Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

    Ni som anmäler trådar...?

    De tas ibland bort och ibland inte efter anmälan. Jag har fått egna trådar borttagna, troligen efter anmälan mot dem, och jag har sett trådar försvinna som jag anmält. Vissa trådar ligger kvar. Det är nog inte lätt att vara moderator, särskilt inte eftersom det finns användare som skapar osämja. Den person som helt oprovocerat skrev att jag var på Dumpen tar jag varenda chans att anmäla (personen skriver inte alltid, men ofta vidrigheter helt utan orsak till och om andra människor) och jag gissar att detta anmälningstvång jag utvecklat är ömsesidigt. Kanske är du en av dem som anmält mina trådar? 

  • Fröken Allvar
    Anonym (Anticimare) skrev 2023-03-12 13:43:37 följande:
    Nej jag anmäler sällan faktiskt. Skulle bara anmäla hat eller uppenbar provokation eller vissa återkommande ältande medlemmar som enbart vill irritera.
    Kan faktiskt inte förstå varför man skulle anmäla dig? Aldrig läst något annat än ödmjukhet och respekt från dig och en genuin vilja att förstå och vilja diskutera.
    Men du kanske går lite för djupt för vissa och är inne och petar i det som de inte riktigt har intelligens att argumentera för? Kanske också lite för mästrande för vissas smak?!

    Jag personligen hade hellre sett att anmälningsbenägenheten minskade. Gillar inte den egenskapen i folk. Jag vill ha högt i tak, men bättre moderatorer mot det riktiga hatet och misogynin.
    Jag tror att det är detta. Ibland gör jag det avsiktligt. Inte ett vackert drag, mer något som kommer fram när jag får nog. Jag skulle inte heller anmäla om jag inte själv blivit utvald av några för, jag vet inte, skampålning? Då måste jag anmäla. Annars får jag hålla på och fäktas i oändlighet. Men det har blivit lugnare på sista tiden.

    Jag vill också ha högt i tak och moderering av hat.
  • Fröken Allvar
    Anonym (R) skrev 2023-03-12 14:03:26 följande:

    Anmäler mest drogreklam numera eller grava påhopp. Sånt försvinner oftast. Resten är ofta värdelöst att ens försöka då de inte uppenbart struntar i troll som spammar ner forumet även om det är funkofobiska Pic eller kf. Så otroligt slappt att inte ens försöka få forumet till en trevlig nivå.


    Om du upplever mig som funkofobisk måste du helt ha missförstått mig. Sedan kan jag hålla med om att den jag diskuterar med här inte tycks ha sett de värsta fäktningsmatcherna jag deltagit i. Vad jag hoppas på, inte nödvändigtvis av dig, för du tycks ha bestämt dig för vart du sätter mig, är att andra jobbar för ett trevligt forum. Men du har gränser och jag har gränser som jag har bestämt mig för vad gäller Dumpenkvinnan, Husbilsmiljonären och andra. De flesta är dock inte evigt fultolkande konfliktsökare, utan bidrar till ett trevligt forum. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (R) skrev 2023-03-12 14:20:48 följande:

    Är ditt grundnick Pikachu? Nej. Det tror jag inte heller. Jag läser inte dina "fäktningningsmatcher" utan nystartade trådar där du går all in med otrevligheter utan grund. Nick or Anonymt men uppenbart.


     


    Nej. jag är inte heller alltid trevlig


    Jag startar ytterst sällan anonyma trådar eftersom jag inte vill utsätta mig för anonyma svar, så jag vet inte riktigt vad du syftar på, men det är väl bra om du anmäler de här trådarna. 
    Nej, du är inte särskilt trevlig just mot mig, men säkert mot andra som du kommer bättre överens med. 
  • Fröken Allvar

    Sen tänker jag på det här med experiment. Jag kan förstå vad du menar. Mina trådar har inte följt det gängse mönstret utom i ett par fall. Dem är jag glad över. 

  • Fröken Allvar
    Tukt skrev 2023-03-12 22:36:52 följande:

    Tycker de allra enklaste idiottrådarna tas bort relativt fort. Men man får känslan att FLs moderering sköts rätt mycket med vänster hand. Att det beror en del på vem som är i tjänst och modererar. Någon gång har moderator motiverat sig, men oftast inte.
    Familjeliv är ju en kommersiell produkt, så antar att de får in de stålar de tycker är lagom. Men bristen på en bra moderering i forumen gör ju inte FL mer till något många gör sig roliga över.


    Men alltså, hur skulle det kunna vara något annat, tänker jag? Det är ju både så att människor hittar varandra och kommunicerar här OCH att det är publikt. Så på samma sätt som jag gör mig rolig över kända människor och deras tillkortakommanden, publikt eller hemma i soffan som alla andra, så gör sig människor lustiga över det andra uppfattar som ett genuint möte med positiva eller negativa känslor. Det är inte som att någon människa är undantaget här. Alla kan bli förlöjligade alltid, hög som låg. Det ingår. 
  • Fröken Allvar

    Om det är något jag vill ha sagt så är det detta: Förlöjliga andra om du har behov av det, men tro inte att du själv är undantagen. Vi är alla löjliga. Det är det som är fint med att vara människa. 

  • Fröken Allvar

    Och om jag ska ta ett av mina favoritämnen igen så finns det ju inget löjligare än kändisar som gör narr av vanlisar. Jag menar, förstår de inte hur det ser ut här från marken? Nej, de gör väl inte det, på samma sätt som vi, Tukt, Eurydike, Fröken Allvar och vi andra är blinda för våra egna galna galopper. Slut på predikan. 

  • Fröken Allvar
    Tukt skrev 2023-03-12 23:59:31 följande:
    Var det där verkligen svar på mitt inlägg? För det kändes som du svarade på någon annans inlägg. Eller?
    Däremot vet jag inte om jag håller med om att diskussioner och diskussionsforum per automatik måste innebära att man gör "sig rolig" över andra. Det finns gott om andra forum där det är ganska lite av den varan. Delvis på grund av mer aktiv moderering.
    Det var du som sa att andra gör sig roliga på Familjelivs bekostnad. Då förklarade jag på ett basalt vis, så att även dom där borta i sandlådan ska förstå, hur det fungerar med förlöjliganden rent generellt, dvs att vi löjliga människor tyvärr inte har någon som helst kontroll över vilka som skrattar åt oss. Något som ofta uppfattas vara komiskt är att sitta på en så kallad hög häst och mannen, om det är fullt av trojanska hästar i den här manegen! Det kan du hoppa upp i sadeln och gnägga på. 
  • Fröken Allvar

    Angående anmälningar så tror jag att jag redan nämnt det men apropå pedofili missar jag inte en chans att anmäla idioten som anklagade mig för att ha åkt fast på Dumpen för alla vidrigheter hon kastar upp. Hon är verkshöjden av lågt. 

  • Fröken Allvar

    (Det är komiskt då det var i en kändistråd som anmäldes och försvann som den här "människan" inledde diskussionen med "Och du har åkt fast på Dumpen hör jag") 

  • Fröken Allvar

    Det är bara att fråga dig själv. Hur skulle du känna om någon, även om den inte är en servitris säger sig hata alla undersköterskor på Familjeliv (!) påstod att du åkt fast på Dumpen? Skulle du ta pedofilianklagelsen med ro eller skulle du välja bort att vara gullig mot det kontot och dess kompisar? 

  • Fröken Allvar

    De som skriver ofta här i forumet är människor som tycker om att skriva och att ge råd. Det är inte undersköterskor. Det är däremot vanligt att vara lärare eller universitetsanställd och skriva om sina perfekta värderingar här. 

  • Fröken Allvar
    Lönnsirap skrev 2023-03-13 11:33:02 följande:
    Jag har alldeles för lite tid i vardagen för att avgöra vad som är vad. Sajten är ojämn i sin moderering och även hur mycket "vanliga" medlemmar vill skriva.

    Jag har skrivit tillräckligt många inlägg för att inse att det plötsligen från ingenstans kan komma någon som är helt övertygad om att man är ett troll, och att det gäller att vara noggrann, så att man inte råkar att bli provocerad och kalla en idiot, en idiot, för få försvinner inlägget blixtsnabbt.

    Familjeliv har ingen tydlig moralisk kompass, eller ett tydligt syfte, utan troll blandas med människor som vill diskutera och människor som sörjer och mår dåligt. Känsliga rummet används ofta som ett ställe där det plötsligen framkommer att någon vill "diskutera" saker som är politiskt känsliga. 
     
    Men jag tror ju att folk faktiskt behöver diskutera vardagen, och ingen annan aktör har ju startat upp ett annat forum. Så här är jag lite då och då och diskuterar.
    Ja, det har jag också sett, att det dyker upp från ingenstans. Men det jag menar är att själva trådstarten är en trolltrådstart som då i höstas ofta drev med fattiga, utsatta, Samhall. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (vill ha högt i tak) skrev 2023-03-13 19:53:50 följande:
    Har varit med på detta forum i några år och har aldrig någonsin sett reklam för droger. Menar du att det postas länkar till onlineapotek?

    För övrigt:

    Det enda jag anmält har varit en länk till en porrsajt. Men skulle absolut kunna anmäla uppenbart kränkande saker som att någon ber en annan att ta livet av sig, någon som använder n-ordet eller liknande på ett elakt sätt eller grova pedofila saker. Eller att man hotar någons barn på ett grymt smaklöst sätt.
    Har inte sett det så har inte behövt anmäla och tror dessutom någon annan hade varit snabbare än jag ändå.
    Något som definitivt borde anmälas är trakasserier skickade som privata meddelanden, men är ju endast den som fått motta meddelandena som kan göra det.

    Annars tycker jag att det ska vara högt i tak. Yttrandefrihet ska råda. Ingen censur av åsikter!
    De som startar trådar gång på gång om samma sak, gör det något? Är ju bara att strunta i att gå in i dem. Vill vissa incels skriva tråd på tråd om sitt miserabla liv där de saknar en kvinna samtidigt som de tycks hata kvinnor (hur nu det kan gå ihop?), låt dem göra det. Så länge folk vill diskutera i tråden så finns det ju intresse för någon.
    Det är inte jobbigt att scrolla förbi en tråd man inte har intresse av.
    Samma sak med trolltrådar, spelar väl ingen roll om allt ts skriver är fejk, går att ha diskussion om det ändå.

    Hur ser redaktionens regler för borttagande av inlägg ut?
    Raderas allt som anmäls? Går det efter en typ av färdig mall? Eller är det upp till den person som råkar moderera för tillfället?
    Jag har inte kunnat svara då jag blev spärrstraffad i ett dygn för personangrepp i självförsvar på grund av att subtila antydningar och förlöjligande emojis inte är otillåtna och anklagelser om hot inte tas bort förrän förrän man vunnit pilkastningen genom att förnedra motståndaren tillbaka. Jag ska försöka bli bättre på de subtila kränkningar som avslutas med tre punkter om jag stannar på forumet.

    Eftersom moderator vill "veva igång" så gör jag väl det... 

    De som startar nya trådar gång på gång om samma sak, gör det något? Mig gör det något när trådarna är en uppenbar form av mobbning av andra användare med deras information lätt förtäckt. Av nick som inte syns det dygn trolltrådarna inte startar kan man sluta sig till vilka användare som ligger bakom dessa...

    Ett annat problem med trolltrådar som framställer en incel eller en "sjukpensionär" i dålig dager är att människor som saknar kunskap om till exempel myndigheter och hyresvärdar kan tro på innehållet i tråden. De sprider alltså desinformation. 

    Vissa konton som har skrivit här i tråden är alltså med och sprider desinformation... 

    Vissa konton är väldigt hotfulla... 

    Högt i tak är ju tydligen väldigt kul så länge det är ensamma incels som förtjänar det som blir mobbade... Tycks vissa tycka...

    Nu är jag trött på punkter... Ser lite fult ut... 

    -

    Något jag tycker att man ska fundera över som moderatorer är om man läser av konfliktsituationen i förhållande till vad man säger sig stå för. Vad är högt i tak? Egentligen? 
  • Fröken Allvar
    Tack moderator för svar. Det blir tydligare för alla.
     
    Tyvärr orkar jag inte delta så lång tid i trådarna som mobbar utsatta, särskilt inte när trollet inte är utsatt på riktigt utan utan mobbar sig själv genom att låtsas vara en utsatt med dålig självkänsla.
     
    Det jag menar med subtila hot är just att upprepade gånger skriva just att "vissa" gör så och så med punkter. Att återknyta till saker utan att säga vad man syftar på sprider en känsla av ingen rök utan eld. Bättre ta upp vad det handlar om så att andra får avgöra själva. 
     
    Det ligger ett trollinlägg i denna tråd som ingen fattar vad det syftar på utom jag som självklart fattar att det handlar om min fattigtråd och alla dess länkar. Som moderator skrivit kan det uppfattas tjatigt att länka vidare i samma tråd, men människor hittar fortfarande den tråden, därför kändes det värt att fortsätta fram till att en annan användare kallade mig och rumäner saker jag mådde illa av. Jag orkar inte, men jag är inget troll och jag är inte ett experiment som består av flera personer heller. Däremot är jag trött på mobbningen nu. 
     
    Jag är tacksam när moderator motiverar sig i tråden. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (vill ha högt i tak) skrev 2023-03-16 09:01:58 följande:
    Klart du ska vara kvar på forumet! Du brukar ju komma med bra inlägg, speciellt i din tråd om fattiga. Det du gör där är toppen!

    Visst, desinformation är inte bra. Därför är det bra att de trådarna får vara kvar så att riktig info kan motsäga påhitt som låtsas vara sanning. Även trådskaparna kan lära sig något på det.
    Vissa trådskapare verkar bara vara superirriterade på något och kan till viss del ändra sig efter inlägg som säger emot med info från olika synvinklar. Även om inte alla ts vågar ta till sig när de får nya tankar och kunskap. Heder till alla som vågar, har sett det några gånger.
    Jag är snarare på incelens sida, att de får gärna starta trådar om de vill. Kommer de däremot med kvinnohat så är det bara bra att de får mothugg. Men visst, trådar som helt uppenbart enbart går ut på att kränka folk behöver ju inte komma i flera varianter gång på gång. 
    Det viktiga i sådana trådar är ju mothugget de får av seriösa skribenter.

    Ja, vad är högt i tak egentligen?

    Vissa på fb verkar se högt i tak som att de får säga rasistiska och homofoba saker utan avstängning men att man samtidigt blir avstängd för en mening ot. Ot eller vad som kan gränsa till det är ibland det mest intressanta i en tråd. När någon berättar om en händelse från sitt liv som har lite med ämnet att göra men inte helt tex.
    Det gillar jag med familjeliv, att så länge man håller någorlunda god ton så kan man komma med vad som vissa anser är ot. Oftast de som påpekar ot på alla forum är de med en annan åsikt än den som skrivit något som gränsar till ot. Eller så används ot-beskyllningarna som en typ av härskarteknik.
    Oj, jag blev superglad nu, att det funnits åtminstone en person som uppskattat fattigtråden! Den blev inte alls som jag ville men det känns bra att få höra om hur du kunnat uppskatta den ändå trots vad som hände med den. 

    Det övriga du skriver kan jag bara hålla med om. Bra formulerat, bra perspektiv. 
Svar på tråden Ni som anmäler trådar...?