• Anonym (Z)

Säger ni som det är - du är inte attraktiv?

Om ni träffar någon irl första gången (som ni träffat via internet) och som ni inte tycker är attraktiv irl, om personen då undrar varför ni inte vill träffas längre, säger ni då som det är? Alltså att -jag tycker inte att du är attraktiv- typ, eller ljuger ni att det är något annat? Isf vad? 

• Svar på tråden Säger ni som det är - du är inte attraktiv?
  • Anonym (L)

Varför ska man inte kunna vara rak och ärlig? Är folk så känsliga?

• Anonym (Stelt)

De flesta känner väl av hur dejten går? Behovet av att säga något uppstår bara om dejten kräver en innehållsspecifikation kring avsaknad av fortsättning. Då är det antingen en ung person eller någon som har svårt att läsa av. Jag kan tycka att om det oattraktiva består av något som går att ändra på, (du pratar bara om dig själv/du tittar på dig själv i spegeln/du kollar in andra och inte ens diskret/mobilen verkar mer intressant än jag) så kan man ju droppa den infon som en liten service till nästa person som ska använda skithuset, "use your towel to wipe as a custody to the next guest" . Å andra sidan är de personerna ofta inte samma som kommer att gå och grubbla på om de är för oattraktiva för en andra dejt. 

• Anonym (45)

Nej det skulle jag verkligen inte säga. Helt onödigt att bryta ner en annan medmänniska med nåt som kan sitta i för resten av deras liv. 

Nu träffar jag inte dejter på det viset men om jag skulle det och inte ville gå vidare skulle jag bara säga att jag uppskattar mötet men att jag inte känner av vi har nåt gemensamt. 

• Anonym (Ä)

Jag uppskattar människor som är raka och ärliga. Själv vill jag veta, även om det kanske känns jobbigt att höra. Jag vill ju veta vad jag eventuellt kan förbättra/tänka på till nästa gång, även om det är något med mitt utseende. Jag vill hellre veta än att gå runt och fundera. Vill inte ha någon tramsförklaring om att vi inte klickade. Var jag oattraktiv så vill jag veta det. Det är okej, min värld rasar inte samman för det. 

Men jag vet att jag kan ta det. Uppenbarligen finns det många som inte kan det. 

• Anonym (Stelt)
    Anonym (Ä) skrev 2023-03-19 21:57:37 följande:

Jag uppskattar människor som är raka och ärliga. Själv vill jag veta, även om det kanske känns jobbigt att höra. Jag vill ju veta vad jag eventuellt kan förbättra/tänka på till nästa gång, även om det är något med mitt utseende. Jag vill hellre veta än att gå runt och fundera. Vill inte ha någon tramsförklaring om att vi inte klickade. Var jag oattraktiv så vill jag veta det. Det är okej, min värld rasar inte samman för det. 

Men jag vet att jag kan ta det. Uppenbarligen finns det många som inte kan det. 

Men utseende är så subjektivt? Man kan vara snäll och säga att du liknar inte bilden så jag har svårt att förhålla mig till dig, eller att jag förväntade mig att du skulle ha tänder i överkäken. Det senare känns överflödigt, det förra kan vara en vipe. 
  • Anonym (Tandfen)
    Anonym (Stelt) skrev 2023-03-19 22:32:37 följande:
    Men utseende är så subjektivt? Man kan vara snäll och säga att du liknar inte bilden så jag har svårt att förhålla mig till dig, eller att jag förväntade mig att du skulle ha tänder i överkäken. Det senare känns överflödigt, det förra kan vara en vipe. 
    Tydligen var det inte överflödigt i hans fall. Nu förstår jag ju varför han inte bad mig om foto. Vi skrev  till och med om vad spännande det var att vi inte sett varandra i förväg. Han hade även mer skägg och helt ovårdat hår hår och så beskrev han sig inte. Det var väl en sak och lätt ordnat men jag räknar faktiskt med att presumtiva ligg/kk/pv har tänder. 
  • Anonym (Alexandra)

Har dejten i övrigt varit okej, och man inte aktivt ogillar personen finns det ju ingen anledning att vara elak. Att istället bara vara lite taktfull och säga att man inte klickade t.ex. är ju inte heller att ljuga. Fysisk attraktion hör ju till "klicket" och finns den delen inte där är det ju inte konstigt att man inte klickade och att man inte tycker att det fungerar.  

• Tukt
    Anonym (L) skrev 2023-03-19 21:40:34 följande:

Varför ska man inte kunna vara rak och ärlig? Är folk så känsliga?

Om man inte förstår att man kan såra och göra illa, så betyder det inte att man är "rak och ärlig", det betyder bara att man inte kan eller vill första andras kännslor.
    Det finns typ tusen sätt att säga saker så de inte sårar, men blir tydligt ändå.
  • Goneril

Tandfen: Jag förstår dig till fullo, hyfsat välskötta tänder är ett krav. Egentligen är det ju synd om killen, förutom att tandlöshet är avskräckande så påverkar det ju tuggförmågan. Utan tänder kan man ju inte äta snyggt i sällskap, en klassmarkör är det tveklöst. Synd, det kan ju fixas med transplantat, killen verkade ju ändå ha en del goda egenskaper även om självinsikten tycks ha saknats. Konstigt att han vill dejta innan han fixat denna defekt. Någonting som också är svårt, för att inte säga outhärdligt, är dålig andedräkt. 

• Anonym (Jakob)

Kvinnorna behöver inte tala om för mig att de finner mig ful och oattraktiv. Det är fullt uppenbart ändå.

Svar på tråden Säger ni som det är - du är inte attraktiv?