Anonym (Vårt skolsystem) skrev 2023-03-15 14:05:09 följande:
Slår ut de med ett iq inser spannet. Har man inga andra funktionsnedsättningar (adhd,add eller autism eller problem med arbetsminne osv) kan man givetvis plugga tills ser fastnar och prestera okej eller till och med bra. Men att behöva plugga absurt mkt för att nå medelbetyg är svårt för många människor. Men de elever som ligger mellan 70 och 85 har alltid problem med skolgången i ngn aspekt.
Med det sagt. Du kanske har grit-uthållighet. Du kanske är befriad från problem med läs-och skrivinlärning. Du kan ha fått med dig gynnsamma förhållanden hemifrån. Du kanske ligger på 85. De med 70 kvalar in för särskola så mkt tveksamt att du ligger där. Tycker också att det låter som om testet visat fel. och att det är underligt att du hamnade i ett spann. Alla elever jag haft har fått ett snitt. De kan ligga högt i vissa förmågor och lågt i andra och snittet blir ett givet tal. Inte ett spann. Du kan ju alltså vara normalbegåvad eller t.o.m. vara högt skattade vissa förmågor men ligga väldigt lågt på något som då drar ner det totala området.
Vad har ADD och ADHD samt autism med intelligens att göra?
En av mina bättre kompisar har ADD och han och jag löser sjukt svåra minnespussel ihop när vi inte har annat att göra.
Vet inte många som kommer ihåg över 1000+ positioner i pusslet men han gör det med lätthet.
Min dotter med autism pratade flytande vid 8 månaders ålder, då menar jag inte enstaka ord utan BVC kunde fråga henne saker och få svar.
Hon kan dessutom direkt se hur många tändstickor det finns i en ask bara genom att se innehållet. Hon minns saker som ingen annan minns, kan räkna 8 x 8 siffror i huvudet snabbare än man hinner knappa in det på miniräknaren osv.