara 10 år sedan.

  • Anonym (Kassavana)
    Anonym (Tess) skrev 2023-03-12 14:58:32 följande:

    När man börjar undra varför omgivningen blivit otrevlig bör man nog fråga sig hur man själv har förändrats. Tyvärr är det ju en del äldre som börjar bete sig otrevligt mot folk och inte fattar att det är därför andra är otrevliga tillbaka 


    Är för det mesta trevlig mot folk jag möter, om jag inte har en jävligt dålig dag. Men förstår vilken typ av personer du syftar på. Vissa kunder kan ju vara allt annat än vänliga.


  • Anonym (Kassavana)
    Anonym (inget) skrev 2023-03-13 11:23:11 följande:
    Det är inget problem för mig. Jag behöver inte att kassapersonalen ser mig i ögonen när jag betalar. Jag är glad att alla kan få jobb även om de har diagnoser eller svårigheter. 
    Jag är uppfostrad med att man ska se folk i ögonen när man pratar med dem. När jag var i tonåren var jag ganska blyg och skygg och tittade inte alltid upp när jag pratade med folk. Det gick väl an så länge man var i den åldern, då det för det mesta sågs av de vuxna som just blyghet, men då jag hade samma beteende en tid efter att jag fyllt 20, började folk undra om jag hade något att dölja eller var oärlig eftersom jag vek undan med blicken. Jag dömer inte folk som är blyga eller har svårigheter med social kontakt (eftersom jag ju som sagt själv haft dessa problem), men jobbar man i butik bör man ju vara butikens ansikte utåt, bland annat för att få kunderna att trivas och få dem att vilja komma tillbaks och fortsätta handla i butiken. Om en kassapersonal har ett undvikande beteende kan ju kunden uppfatta det som att denne har något emot kunden.

  • Anonym (Kassavana)
    Ocdmänniska skrev 2023-03-13 10:21:32 följande:

    Och hur vet du att dom har diagnoser som? Eller har alla som inte är super trevlig en diagnos enligt dig? 


    Jag dömer inte på något sätt folk med diagnoser, och är själv inte helt diagnosfri, ska erkännas.

    Men personalen i en butik ska ju vara butikens ansikte utåt, och bör vara trevlig och tillmötesgående om de ska kunna behålla sina kunder och få nya kunder. Ett kassabiträde som har ett undvikande och arrogant beteende kan ju få kunden att känna sig ovälkommen.


  • Anonym (Kassavana)
    Fröken Allvar skrev 2023-03-13 10:14:34 följande:
    Det jobbar många trevliga lite äldre på Pressbyrån nu, med social kompetens. Även de flesta yngre på Pressbyrån är väldigt trevliga landet runt. Jag vill understryka det så att Pressbyrån inte får skit för sitt unga rötägg. 
    Har också upplevt att just Pressbyråns personal, och även personal i andra mindre kiosker, brukar vara trevligare.

  • Anonym (Kassavana)
    Postman skrev 2023-03-13 09:38:56 följande:

    Tror det är flera faktorer som spelar in. Dels så saknar väldigt många idag social kompetensens, dels så är butikerna väldigt dåliga på att rekrytera rätt personal. Sen har vi idag dåliga/svaga chefer som styr det vardagliga, de är konflikträdda och de är för mycket kompis med sina underställda. Sen är de som anställs inte genuint intresserade av sina jobb, de flesta idag vill jag påstå är rätt ytligt intresserade av sina jobb och många har en grundtanke att här blir jag inte gammal så det kvittar hur jag uppför mig.


    Jag tror också att cheferna ofta kan vara en del av problemet. För 30 år sedan, när många 40-talister satt i chefspositioner, var det mer noga att de anställda skulle vara butikens ansikte utåt. Därför var trevlighet och att vara tillmötesgående gentemot kunderna viktigt. Chefer idag ställer inte alltid dessa krav, då de kanske inte själva är uppfostrade med att det där med att vara trevlig och serviceminded är så viktigt. Det är slappare idag generellt. Friare tyglar och mer låt-gå-mentalitet.


  • Anonym (Kassavana)
    Anonym (Ola Vildsnopp) skrev 2023-03-14 18:26:04 följande:

    TS, hur vet du att personalen har diagnoser?

    Är du psykiater eller psykolog?

    Pratar vi om servicekänsla sä är den ofta skrämmande låg bland dagens butikspersonal.


    Det vet jag inte, bara en gissning. Dömer som sagt inte på något sätt människor med diagnoser (är inte själv helt diagnosfri ska erkännas).

    Har bara märkt av att många som anställs som kassabiträden idag har ett undvikande och arrogant beteende.

  • Anonym (Kassavana)
    Ocdmänniska skrev 2023-03-14 18:46:22 följande:

    Kan inte citera, men dömer gör du ju trots allt. Sen det svarar inte på frågan hur du vet att dom har diagnoser?. Du antyder ju för att dom inte är bra på service så har dom en diagnos, du förstår inte hur dumt och kränkande det är?


    Har upprepat flera gånger i tråden att jag inte på något sätt dömer människor med diagnoser. Jag är inte själv diagnosfri.

    Jag reagerar bara på att många som anställs som kassabiträden idag har en undvikande och arrogant stil.

  • Anonym (Kassavana)
    Ocdmänniska skrev 2023-03-14 19:07:06 följande:
    Du säger det men du gör ju det ändå när du skriver för att dom har en undvikande och arrogant stil så har dom en diagnos?. 
    Någonsin tänkt att det handlar om dom som person snarare? Att det är deras personlighet. Bara för dom har något som anses vara negativt så är det inte en diagnos det handlar om 
    Är fullt på det klara med att det kan vara så. Jag har hört att man anställer folk med olika typer av problem  numer, antagligen för att de ska få in en fot på arbetsmarknaden. Det var därför jag angav diagnoser. Att vissa här sedan får det till att jag dömer dem, sitter endast i deras huvuden.

Svar på tråden Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?