Du måste logga in för att svara i en tråd.

• 198424113

lågbegåvad

Gjorde en np utredning för cirka två år sedan och mitt resultat indikerade på att jag är lågbegåvad. En iq alltså mellan 70-85. Fick också samtidigt en add diagnos. Har också en ocd diagnos sedan barndomen.
    Funderat på om det finns något samband mellan iq och utbildning eller saknar det relevans? jag har en ingenjörsexamen i bagaget det borde ändå tyda på att iq och utbildning inte har något samband alls. Det är väl ändå en god nyhet och kan ge hopp åt andra som befinner sig på den lägre skalan. Har man lite disciplin så klara man det mesta=). 
    Ska dock inte iq vara en god indikator på vad du ska kunna klara av? jag menar, hade jag gjort testet innan hade jag kanske aldrig utbildat mig till ingenjör. Tror att genomsnittet på studerande ingenjör är runt 120, men det kan vara fel. 
    Vad har ni för tankar kring detta? är iq meningslöst eller inte?   
  • Svar på tråden lågbegåvad
  • Anonym (Också lågbegåvad)

Jag är också lågbegåvad, har som du ett IQ på 70-85. Gjorde en NP utredning i högstadiet på den tiden tyckte jag alla vuxna var dumma i huvudet och valde natur på gymnasiet för att visa dem typ. Ingen trodde att jag skulle klara det. Jag gick ut med ett VG i snitt, skrev 1,8 på högskoleprovet och jobbar idag som veterinär. 

Jag tror inte heller på IQ tester det enda det visar är hur bra man är på just IQ tester. Min lågbegåvning eller vad man ska säga har aldrig hindrat mig på något sätt. 

• Nicke989
    Anonym (Också lågbegåvad) skrev 2023-03-14 16:53:01 följande:

Jag tror inte heller på IQ tester det enda det visar är hur bra man är på just IQ tester. Min lågbegåvning eller vad man ska säga har aldrig hindrat mig på något sätt. 

Det är fullständigt fel att säga att IQ-tester bara visar hur bra man är på just IQ-tester. Det finns oerhört mycket forskning om hur väl resultat på IQ-tester korrelerar med allt möjligt, t ex studieresultat, inkomst, framgång som forskare, sannolikhet att få patent, m m. Få, om ens några, saker har så stark prediktionsförmåga som IQ-tester.
    Nicke989 skrev 2023-03-14 17:29:12 följande:
    Det är fullständigt fel att säga att IQ-tester bara visar hur bra man är på just IQ-tester. Det finns oerhört mycket forskning om hur väl resultat på IQ-tester korrelerar med allt möjligt, t ex studieresultat, inkomst, framgång som forskare, sannolikhet att få patent, m m. Få, om ens några, saker har så stark prediktionsförmåga som IQ-tester.

Hur kan jag och ts i så fall ha så bra studieresultat? Hur har vi kunnat plugga långa teoretiska utbildningar? Varför klarade jag mattedelen på högskoleprovet så bra? 

När man pluggar höjs ens IQ. Det går att träna upp sitt IQ. Testerna är också gjorda så att västerländska män ska få högre resultat. 

• Anonym (Nej!)
    198424113 skrev 2023-03-13 14:45:31 följande:
    lågbegåvad
    Gjorde en np utredning för cirka två år sedan och mitt resultat indikerade på att jag är lågbegåvad. En iq alltså mellan 70-85. Fick också samtidigt en add diagnos. Har också en ocd diagnos sedan barndomen.
    Funderat på om det finns något samband mellan iq och utbildning eller saknar det relevans? jag har en ingenjörsexamen i bagaget det borde ändå tyda på att iq och utbildning inte har något samband alls. Det är väl ändå en god nyhet och kan ge hopp åt andra som befinner sig på den lägre skalan. Har man lite disciplin så klara man det mesta=). 
    Ska dock inte iq vara en god indikator på vad du ska kunna klara av? jag menar, hade jag gjort testet innan hade jag kanske aldrig utbildat mig till ingenjör. Tror att genomsnittet på studerande ingenjör är runt 120, men det kan vara fel. 
    Vad har ni för tankar kring detta? är iq meningslöst eller inte?   
    Ditt resultat stämmer såklart inte. Jag blir oerhört fundersam på var du gjort detta test och vad för slags psykolog som tolkat det. Är det möjligen en ptp-psykolog (dvs nyutbildad utan legitimation ännu)? Är det ett WAIS du gjort eller något annat? Det är mycket som kan dra ner resultat men det ska psykologen kunna. Och nej, man läser inte till ingenjör med 75 i iq (ej heller veterinär eller skriver 1,8 på högskoleprov).
  • Anonym (Ffo)

Du är inte lågbegåvad, däremot kan ADD påverka resultatet pga brist på fokus.

• Anonym (Nej!)

Jag föreslår att du gör om testet. Det förra lär inte ha visat rätt av någon anledning. Antingen var du kanske inte i form eller så har psykologen gjort fel. 

Anonym (Också lågbegåvad) skrev 2023-03-14 17:45:55 följande:

Hur kan jag och ts i så fall ha så bra studieresultat? Hur har vi kunnat plugga långa teoretiska utbildningar? Varför klarade jag mattedelen på högskoleprovet så bra? 

När man pluggar höjs ens IQ. Det går att träna upp sitt IQ. Testerna är också gjorda så att västerländska män ska få högre resultat. 

• Nicke989
    Anonym (Också lågbegåvad) skrev 2023-03-14 17:45:55 följande:

Om jag hävdar att de med rika föräldrar, i genomsnitt, har bättre ekonomi när de är vuxna, än barn till fattiga föräldrar, skulle du då tycka att det räcker med att nämna två personer som blivit rika trots fattiga föräldrar visar att jag har helt fel?
    Nicke989 skrev 2023-03-14 18:18:54 följande:
    Om jag hävdar att de med rika föräldrar, i genomsnitt, har bättre ekonomi när de är vuxna, än barn till fattiga föräldrar, skulle du då tycka att det räcker med att nämna två personer som blivit rika trots fattiga föräldrar visar att jag har helt fel?

Nu handlar tråden om ts. Tittar man på faktiskt statistik så går IQ att höja genom studier och det är designat så män ska skriva bättre än kvinnor. 

Anonym (Nej!) skrev 2023-03-14 18:01:45 följande:

Jag föreslår att du gör om testet. Det förra lär inte ha visat rätt av någon anledning. Antingen var du kanske inte i form eller så har psykologen gjort fel. 

Jag vet faktiskt inte. Nu finns det ingen anledning att göra om det, hade jag fått diagnosen intellektuell funktionsnedsättning hade jag tänkt annorlunda. 

• Nicke989
    Anonym (Också lågbegåvad) skrev 2023-03-14 18:33:58 följande:

Nu handlar tråden om ts. Tittar man på faktiskt statistik så går IQ att höja genom studier och det är designat så män ska skriva bättre än kvinnor. 

Nej, det är inte designat så att män så skriva bättre än kvinnor. Det är fel. 
    Att studier kan höja IQ är belagt, men det handlar inte om att studier kan höja från 80 till 130 eller något liknande. Det rör sig om klart mindre effekter. Dessutom finns det flera olika tester.
    Det är mycket rimligt, som flera varit inne på, att det test som TS gjorde inte är rättvisande, kanske för att TS var utbränd då, eller av någon annan anledning.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Också lågbegåvad) skrev 2023-03-14 18:33:58 följande:

På vilket sätt menar du att tester som mäter IQ skulle vara diskriminerande avseende kön?
Svar på tråden lågbegåvad