• 198424113

lågbegåvad

Gjorde en np utredning för cirka två år sedan och mitt resultat indikerade på att jag är lågbegåvad. En iq alltså mellan 70-85. Fick också samtidigt en add diagnos. Har också en ocd diagnos sedan barndomen.
    Funderat på om det finns något samband mellan iq och utbildning eller saknar det relevans? jag har en ingenjörsexamen i bagaget det borde ändå tyda på att iq och utbildning inte har något samband alls. Det är väl ändå en god nyhet och kan ge hopp åt andra som befinner sig på den lägre skalan. Har man lite disciplin så klara man det mesta=). 
    Ska dock inte iq vara en god indikator på vad du ska kunna klara av? jag menar, hade jag gjort testet innan hade jag kanske aldrig utbildat mig till ingenjör. Tror att genomsnittet på studerande ingenjör är runt 120, men det kan vara fel. 
    Vad har ni för tankar kring detta? är iq meningslöst eller inte?   
  • Svar på tråden lågbegåvad
  • Anonym (Också lågbegåvad)
    Nicke989 skrev 2023-03-14 19:00:20 följande:
    Nej, det är inte designat så att män så skriva bättre än kvinnor. Det är fel. 
    Att studier kan höja IQ är belagt, men det handlar inte om att studier kan höja från 80 till 130 eller något liknande. Det rör sig om klart mindre effekter. Dessutom finns det flera olika tester.
    Det är mycket rimligt, som flera varit inne på, att det test som TS gjorde inte är rättvisande, kanske för att TS var utbränd då, eller av någon annan anledning.

Tyvärr så är det designat för män vilket gör att män får högre resultat. 
    https://www.psychologytoday.com/us/blog/beautiful-minds/200901/the-equality-the-sexes-i-fact-or-artefact

Anonym (Hin håle) skrev 2023-03-14 22:10:22 följande:
    På vilket sätt menar du att tester som mäter IQ skulle vara diskriminerande avseende kön?

J
    ag menar ingenting jag förmedlar bara vad forskningen säger. Vill du ifrågasätta bör du vända dig direkt till forskarna. 

• Nicke989
    Anonym (Också lågbegåvad) skrev 2023-03-14 22:48:34 följande:

Tyvärr så är det designat för män vilket gör att män får högre resultat. 
    https://www.psychologytoday.com/us/blog/beautiful-minds/200901/the-equality-the-sexes-i-fact-or-artefact

Anonym (Hin håle) skrev 2023-03-14 22:10:22 följande:
    På vilket sätt menar du att tester som mäter IQ skulle vara diskriminerande avseende kön?

J
    ag menar ingenting jag förmedlar bara vad forskningen säger. Vill du ifrågasätta bör du vända dig direkt till forskarna. 

Har du verkligen läst artikeln? Den motsäger ju det du påstår.
  • Anonym (Orättvisa bedömningar)

Ja, är det inte märkligt hur stor vikt det kan läggas vid tester som gjorts på individer som kan vara drabbade av långvarig depression, PTSD, befinner sig i en ohälsosam miljö överhuvudtaget runt testdagarna. 

Mobbning, skadliga familjerelationer osv kan ju dra ner en persons funktion avsevärt.
    Det är alltså inte nödvändigtvis en indikator på något "medfött" hur en person fungerar, utan väldigt mycket beror på livssituation och i vilken grad personen lever under stressiga förhållanden. 

Det kan också vara närings- och mineralbrist som är orsaken till att hjärnan inte fungerar optimalt.

• Anonym (Vårt skolsystem)
    Anonym (Wiq) skrev 2023-03-15 08:50:04 följande:

70 - 85 är normalintelligens i åtskilliga länder.

www.worlddata.info/iq-by-country.php

Slår ut de med ett iq inser spannet. Har man inga andra funktionsnedsättningar (adhd,add eller autism eller problem med arbetsminne osv) kan man givetvis plugga tills ser fastnar och prestera okej eller till och med bra. Men att behöva plugga absurt mkt för att nå medelbetyg är svårt för många människor. Men de elever som ligger mellan 70 och 85 har alltid problem med skolgången i ngn aspekt. 

Med det sagt. Du kanske har grit-uthållighet. Du kanske är befriad från problem med läs-och skrivinlärning. Du kan ha fått med dig gynnsamma förhållanden hemifrån. Du kanske ligger på 85. De med 70 kvalar in för särskola så mkt tveksamt att du ligger där. Tycker också att det låter som om testet visat fel. och att det är underligt att du hamnade i ett spann. Alla elever jag haft har fått ett snitt. De kan ligga högt i vissa förmågor och lågt i andra och snittet blir ett givet tal. Inte ett spann. Du kan ju alltså vara normalbegåvad eller t.o.m. vara högt skattade vissa förmågor men ligga väldigt lågt på något som då drar ner det totala området. 

• Anonym (Vårt skolsystem)
    Anonym (Wiq) skrev 2023-03-15 08:50:04 följande:

70 - 85 är normalintelligens i åtskilliga länder.

www.worlddata.info/iq-by-country.php

Slår ut de med ett iq inser spannet. Har man inga andra funktionsnedsättningar (adhd,add eller autism eller problem med arbetsminne osv) kan man givetvis plugga tills ser fastnar och prestera okej eller till och med bra. Men att behöva plugga absurt mkt för att nå medelbetyg är svårt för många människor. Men de elever som ligger mellan 70 och 85 har alltid problem med skolgången i ngn aspekt. 

Med det sagt. Du kanske har grit-uthållighet. Du kanske är befriad från problem med läs-och skrivinlärning. Du kan ha fått med dig gynnsamma förhållanden hemifrån. Du kanske ligger på 85. De med 70 kvalar in för särskola så mkt tveksamt att du ligger där. Tycker också att det låter som om testet visat fel. och att det är underligt att du hamnade i ett spann. Alla elever jag haft har fått ett snitt. De kan ligga högt i vissa förmågor och lågt i andra och snittet blir ett givet tal. Inte ett spann. Du kan ju alltså vara normalbegåvad eller t.o.m. vara högt skattade vissa förmågor men ligga väldigt lågt på något som då drar ner det totala området. 

• Anonym (IQ)
    Anonym (Vårt skolsystem) skrev 2023-03-15 14:05:09 följande:

Vad har ADD och ADHD samt autism med intelligens att göra?
    En av mina bättre kompisar har ADD och han och jag löser sjukt svåra minnespussel ihop när vi inte har annat att göra.
    Vet inte många som kommer ihåg över 1000+ positioner i pusslet men han gör det med lätthet.

Min dotter med autism pratade flytande vid 8 månaders ålder, då menar jag inte enstaka ord utan BVC kunde fråga henne saker och få svar.
    Hon kan dessutom direkt se hur många tändstickor det finns i en ask bara genom att se innehållet. Hon minns saker som ingen annan minns, kan räkna 8 x 8 siffror i huvudet snabbare än man hinner knappa in det på miniräknaren osv.
  • Anonym (Ffo)
    Anonym (IQ) skrev 2023-03-15 16:57:17 följande:
    En av mina bättre kompisar har ADD och han och jag löser sjukt svåra minnespussel ihop när vi inte har annat att göra.
    Vet inte många som kommer ihåg över 1000+ positioner i pusslet men han gör det med lätthet.

Min dotter med autism pratade flytande vid 8 månaders ålder, då menar jag inte enstaka ord utan BVC kunde fråga henne saker och få svar.
    Hon kan dessutom direkt se hur många tändstickor det finns i en ask bara genom att se innehållet. Hon minns saker som ingen annan minns, kan räkna 8 x 8 siffror i huvudet snabbare än man hinner knappa in det på miniräknaren osv.
    ¨Det beror på tillfälle och hur testet är utformat, dagsform, hur intressant testet är etc.

Jag har haft 129 i IQ under min ADHD-utredning, men när jag utreddes för autism var det lite lägre, då hade jag sovit fyra timmar på två dygn, samt att det var väldigt starka lysrör i rummet som distraherade mig.
  • Anonym (Nej!)

Det gör att man ofta underpresterar inom vissa delar eftersom man har problem med att man lätt blir distraherad exempelvis. Däremot har man ofta att man i vissa sammanhang som intresserar en, förmåga att hyperfokusera. Exempelvis om man gillar pussel. Då glömmer man istället tid och rum (förenklat).

Anonym (IQ) skrev 2023-03-15 16:57:17 följande:

• Västernorrlandskillen

Ett IQ test säger väl mest hur man klarar av logik. Länge sedan jag gjorde ett test men hade runt 130. Jag var ingen stjärna i skolan, men har haft lätt att få jobb och inte varit arbetslös en dag efter gymnasiet.

• Anonym (IQ)
    Västernorrlandskillen skrev 2023-03-16 11:27:14 följande:

Ett IQ test säger väl mest hur man klarar av logik. Länge sedan jag gjorde ett test men hade runt 130. Jag var ingen stjärna i skolan, men har haft lätt att få jobb och inte varit arbetslös en dag efter gymnasiet.

Menas prov är ju mest logik, idag finns det andra kombotester MEN man ska inte fästa så mycket värde vid dessa. Jag behöver fortfarande ringa snickare om jag vill ha något byggt på mitt hus, där hjälper inte  mitt logiska tänkande ett smack mer än att jag vet hur det ska göras 😂
  • Mimosa86

Vad jag kan se i mitt jobb (finans) är det hårt arbete och intresse som ger belöning. Jag tror det t.o.m. kan vara en fördel av att ha lite uppförsbacke än tvärtom, för då kämpar man mer. Vet flera supersmarta personer som knappt tagit sig någon vart eftersom de inte ställs inför utmaningar. De blir uttråkade och lite lata istället. Men bara en personlig observation.

Tror att etiketter kan förstöra mycket för en människa. Såklart viktigt i fråga om medicinering och förståelse för ageranden men i övrigt tycker jag etiketter och diagnoser verkar hagla fritt istället för att utgå ifrån det uppenbar-:

- vi är alla olika och det är helt ok. Vi behövs alla och det handlar mer om att hitta sitt eget kall än att pressas in i snäva mallar-

• Anonym (Thomas)

Jag hamnar lågt på IQ skalan när jag testat.
    Inget jag lider av eller har några problem med, har varit egen företagare
    sedan jag var 23 år. Typisk entreprenör. 
    Skulle aldrig trivts med livet om jag skulle förverkliga andras drömmar

Svar på tråden lågbegåvad