• Anonym (Z)

Säger ni som det är - du är inte attraktiv?

Om ni träffar någon irl första gången (som ni träffat via internet) och som ni inte tycker är attraktiv irl, om personen då undrar varför ni inte vill träffas längre, säger ni då som det är? Alltså att -jag tycker inte att du är attraktiv- typ, eller ljuger ni att det är något annat? Isf vad? 

• Svar på tråden Säger ni som det är - du är inte attraktiv?
  • Anonym (Stelt)

Man måste bara sålla lite för att vaska fram guldkornen i textmassorna! Det gäller även dig Lilithsnyatjej i min mening. 🙂

• Anonym (Kalle)
    Lilithsnyatjej skrev 2023-03-20 21:58:16 följande:
    Jag kopierade ditt sätt att uttrycka dig men bytte överviktig mot trög. Du tycker alltså att jag låter dryg när jag låter som du. Intressant. 

Tack för att du svarade på frågan i alla fall. Jag håller inte med. Om nån skulle säga att vi inte kluckar skulle jag tro att jag sagt eller gjort nåt fel, att han tyckt att jag varit otrevlig, tråkig, ointressant, jobbig, för intensiv, för passiv eller att det var nåt med min personlighet som han inte gillade. Och så skulle jag gå och undra vad jag gjorde för fel eller vad som var fel med min personlighet. Om jag däremot hade fått höra att en person, som jag inte känner och bara träffat en gång, inte gillar korta tjejer (ja, han borde frågat innan så vi behöver inte tjata mer om det) så gör det inte mig nåt. Alla gillar inte korta tjejer. Det är inget jag kan påverka. Det finns andra män för mig. Då slipper jag gå och undra och anklaga mig själv. För mig känns det mycket värre att någon ogillar min personlighet än att denne ogillar min längd. Det skulle såra mig betydligt mer. (Ja, man ska fråga om längd och utseende och be om fler bilder ur olika vinklar och kolla på Instagram och allt det du sa. Ja ja ja. Jag vet. Så snälla snälla inget mer tjat om det. Tack.)
    Jag förstår vad du menar och jag kan hålla med.  Det är toppen med tjejer som säger att de söker killar 180+ cm.  Då behöver jag inte ödsla tid på henne.   
    Säger någon att vi inte klickar så tänker jag nog som dig också vad jag sa för fel och analyserar mera.   

Alla resonerar inte som vi gör dock.   Känns som en minoritet gör det.   Tex, frågade jag en kvinna efter en helkroppsbild.   Och trots att hon senare visade sig vara min , typ. Så dissade hon mig pga att jag överhuvudtaget ställde frågan. 
    För mig är detta beteende helt obegripligt.  De flesta vill ju träffa någon som är attraherad av dig.  Både till utseende och personlighet.    Både män och kvinnor vill känna sig attraktiva.  Så jag förstår inte detta beteende alls...
  • StudierKemi
    Anonym (Stelt) skrev 2023-03-20 21:46:47 följande:

StudierKemi men då vill du ju att alla ska fungera som ISTJ gör? Det är väl inte reko! Håller annars med om att FL är ISFJ som grupp. 

Anonym (Stelt) skrev 2023-03-20 21:51:50 följande:

Förlåt, jag menade förstås att du vill att alla fungerar som INTJs enligt MyersBriggs. Det är ju 1-2 procent som kan jonglera 3 hobbies varje vecka och samtidigt reproducera sig. Inte helt realistiskt att sjuksköterskor och lärare ska börja leva Einsteinlivet. 

Anonym (Stelt) skrev 2023-03-20 22:42:20 följande:

StudierKemi har en gymnasieutbildning och en kemiblogg. Bara för att hon har en egen syn på relationer betyder inte det att hon har fel i allt. 

Anonym (Stelt) skrev 2023-03-20 22:44:48 följande:

Man måste bara sålla lite för att vaska fram guldkornen i textmassorna! Det gäller även dig Lilithsnyatjej i min mening. 🙂

Jag tycker inte att det är ett Einsteinliv att jonglera mellan 3 hobbies. Jag tror att man i undantagsfall skulle kunna låta individen att klara sig på 1 hobby, som man utöver 2-3 gånger i månaden (om denna istället är en workaholic och upptagen så). Men nästan alla kommer hem efter jobbet och har tråkigt och börjar leta partner utan resultat, och de känner sig mycket frustrerade. Jag har verkligen lagt tid på att sitta still och observera andra, länge... Och jag står fast vid att vi ska tvinga ut allt folk till hobbyverksamheter (vilket kommer att generera nya pengar till samhället) och när någon inte vill göra hobbyn så tvingas de gå till en psykolog som kostar mindre än nu (denna ska kosta lika mycket som hobbyn, för att samhället har fått in nya pengar). Sådant ger en friskare befolkning, och jag har suttit och tänkt ut det här på min fritid. Jag har i princip en klar plan för oss. :) Jag använder inte skallen för att komma med nya tekniska system, utan jag fokuserar på "levande system" istället av naturen, även om jag kan justera tänket senare som mer mogen. Alla är bra på olika saker.

Jag var ju INFJ, som också är lika ovanlig som INTJ. INFJ är 1% av befolkningen och INTJ är 1% av befolkningen. Jag har dejtat en INTJ och han var en medlem i mensa (en klubb för hög-intelligenta), och jag tyckte han var sexig med sitt kalla logiska tänk och han "visste vad han ville ha". Han var en utmaning. Definitivt inte desperat. Jag vet också vad jag vill ha och jag är inte desperat. Både INTJ och INFJ kommer att vända sig bort från det sociala livet i långa perioder om det inte går som de tänkt sig med motiveringen att "jag visste väl att det inte skulle funka", och sedan gör INFJ själv-utveckling, och INTJ jobbar för pengarnas skull och köper hus för att göra sig själv glad. Jag blev dumpad av en INTJ för att jag hade för dålig ekonomi.... Jag för förkrossad i ett helt år. Jag passar inte in i dejtingvärlden, jag kommer aldrig försöka igen! Jag kommer alltså att dö ensam, inte för att jag är omöjlig, utan för att jag är kvinna och vill ha attraktion framför pengar (då blir det lite knepigt redan här), men jag klarar inte av break-ups heller (då blir det ännu mer svårt). Jag skriver mer snart, så inget försvinner.

• Anonym (Stelt)

StudierKemi: jag har för mig att jag också var någon av enprocentarna, eller om jag var 50-50 när jag gjorde det där testet. Det är nog det som gör att jag förstår hur du menar, men du ska inte ge upp. Du behöver träffa en person som accepterar dig och kan leva med din stora energi. Du är smart och tycker om sex. Jag får även intrycket av att du ser bra ut. Men sålla bort alla som inte hänger med i eller kan acceptera ditt tempo. 

• Anonym (Kalle)
    StudierKemi skrev 2023-03-21 09:37:22 följande:
    Anonym (Stelt) skrev 2023-03-20 21:51:50 följande:

Förlåt, jag menade förstås att du vill att alla fungerar som INTJs enligt MyersBriggs. Det är ju 1-2 procent som kan jonglera 3 hobbies varje vecka och samtidigt reproducera sig. Inte helt realistiskt att sjuksköterskor och lärare ska börja leva Einsteinlivet. 

Anonym (Stelt) skrev 2023-03-20 22:44:48 följande:

Jag tycker inte att det är ett Einsteinliv att jonglera mellan 3 hobbies. Jag tror att man i undantagsfall skulle kunna låta individen att klara sig på 1 hobby, som man utöver 2-3 gånger i månaden (om denna istället är en workaholic och upptagen så). Men nästan alla kommer hem efter jobbet och har tråkigt och börjar leta partner utan resultat, och de känner sig mycket frustrerade. Jag har verkligen lagt tid på att sitta still och observera andra, länge... Och jag står fast vid att vi ska tvinga ut allt folk till hobbyverksamheter (vilket kommer att generera nya pengar till samhället) och när någon inte vill göra hobbyn så tvingas de gå till en psykolog som kostar mindre än nu (denna ska kosta lika mycket som hobbyn, för att samhället har fått in nya pengar). Sådant ger en friskare befolkning, och jag har suttit och tänkt ut det här på min fritid. Jag har i princip en klar plan för oss. :) Jag använder inte skallen för att komma med nya tekniska system, utan jag fokuserar på "levande system" istället av naturen, även om jag kan justera tänket senare som mer mogen. Alla är bra på olika saker.

Jag var ju INFJ, som också är lika ovanlig som INTJ. INFJ är 1% av befolkningen och INTJ är 1% av befolkningen. Jag har dejtat en INTJ och han var en medlem i mensa (en klubb för hög-intelligenta), och jag tyckte han var sexig med sitt kalla logiska tänk och han "visste vad han ville ha". Han var en utmaning. Definitivt inte desperat. Jag vet också vad jag vill ha och jag är inte desperat. Både INTJ och INFJ kommer att vända sig bort från det sociala livet i långa perioder om det inte går som de tänkt sig med motiveringen att "jag visste väl att det inte skulle funka", och sedan gör INFJ själv-utveckling, och INTJ jobbar för pengarnas skull och köper hus för att göra sig själv glad. Jag blev dumpad av en INTJ för att jag hade för dålig ekonomi.... Jag för förkrossad i ett helt år. Jag passar inte in i dejtingvärlden, jag kommer aldrig försöka igen! Jag kommer alltså att dö ensam, inte för att jag är omöjlig, utan för att jag är kvinna och vill ha attraktion framför pengar (då blir det lite knepigt redan här), men jag klarar inte av break-ups heller (då blir det ännu mer svårt). Jag skriver mer snart, så inget försvinner.

Du verkar vara en smart tjej och ärlig tjej som gillar sex.  Smal och attraktiv också...
    Du borde inte ha några problem att finna någon.  Hur ser en attraktiv kille ut enligt dig ?  
  • StudierKemi

Stelt; När du skriver att det finns guldkorn i mina "textmassor" så vet jag att du menar mitt "Extreverted feeling-drag", alltså att man inte hackar på andra för att man har ett behov av harmoni i flocken. Jag har en väl-utvecklad Extraverted-feeling, att jag kommer att veta att empati är nyckeln. Detta är en gren av social kompetens, men eftersom jag använder draget "introverted intuition" så kommer jag att samtidigt att bli missförstådd och detta går inte att förebygga. Jag har offrat mycket på min kreativitet för att istället nå kärnan i problematiken, gärna med fokus på sociala konstruktioner. Men jag kan bli bra på annat också om jag fortsätter att träna hjärnan som vuxen. Men självklart kan även Extraverted feelers bli arga, men de kommer att veta NÄR man blir arg, vid vilken tidpunkt. De andra är vilse, de kommer att bli arga vid fel tillfälle och ses som skumma, men jag vet när man "får" bli arg enligt sociala regler som råder. Extraverted feeling är oftast ett älskat personlighetsdrag, och i folkmun heter det att man är "snäll". 

Människan kan ha många olika intelligenser. Jag tror att jag blivit attackerad igår för att jag använde en annan typ av intelligens som Lilithsnyatjej inte har högt utvecklad, hon använder hjärnan på ett annat sätt, gärna med fokus på mobiler eller något om datorn, hon har inte kommit på att empatin är viktigast och att man försvarar den svagare för en fungerande värld. Hon har tänkt på annat viktigt. Alltså borde jag inte ta åt mig för att någon inte förstått vad jag håller på med. Om hon inte utvecklar sin värme lite mera så kommer hon fortsätta att ha det svårt i många sociala situationer. Det är därför som jag sprider myer briggs över hela nätet, just för såna som är "vilse". 

• Fröken Allvar
    StudierKemi skrev 2023-03-21 09:53:39 följande:

Stelt; När du skriver att det finns guldkorn i mina "textmassor" så vet jag att du menar mitt "Extreverted feeling-drag", alltså att man inte hackar på andra för att man har ett behov av harmoni i flocken. Jag har en väl-utvecklad Extraverted-feeling, att jag kommer att veta att empati är nyckeln. Detta är en gren av social kompetens, men eftersom jag använder draget "introverted intuition" så kommer jag att samtidigt att bli missförstådd och detta går inte att förebygga. Jag har offrat mycket på min kreativitet för att istället nå kärnan i problematiken, gärna med fokus på sociala konstruktioner. Men jag kan bli bra på annat också om jag fortsätter att träna hjärnan som vuxen. Men självklart kan även Extraverted feelers bli arga, men de kommer att veta NÄR man blir arg, vid vilken tidpunkt. De andra är vilse, de kommer att bli arga vid fel tillfälle och ses som skumma, men jag vet när man "får" bli arg enligt sociala regler som råder. Extraverted feeling är oftast ett älskat personlighetsdrag, och i folkmun heter det att man är "snäll". 

Människan kan ha många olika intelligenser. Jag tror att jag blivit attackerad igår för att jag använde en annan typ av intelligens som Lilithsnyatjej inte har högt utvecklad, hon använder hjärnan på ett annat sätt, gärna med fokus på mobiler eller något om datorn, hon har inte kommit på att empatin är viktigast och att man försvarar den svagare för en fungerande värld. Hon har tänkt på annat viktigt. Alltså borde jag inte ta åt mig för att någon inte förstått vad jag håller på med. Om hon inte utvecklar sin värme lite mera så kommer hon fortsätta att ha det svårt i många sociala situationer. Det är därför som jag sprider myer briggs över hela nätet, just för såna som är "vilse". 

Okej, nu måste jag komma ut med mitt vanliga nick för det här blir för konstigt annars. Jag tycker att både du och Lilithsnyatjej är intressanta att läsa, men ni har båda egenskapen gemensamt med mig att folk blir provocerade av er - i brist på bättre ord - "självrättfärdighet" . Det är i mitt tycke orättvist eftersom de flesta på forumet, inte alla, men de flesta, tidvis uppträder självrättfärdigt och är ointresserade av vad  andra har att säga, förutom om de kan ta det som utgångspunkt för att säga emot. Precis som du säger är du nog lite snällare än Lilith men du går ändå på lite som en ångvält. Jag tror mig utifrån hur jag själv fungerar förstå varför och tycker att du är både rolig och uppfriskande, men det kan vara svårt att diskutera med dig för att du är så bergsäker på allt du kommit fram till.
    (Nu hoppas jag att det inte springer in en hjord människor som hatar undersköterskor med bajsmackor i händerna här i tråden bara för att jag visade mitt nick. Om ni får impulsen: Snälla, snälla låt det vara den här gången. Jag vill kommunicera med StudierKemi och ingen annan just nu) 
  • StudierKemi
    Lilithsnyatjej skrev 2023-03-20 22:21:52 följande:
    Vad hände med din man? Hur många år var ni gifta? Vem gjorde slut? Hade ni de roller som du beskriver: han försörjde dig och du ställde upp på sex för hans skull? Kände du attraktion till din man? Efter skilsmässan började du alltså dejta, som ensamstående mamma med ett barn, och hade då bara haft sex med en person (din ex-man) som du träffade när du var 18 och den relationen var destruktiv, om jag förstår dig rätt... Du skriver att du dejtade "för länge sen" - det innebär alltså att ditt äktenskap inte höll så många år? Så du var strax över 20, skild och hade barn men endast haft en riktig relation med din ex-man (om jag förstår dig rätt). Jag tänker nog att du hade en något "udda" ingång när du började orientera dig på det här området... Jag får kanske inte riktigt uppfattningen om att du sitter på nån "sanning" eller befinner dig i nån position att ge relationsråd... 

Du verkar väldigt korkad och uttrycker dig som en tonåring. Att du skulle ha högskolepoäng i kemi kan du försöka lura i nån annan. 

Jag tänker att du försöker att connecta med omgivningen men du verkar inte veta riktigt hur. Jag läser det här och tycker synd om dig, för du har säkert väldigt svårt att få vänner. Du är en INTP (introvert-drömmande-thinker-spontan), och män som är INTP brukar dö som oskulder. Om detta ska göras om till kvinnlig problematik istället så kommer du antagligen inte få den man som du är selektiv om, få den man som du ville. Kvinnor går verkligen inte ihop med vem som helst, så livet kommer knappast bli enkelt med tanke på att du är bitsk. Ställ dig in på ensamhet. För att komma med en klen tröst så ska du veta att du inte är ensam om att misslyckas i dejting. Den stora majoriteten kommer inte få som de vill, så bli inte så jätteledsen. Du och jag har olika talanger, jag ska förklara:

Jag styrs av "introverted intuition" på första plats. Jag är väldigt mycket i skallen och inte bara i den sensoriska, riktiga världen. Jag kan se lösningar på problem som är långt borta, men jag kan missa det som händer framför näsan på mig. Jag prioriterar annorlunda i skallen. Jag kan glömma viktiga datum ibland som är kopplade till tradition, och glömma bort vilka maträtter som gäller under traditionstider, jag glömmer att ha fina muggar och glas hemma (utan att gå in på för mycket hur mitt hem ser ut. Inte de finaste möbler, även om möbler finns....), men istället skriver jag med en kompass som sitter på rätt plats, och jag lär andra om t.ex. betydelsen av myer briggs och betydelsen av själv-utveckling, och jag vill komma med nya politiska förslag för att styra folk åt rätt riktning, eftersom jag är empatisk (en förebild för människor). Jag vet lösningar "långt borta". Mitt andra drag #2. Extraverted feeling, man måste vara artig för att passa in. Annars blir man inte omtyckt. Jag har hjärtat på rätt plats och jag är en förebild. Jag kan mycket om levande system. Drag #3. Introverted thinking, Jag söker logik inom mig själv istället för bortom mig själv. Själv-utveckling är viktigare än husköp. Drag #4. Extraverted sensing, man vill ha lite adrenalin till vardags, prata öppet om sex. ;)

Enligt myer briggs så har du #1. Introverted thinking på första plats. Jag tror att du har ett hög-utvecklat logiskt nätverk i skallen som jag själv har fått till mycket nyligen faktiskt, men du har haft denna sen du var hur liten som helst. Självklart har du ett försprång i att dra logiska slutsatser, men ingen kommer tycka om dig om du kallar någon annan för dum. Är du bra på något inom teknik? INTP brukar älska att bli 100%-proffs på photoshop eller Maya o.s.v. och då menar jag Proffs med stort P. INTP brukar samarbeta med INFJ i t.ex. filmbranschen, där INFJ skriver en STOR del av storyn (med hjärtat som kompass), och INTP förverkligar denna på ett kreativt mästerligt sätt inom olika tekniska program. Resultatet brukar bli grymt, när samhällets hjärta slås ihop med dem som är bäst och kreativast inom teknik. Ditt andra drag är #2. Extraverted intuition, Jag använder inte detta drag, men av vad jag har förstått så är man "spontant kreativ" istället för att som jag ha ett tunnelseende ang om När jag får vara kreativ. Jag tillåter mig att bara vara kreativ inom det jag anser viktigt. Jag sparar energi och lägger energin på rätt plats. Men du är en idéspruta antagligen.

Drag #3. Introverted sensing. Man och kvinno-roller intresserar dig, det ser man även i din text. Jag bemöter detta med mitt Extraverted sensing att du borde se helheten istället. För kvinnor handlar det hela om istället att mannen är snygg, och för män handlar det hela om om kvinnan vill ha mycket sex eller inte. Detta är avgörande faktorer, och inte könsroller. Då har jag satt ditt introverta lilla tänk i den stora bilden. Du skulle kunna göra samma med dem delar som är introverta hos mig men extroverta hos dig. Drag #4. Extraverted feeling. Du har ett underliggande behov av att connecta med andra levande varelser. Du är inte helt självgående, och en del av dig vill att de andra tycker om dig. Du tar det hårt när du inte är inkluderad. Jag har detta drag väldigt utvecklat sedan jag var liten, men för dig kommer det här mycket senare i livet. Det är inga konstigheter, alla är på olika platser i livet. Kalla någon aldrig för dum bara, sök harmoni. När någon är empatisk så vet du att det är den personen som är rätt att tycka om.

• Fröken Allvar

StudierKemi nu beter du dig inte helt empatiskt mot Lilithsnyatjej. Det finns gränser för hur mycket man behöver dela med sig av sina antaganden om en person. Men jag gör själv ungefär som du gör när någon är dum mot mig. Då är jag dum tillbaka. Jag tror dock inte att du är medveten om hur sårande din rättframhet kan vara. Det är något som jag också har behövt lära mig med tiden. Man tycker kanske att man bara säger som det är, men utifrån trådens andra kommentarer kan man ju se att många är försiktiga med att vara så rättframma att människor riskerar att bli sårade för livet. 

• StudierKemi
    Fröken Allvar skrev 2023-03-21 10:41:36 följande:

StudierKemi nu beter du dig inte helt empatiskt mot Lilithsnyatjej. Det finns gränser för hur mycket man behöver dela med sig av sina antaganden om en person. Men jag gör själv ungefär som du gör när någon är dum mot mig. Då är jag dum tillbaka. Jag tror dock inte att du är medveten om hur sårande din rättframhet kan vara. Det är något som jag också har behövt lära mig med tiden. Man tycker kanske att man bara säger som det är, men utifrån trådens andra kommentarer kan man ju se att många är försiktiga med att vara så rättframma att människor riskerar att bli sårade för livet. 

Tack för input! Jag återkommer till dig med svar lite senare :) Trött i skallen, ha ha.
Svar på tråden Säger ni som det är - du är inte attraktiv?