• Anonym (Kassavana)

    Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?

    Har mer och mer märkt av detta. Kedjor och butiker har börjat anställa människor med problem och som har olika diagoser, en del klarar varken att vara trevliga och serviceminded eller att bemöta kunder på ett adekvat sätt.

    Eller kan det vara att sådana provanställs för att de ska få mer social kompetens?

  • Svar på tråden Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?
  • Anonym (E)
    Anonym ("diagnoskvinna") skrev 2023-03-12 12:31:56 följande:

    Igen någron som försöker svartmåla folk med diagnoser. Och ganska orättvist. Jag har jobbat i serviceyrken - innan jag kom till Sverige. Och jag var ganska förfärad när jag kom hit över hur dålig servicekänsla folk har som jobbar i butiker, restauranger och liknande. 

    Nej du, det hänger inte på diagnoser! Inte ens de som har Asperger brukar ha problem med det (har själv den diagnosen). Det hänger på att ingen har sagt åt dessa ungdomar: Nu måste du vara service-minded, le och säg t.ex. så här......!  Istället är man mesig och tror att de kommer att märka det själva. Bara de mest grundläggande reglerna hur man bemöter en kund! 


    Alla ser bara sina rättigheter, dagens yngre generation är uppfostrade på det viset.

    Att vara serviceminded betyder att man sätter någon annans behov före sina egna till viss del. För den yngre curlade generationen är detta science fiction.
  • Anonym (E)
    chriparkk skrev 2023-03-12 12:45:12 följande:

    Är väl väldigt bra att personer med sociala begränsnignar och dylikt kan komma in i arbetsmarknaden. Att se ner på dem och ställa krav utifrån sin egna förutsättningar är arogant. Hur mycket service förväntar du dig egentligen i en mataffär?


    Kraven på hur bra service man ska få som kund har ökat, samtidigt som inställningen och förmågan att ge denna service har minskat.

    Jag tror inte detta fenomen handlar om diagnoser, utan om olika attityder förr och nu.
  • Fröken Allvar
    Anonym (E) skrev 2023-03-12 12:55:25 följande:
    Kraven på hur bra service man ska få som kund har ökat, samtidigt som inställningen och förmågan att ge denna service har minskat.

    Jag tror inte detta fenomen handlar om diagnoser, utan om olika attityder förr och nu.
    Det handlar också om vem som får bra service var. Om man inte passar i mallen är det inte säkert att man får bra service på ett bra ställe, medan andra ger bra service till alla. Det senare är mest professionellt enligt mitt tycke och smak. 
  • Anonym ("diagnoskvinna")
    Anonym (E) skrev 2023-03-12 12:52:53 följande:
    Alla ser bara sina rättigheter, dagens yngre generation är uppfostrade på det viset.

    Att vara serviceminded betyder att man sätter någon annans behov före sina egna till viss del. För den yngre curlade generationen är detta science fiction.
    Det är inte ens så invecklat, tycker jag. Det handlar ju mycket om att vara professionell. Är man på jobbet så är man inte privatperson. Och om man har att göra med kunder eller liknande på jobbet så ska man fokusera på DEM. Det är det som jobbet går ut på.

    Men.... om man säger till nya, unga anställda från början: Det är det här vi förväntar oss av dig........  - då lär många ändå haja. Och de som verkligen inte funkar kan man sålla ut ganska snabbt.

    Det är inte ovanligt att folk med diagnoser fastnar i såna jobb, för att de inte orkar med vidare utbildning eller med flexibiliteten i en del andra jobb. Därför tycker jag det är ganska illa att försöka svartmåla denna gruppen igen. De allra flesta klarar nämligen det helt okej. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym ("diagnoskvinna") skrev 2023-03-12 12:31:56 följande:

    Nej du, det hänger inte på diagnoser! Inte ens de som har Asperger brukar ha problem med det (har själv den diagnosen). Det hänger på att ingen har sagt åt dessa ungdomar: Nu måste du vara service-minded, le och säg t.ex. så här......!  Istället är man mesig och tror att de kommer att märka det själva. Bara de mest grundläggande reglerna hur man bemöter en kund! 


    Jag tror inte det hänger på om man säger åt ungdomarna eller inte, de förväntas fatta hur man beter sig på en arbetsplats men många gör det inte, men iaf enligt min erfarenhet så är ungdomar generellt trevliga medan det är 25+ som är surast. Vad ska man skylla på då?
  • Anonym (Kassavana)
    Anonym ("diagnoskvinna") skrev 2023-03-12 12:31:56 följande:

    Igen någron som försöker svartmåla folk med diagnoser. Och ganska orättvist. Jag har jobbat i serviceyrken - innan jag kom till Sverige. Och jag var ganska förfärad när jag kom hit över hur dålig servicekänsla folk har som jobbar i butiker, restauranger och liknande. 

    Nej du, det hänger inte på diagnoser! Inte ens de som har Asperger brukar ha problem med det (har själv den diagnosen). Det hänger på att ingen har sagt åt dessa ungdomar: Nu måste du vara service-minded, le och säg t.ex. så här......!  Istället är man mesig och tror att de kommer att märka det själva. Bara de mest grundläggande reglerna hur man bemöter en kund! 


    Inget försök att svartmåla, men människor med vissa diagnoser kan ju ha svårt för det sociala, att titta kunden i ögonen och så, men jag lutar även åt det du säger, att det ofta är unga som inte ens vet vad social kompetens eller att vara serviceminded innebär.

  • Anonym (Kassavana)
    Anonym (E) skrev 2023-03-12 12:52:53 följande:
    Alla ser bara sina rättigheter, dagens yngre generation är uppfostrade på det viset.

    Att vara serviceminded betyder att man sätter någon annans behov före sina egna till viss del. För den yngre curlade generationen är detta science fiction.
    Det finns även äldre kassabiträden som är sura och arroganta, men främst bland yngre. Som du säger har det nog inte ingått i deras uppfostran att tänka på andra än sig själv. Ofta idag verkar det som normal vänlighet och att kunna bemöta folk är något som är passe för en del, kan nog ha en del med smartphonens inträde också. Yngre är vana att ha sitt sociala liv på internet. Att vara social IRL är inget de tycker är intressant eller givande.

  • Anonym (Kassavana)
    Anonym (lära svenska) skrev 2023-03-12 11:03:38 följande:

    Varför kvoteras vissa in i vården, som inte kan svenska och ska handskas med mediciner och ta hand om gamla människor?


    Det är en annan fråga, men något jag också undrar över.

  • Anonym (afafaf)
    Anonym (Kassavana) skrev 2023-03-12 14:14:06 följande:
    Inget försök att svartmåla, men människor med vissa diagnoser kan ju ha svårt för det sociala, att titta kunden i ögonen och så, men jag lutar även åt det du säger, att det ofta är unga som inte ens vet vad social kompetens eller att vara serviceminded innebär.

    Klart det är ett lamt försök att svartmåla.


    Jag tror i största mån att unga, osäkra personer som lämnas utan stöttning. De förväntas ska kunna allt och ges ingen tid. Stor skillnad mellan två affärer här. Alla klarar inte stressen i samband med inget stöd. Personalen ska ges möjlighet att växa i rollen.


     


    Jag har själv jobbat i butik. De som hade eller kunde få diagnoser var mest arbetssamma. De som inte brydde sig var den andra kategorin

  • Anonym (Kassavana)
    Fröken Allvar skrev 2023-03-12 10:58:33 följande:

    Beställ på nätet?

    Det är viktigt att bli okej bemött, men det stämmer att serviceyrket förflackats på senare år. De som jobbar med det förstår ofta inte vad service är. Service innebär att vara trevlig och korrekt i de märkligaste situationer.

    Jag har större förståelse för människor med diagnoser än vad jag tolkar in att du har? I en matbutik där jag handlade innan hade halva gänget något. Jag tyckte om dem. De var rara. Värre var det i julas när jag köpt en stor mängd julsaker på rean när Åhléns bytte ägare. Det var kö bakom. Istället för att slå in julsakerna ordentligt istället för slarvigt (de var i glas och känsliga) trodde kassabiträdet att jag skulle kunna teleportera bort mig och sakerna på något magiskt sätt när hon slagit in dem halvhjärtat. Jag var ju tvungen att vara försiktig med dem på grund av hur dåligt hon hade packat och behövde packa ner det i mina medhavda kassar tillsammans med hårda keramikkrukor som jag också köpt. Då hade jag handlat för flera tusen kronor. Hon hjälpte inte till, lyfte inte ett finger, utan jag packade om efterhand som hon svepte runt med något litet silkespapper. Det är väl okej att hon inte hjälpte till, men då måste hon ju acceptera tiden det tog mig att göra det ensam. 

    Situationen blev därför mer stressad än vad den behövde vara för både mig, henne och jag antar för de som stod och trampade i kön bakom. Den sortens kassabiträde är inte heller så kul, och även om jag förstod hennes inre stress så kan det inte vara en ovanlig situation med en kund som handlar många julsaker på rean?

    Det finns många kunder och kundsituationer att hantera. Jag handlar inte så ofta, utan mycket på en gång när jag väl handlar. Det är inte längre ett nöje att gå i affärer som förr då skyltningen ofta är dålig också.

    Det här blev visst långt. Jag tyckte om att gå i butiker förr men har tappat intresset och det är idag ett nödvändigt ont. Jag föredrar ändå fysisk butik och att kunna prova och se det jag köper innan, men flera gånger på sista tiden har det kunnat bli bra via nätet också, så jag rekommenderar verkligen det. Särskilt med mat, om ni är flera. Så smidigt. Men är du ensam så blir det lite dyrt att beställa hem med frakten. 


    Jag har förståelse för diagnoser och är inte helt diagnosfri själv. Men det har blivit mer uppenbart på senare år att kedjor och butiker har börjat anställa kassabiträden som verkar ganska ovilliga att bemöta kunder på ett adekvat och vänligt sätt. Behöver förstås inte handla om diagnoser och jag ser som sagt INTE ner på sådana människor. Det kan ju handla om att många yngre idag, som någon annan nämnde i tråden, har blivit uppfostrade med att det viktigaste är att tänka på sig själv och sina behov, Många yngre idag (och även äldre) har sitt sociala liv på internet, och sen smartphonens inträde har det blivit ännu mer så. Att vara social IRL idag är för många nedprioriterat, förutom på arbetsplatsen, där man ju är tvungen att interagera med varandra.


Svar på tråden Varför anställer butiker kassabiträden utan social kompetens?