Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Städer i Norge som inte har Sveriges problem??? Flytta..

Det skulle väl bara alta eller hammerfest då. Annars har även de flesta städer i Norge liknande problem som Sverige. 

• Anonym (....)

Tyvärr så är det en stor del kriminalitet i Trondheim. 

• Anonym (....)

Absolut är Trondheim en trevlig stad. Men även kriminaliten har tyvärr ökat sista åren. 

Städer som har minimal kriminalitet är bla Alta och Hammerfest. 

• Anonym (....)
    Anonym (Norge) skrev 2023-03-26 15:46:16 följande:
    Hur är Trondheim om man jämför med typ Malmö/Stockholm? 

Tänker inte bara på kriminalitet utan förorter, islamism, segregation, motsättningar osv.. 
    Samma. 

Satsa på Alta eller Hammerfest istället. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-03-26 16:56:38 följande:
    Nu är inte levnadsstandard högre i Norge,  man äter sämre mat, sällan varmlunch, barnen tar med sig matpakke till lunch, vi får både veg o salladsbar, vanlig lunch på våra skolor serverade helt gratis. tänk bara vilka belopp det handlar om, ett olje land som Norge har inte råd med det.
    Bostäder har inte samma höga krav som i SV,  ta bara vid uthyrning osv.

Hyror är högre, du bor dyrare, dom har marknadshyror, vi har reglerade hyror.
    Finns en massa som arbetsregler osv Sverige slår lätt dom flesta länder på fingrarna med.
    Dock har vi bättre sjukförsäkringsregler då vi kan  vara heltidssjukskrivana ett år med 100% lön. Vi har heller ingen karensdag utan får 100% från första sjukdagen. 

Och jo, vi har övre levnadstandrar och högre lön. Varm mat på arbetsplatserna är vanligare nu än för 10 år sedan. Även många barnhager har varm lunch en dag i veckan. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-03-26 17:05:18 följande:
    Norge har det inte bättre med sjukdagar, enligt norsk lag ska man vara i landet som sjuk, det är vad Navskandalen handlade om, i Sverige får man resa vid ex sjuk för depression osv, men inte i norge.
    Försök vrida o vända hur mycket du vill för en som är Norsk-Svensk medborgare. du har inte en chans.
    Jo, man får visst resa man är sjukskriven för ex depression och utbrändhet. Inga problem alls. Läkaren kan också skriva det i intyget. 

Jag bor i Norge sedan 20 år tillbaka, är också norsk-svensk medborgare och vet hur fungerar här. Jag märker du inte alla har koll på hur det fungerar i Norge, även om du är borsk svensk-medborgare. 
  • Anonym (....)

Anonym (Kos): Har förövrigt varit dubbel medborgare i dryga 40 år (sedan jag föddes ned andra ord) och bott i Norge till och från under uppväxten. Även bott i Sverige. 

• Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-03-26 17:19:01 följande:
    Nav skandalen är inte ens löst ännu. 
    -

8. november 2022 kl. 22:49 
    VG: Hemmelig rapport viste ulovlig Nav-praksis

Ifølge VG skal en intern regjerings-rapport fra 2014 slå fast at praksisen med å nekte folk å ta trygd til utlandet, var ulovlig. Utredningen konkluderte med at Navs praksis var i strid med EØS-reglene, allerede fem år før Nav-skandalen sprakk.

2014-rapporten har tittelen «Eksport av velferdsytelser». Den har vært holdt hemmelig etter at Nav-skandalen sprakk i 2019. Stortingets kontrollkomité ble også nektet innsyn i rapporten da Stortinget behandlet Nav-saken høsten 2020, skriver VG.

Flere tusen saker er feilbehandlet og mange trygdemottakere er idømt fengselsstraf. En rekke ofre for skandalen har saksøkt staten. Saken skal opp for Oslo tingrett i desember.

Jag vet att den inte är löst, vilket är helt irrelevant dessuton. 

Men har man ett bra intyg och reser innom EØS så går det helt fint att resa. Har gjort det många gånger under mitt år som sjukskriven. Just för att min läkare ansåg att det var bra och nav har aldrig sagt något. 
  • Anonym (....)

Anonym (Kos): Du kanske har missat det, lätt hänt isåfall, men Norge är numera öppet och alla korona-regler är borttagna. 

Det var inte någon olagligt eller mot grunnloven med stängning av gränserna. Norska medborgare kom fortfarande in. Det gjordes för att få bukt med smittan, vilket också gick. 

• Anonym (....)

Anonym (Kos): Helt ok art resa med sykepenger, så länge man fölger de krav som finns för att få sykepenger. 
    www.nav.no/sykepenger

Svar på tråden Städer i Norge som inte har Sveriges problem??? Flytta..