• 198424113

lågbegåvad

Gjorde en np utredning för cirka två år sedan och mitt resultat indikerade på att jag är lågbegåvad. En iq alltså mellan 70-85. Fick också samtidigt en add diagnos. Har också en ocd diagnos sedan barndomen.
    Funderat på om det finns något samband mellan iq och utbildning eller saknar det relevans? jag har en ingenjörsexamen i bagaget det borde ändå tyda på att iq och utbildning inte har något samband alls. Det är väl ändå en god nyhet och kan ge hopp åt andra som befinner sig på den lägre skalan. Har man lite disciplin så klara man det mesta=). 
    Ska dock inte iq vara en god indikator på vad du ska kunna klara av? jag menar, hade jag gjort testet innan hade jag kanske aldrig utbildat mig till ingenjör. Tror att genomsnittet på studerande ingenjör är runt 120, men det kan vara fel. 
    Vad har ni för tankar kring detta? är iq meningslöst eller inte?   
  • Svar på tråden lågbegåvad
  • 198424113
    Anonym (000) skrev 2023-03-13 15:51:53 följande:

Jag skrev i en liknande tråd för något år sedan, att det här med siffror på iq-tester är ganska komplext.
    Jag jobbar på en gymnasieskola. Vi har en elev som hade ca 75 på iq-delen när hen gjorde sin ADHD-utredning. Föräldrarna blev lite oroade och frågade då om deras ungdom borde gå särskola. Psykologen sade nej och förklarade att begåvningskurvan för denne person var ojämn, dvs siffran 75 var ett genomsnitt och personen hade mycket högre på vissa delar och något lägre på någon annan. Personen har gått samhällsprogrammet och har klarat det med lite stöd vad gäller struktur och tydlighet. Visst, inga superhöga betyg har hen fått, men minst E i allt och det är ju vad som krävs för examen. Eleven är bättre praktiskt än teoretiskt. 

När jag har pratat med personen märks inget av att denne skulle ha låg begåvning. 

Jag menar alltså att det blir olika på olika personer eftersom iq-tester inte är allt. 

Kanske märks det inte lika mycket om man har en blandad begåvningsprofil.   Pluggade också samhäll. hade vg i snitt så inga superbetyg men jag var också riktigt slapp på den tiden=) 
    Kan dock tillägga att gymnasiet är rena barnleken jämfört med ingenjörsstudier. hamnar man efter så bli det svårt att hinna ikapp.  
  • Anonym (S-G)

Jag tror inte du är lågbegåvad utan att testet slog fel.
    Utbrändhet och depression brukar påverka alla resultat, så jag är förvånad att de kände sig säkra nog att sätta en ADHD-diagnos.

Fast? Jag blir mest nyfiken på de här studierna om genomsnittlig iq-nivå (i Sverige? Världen?) och om de gjorts på andra program.

• Anonym (D)

Har själv varit utbränd och kan säga att min hjärna definitivt inte fungerade som normalt då.

Hade svårt att hitta ord, svårt att fokusera, svårt med arbetsminne m.m. 

Känner en äldre person som misstänktes vara dement i samband med utbrändhet, men där det visade sig vara pseudodemens som gick över när han repade sig. 

När det gäller ADD-diagnos är det möjligt att en underliggande ADD-diagnos bidrog till utbrändheten. Men svårighetsgraden på ADD-symptom kan ju också öka vid utmattningssyndrom. 

• Cereal Killer

Det ett intelligenstest är till för, om man förenklar det lite, är i princip att förutse människors chans att lyckas i livet (med lyckas menar jag allt ifrån att kunna skaffa sig en högre utbildning till att kunna sköta ett normalt jobb, till att kunna bo själv utan stöd och klara av att komma ihåg att betala räkningarna och hålla det hyfsat städat).

Det man försöker göra när man utvecklar ett test är att ta ett gäng personer där man vet hur det gått för dem, och sedan ta fram frågor där de som lyckats bra svarar på ett annat sätt än de som lyckats mindre bra. Genom att sedan göra en sammanvägning av en större mängd sådana frågor, så kan man få fram en modell som på ett ganska bra sätt kan prediktera hur det kommer gå för den som gör testet. 

För en person som redan utbildat sig så har man ju däremot redan svaret på frågan om utbildningsnivå. Du är ingenjör och det är liksom verkligheten, så det test som säger att du inte kan nå så långt måste därmed ha visat fel. Av någon anledning så funkade inte testet för just dig just på den biten, kanske pga din ADD, att du tolkade frågorna på ett sätt som de flesta inte tolkar dem på, eller något annat. Man kan jämföra det med väderprognosen; om den säger att det ska bli regn imorgon men det visar sig bli sol, så spelar det ingen roll att prognosen stämmer i 99,9999% av fallen. Det var liksom uppenbarligen ändå fel i just det här fallet. 

(Sedan är det hela lite mer komplicerat än jag beskriver det då ett IQ-test inte bara mäter en typ av intelligens utan består av flera delmoment. Sett till resultatet på de enskilda delarna är det kanske inte ett dugg märkligt att du klarat av en högre utbildning, för dina svårigheter ligger kanske främst i något annat.) 

• Anonym (IQ)

Hur bedömmer man intelligens?
    Jag tillhör övre kvadraten, det vill säga den del som sägs vara de 2% överintelligenta. Men inte fasen kan jag meka min egna bil, där är minsann mekanikern långt mer intelligent än mig 😂
    Ska man ha ett rätt värde som speglar verkligheten behövs nog andra test än de som finns idag.

• fornminne

TS, inget i din text tyder på att du är lågbegåvad. Jag tror som andra, att testet är missvisande. Räknas man som lågbegåvad behöver man ofta extra stöd i skolan och högskolestudier är inte att tänka på. Observera att dessa personer kan ha andra styrkor, samt är för högfungerande för särskola. Men har svårare än genomsnittet att förstå komplexa sammanhang.

Visst, sen kan man ha ojämn begåvning och till viss del kompensera. Men räknas man som lågbegåvad blir det svårt att klara stora mängder kurslitteratur eller svårare ämnen. 

En släkting till mig är praktiskt lagd men har aldrig haft läshuvud, som det hette förr. Klarade skolan men fick inga höga betyg. H*n räknas som normalbegåvad. Lågbegåvade har större svårigheter.

• Anonym (Rr)

Jag känner en person som har fått utrett intellektuell nedsättning men det var tydligen precis på gränsen. Den vill läsa vidare på högskola kanske till lärare och måste då plugga upp ämnen på komvux. Tror ni detta är möjligt? Personen har tagit körkort efter att ha misslyckats på teorin några gånger

• fornminne

Ligger man på gränsen för intellektuell funktionsnedsättning är det lägre. Låg begåvning eller svag begåvning är skiktet mellan normal begåvning och funktionsnedsättning. Men visst, det är en gråzon.

• Anonym (Iq är ok)

Iq är ett ok test som ger en indikation på om man är smart eller dum och hur smart eller dum. ADHD kommer dra ner ditt resultat om du inte tycker sådana test är väldigt roliga och engagerande, då kommer din ADHD höja ditt resultat.

Så det funkar bäst på neurotypiska.   

• Anonym (Fågel)

Att du var utbränd under utredningen har garanterat påverkat. Rent kognitivt är en depression, utmattning, utbrändhet mm rena rama döden. Man kan rent av bli smått dement av skiten, så såklart att självaste begåvningstesterna gick dåligt. Något annat som också påverkar oss kognitivt är vitaminbrister, ffa B vitaminerna. Som deprimerad och/eller utbränd äter man ofta rätt dåligt och ensidigt, pga bristande ork/lust så att hamna lite fel till i vitaminerna är inte alls ovanligt.
    Har själv problem med både järn och B12 samt folat efter covid-19, och fy fan vad trög man blir i hjärnan när man trillat ner och befinner sig inom bristsymtom territoriet. Det är rent sjukt. Nu slog mitt till riktigt snabbt, pga coviden. Så det blev en stark kontrast. Det vart uppenbart. Men normalt smyger sig sånt på annars. 

Men om du själv inte reagerat tidigare på att du är den trögtänktaste i gruppen, och då samtidigt klarat en ingenjörsutbildning. Så ja. Precis som andra här. Så tvivlar jag. Utan tror snarare att ditt psykiska tillstånd vid tillfället för utredningen är orsaken till att du bedömdes ha lägre iq. 

Gick ni igenom begåvningsprofilen gemensamt efteråt? Har själv gjort npf utredning som vuxen, och dom testar en ju inom många olika områden där man placeras på en kurva. I mitten, då presterar man som genomsnittet. Sen finns där då en skala både uppåt, och nedåt. Jag hade en mycket ovanlig profil inom vissa områden, där det kunde spreta både åt under genomsnittet och högt över genomsnittet inom ett och samma område. Andra områden genomgripande inom genomsnittet. Iq is sig diskuterades aldrig däremot. 

Svar på tråden lågbegåvad