• Anonym (Pre)

Prediabetes?

Har vi mina 2 senaste P-glukos (fastande) haft 6,1 och 6,4.
    Långtidssockret har legat på 36 och 39.
    Är nu orolig över att utveckla diabetes.
    Är inte gravid.

Någon som har tips, råd, erfarenhet om detta? 
    Lägga om kost och ner motion kanske? Kan det vara tillräckligt?

• Svar på tråden Prediabetes?
  • TvillingmammaVästgöte

Ja, det tror jag om du äter mat med lägre glykemiskt index och tränar både kondition och styrka så kan du säkerligen förbättra blodsockervärdena.
    Eventuellt också gå ner något kilo kan hjälpa, särskilt om du har utpräglad bukfetma. Ofta räcker det med några kilo om du samtidigt äter mat med lägre glykemiskt index och rör på dig. 

• Anonym (Pre)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-15 12:48:23 följande:

Ja, det tror jag om du äter mat med lägre glykemiskt index och tränar både kondition och styrka så kan du säkerligen förbättra blodsockervärdena.
    Eventuellt också gå ner något kilo kan hjälpa, särskilt om du har utpräglad bukfetma. Ofta räcker det med några kilo om du samtidigt äter mat med lägre glykemiskt index och rör på dig. 

Tack för ditt svar. Skulle definitivt behövt tappa 10-15 kg så ska kämpa för det. Och läsa på mer om kost med lägre GI. Tack :)
  • vårstorm

Börja med att skippa söta drycker som jos,saft,läskedrycker ,skippa kakor,tårta,glass och drick enbart kolsyrat vatten till måltiderna och skippa potatis,pomme fritt,skippa starköl och starkcider som innehåller socker och sen prova att gå minst 1 kilometers promenad varje dag och simma 1 och halv timme utan uppehåll till exempel varje fredag då kan man sänka blodsockerhalt och gå ner i vikt .

• Anonym (pred)

Även vid prediabetes kan man få hjälp av dietist och sjuksköterska etc, så ta kontakt med din vårdcentral och hör efter. 

• Anonym (Pre)
    vårstorm skrev 2024-05-30 23:44:10 följande:

Vilka tillfällen togs faste-P-Glucosprovet?

Vad menar med vid vilka tillfällen?
    Gjorde senare samma vår en glukosbelastning för att kolla det, det var helt normalt. 5,4 innan drycken. 6,2 efter drycken.
Svar på tråden Prediabetes?