Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Städer i Norge som inte har Sveriges problem??? Flytta..

Anonym (Kos) skrev 2023-03-27 19:56:35 följande:

Sedan om vi liksom kan fortsätta följetongen om vår rika granne.

Ta vägarna i Norge. dvs infrastruktur är 30-40 år bak itiden om man jämför med Sverige.
    .

Svenske lastbilschauffören Magnus Hallberg  var på jobb i Norge när han spelade in ett videoklipp för att visa hur dåliga vägarna är i vårt grannland. Resultatet ? en internetsuccé.

? Folk som inte har varit i Norge tror inte på att vägarna är som de är, så jag ville ge dem något att skratta åt, säger Magnus 
    -

I ett cirka en minut långt klipp visar svenske lastbilschauffören Magnus Hallberg upp hur det är att åka på vägarna i Norge.

? Vad är det för jävla kostigar de har, säger han bland annat i filmen.

Att han ondgör sig över just vägarna har lett till att klippet fått stor spridning i Norge, där många verkar känna igen sig. Även andra svenskar har reagerat.

? Folk som inte har varit i Norge tror inte på att vägarna är som de är, så jag ville ge dem något att skratta åt, säger Magnus till VG.

?Fick nästan en chock i början?

Numera har han vant sig, men det var värre i början.

? Vägarna är väldigt smala och ganska dåliga. Jag fick nästan en chock i början när jag kom dit, säger han till tidningen.

På VG:s Facebooksida har klippet fått nästan en miljon visningar.

Det är jag medveten om att endel vägar inte är speciellt bra eftersom jag dagligen kör dessa vägar. Däremot har både E6 och bla E39 fått ett uppryck och i mina ögon blivit bättre körbar än många svenska vägar. 

Är medveten om att du refererar till ett klipp från 2016? Och att han kör på en liten gammal fylkesväg? Pinsamt för dig 😁

Jag är också medveten om vad dubbla pass/dubbla medborgarskap innebär. Dock verkar du ha missar den lila detaljen att för att få hjälp i Norge gratis/subventionerat så måste man tillhöra och betala in till norska trygden vilket man gör genom att jobba här. 

Från mitten av Norge och uppåt är det inte ovanligt med snö i maj. Det är förövrigt inte heller ovanligt med snö i maj i Åretrakten eller uppe i Luleå. 

Ingen tvingar dig att bo i Norge och ingen tvingar dig att ha dubbla medborgarskap heller. Förstår inte vitsen med att ha medborgarskap i ett land man inte ens gillar och enbart rakkar ner på. Även om mycket det du säger inte längre stämmer... 

Förövrigt har alla länder sina för och nackdelar. För mig väger fördelarna upp nackdelarna i Norge. I Sverige är det tvärt om, för många nackdelar för att jag skulle vilja bo där permanent. 
  • Anonym (....)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-28 13:33:18 följande:
    Norrmännen är i alla fall glada och trevliga till skillnad från alla sura och inbundna svenskar, i Sverige tittar folk mer på mobilerna än på andra människor de möter!. När vi var på bilsemester i Norge var alla trevliga , öppna och hjälpsamma. På svenska bensinstationer och restauranger brukar det stå arga meddelanden om att man absolut inte får använda deras toaletter om man inte är kund. I Norge gick jag därför in på en bensinstation och sa att jag skulle behöva låna deras toalett men hade inte köpt något, gick det för sig ändå? Eller skulle jag betala lite för toaletten? Killen i kassan bara skrattade och sa att toaletten var gratis, varsågod!!
    På ett annat ställe, en restaurang, frågade jag om jag kunde få ta lite vatten till min hund, jag tänkte hämta på toaletten. Oj, sa han i kassan, det tycker jag inte, ge mig flaskan så hämtar jag fräscht vatten i köket, så att vi är säkra. 
    Det är sant. Också en fördel med Norge
  • Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-04-01 09:29:16 följande:
    Nu jobbar jag i Norge ibland, har kunder där, deklarera både här o och där.
    Nämner bara skillnader inget o hetsa upp sig över, sedan har man konton i bägge länder, tar bara sekunder o flytta över pengar, som nu i Mars, gick Norska kronan under svenska kronan, man flyttar över kapital och får fler norska kronor än svenska.
    Det finns fördelar med dubbla medborgarskap, som ex även rotavdrag, jag använder mitt svenska rotavdrag i Norge, dom har bra bostadsförsäljnings möjligheter man repar upp använder svenska rotavdrag på norska elektriker, vvs, får lägre kostnader osv, säljer byter upp sig, nämner bara att jag inte vill bo där permanent, tycker sv är bättre.
    Du nämner saker som inte ens existerar. 

Att man kan använda svenska rotavdraget till renovering för en bostad i norge har inget med dubbelt medborgarskap att göra. Utan att man äger en bostad i norge samtidigt som man bor och jobbar i Sverige. 

Vet många som gjort så helt lagligt i flera år utan att vara dubbla medborgare. 

Ja, det är helt ok att du tycker Sverige är bättre. Själv tycker jag tvärt om. Hade aldrig kunnat bo i Sverige permanent då jag tycker det är för dåligt på många sätt. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-04-01 12:11:37 följande:
    Nu är inte allt så enkelt som du tror, ska jag sälja o köpa ny bostad i Norge, måste jag bevisa min hemvist, dvs över 183 dagar i Norge, på så sätt slipper jag Svensk skatt, och Norge har 0% i reavinst. Detta går under en 12 månads period, om jag jobbar 3 månader innan sem, o 2,1 månad efter sem i Norge har jag min hemvist i Norge, även om jag är hela semestern i Sverige. Under denna tid säljs o köps en ny.

Det är mer komplicerat än du tror.
    Jsg vet precis vilka regler som gäller. Så nej, det är inte mer komplicerat än vad du tror att jag tror. 

Och nej, reavinsten i Norge är inte 0%. Det är du missuppfattat. Du kan aldrig få 0% i reavinst i Norge. Antingen beskattas du vinsten i Norge eller i Sverige. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-04-01 12:37:52 följande:
    Förstår du inte kan skatteetatens regler, du kan inte norska skatteregler, du vet inte hur dom fungerar. Här har du skatteverket Norge, gör du allting rätt, skattar du 0% vid reavinst.
    -
    www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/

Gevinstenordforklaring ved salget av eiendommen er skattefri.

Du får ikke fradrag for?eventuelt?tap?eller omkostninger?ved salget.?

Du skal ikke gi opplysninger om salget i skattemeldingen når salget er skattefri. Du må endre eierandelen eller sette den som 0, dersom eiendommen fortsatt står i skattemeldingen din.

Ja, vi som bor här permanent, i mer än 183 dagar har ingen reavinst skatt. Du däremot ska betala antingen i Norge, där du säljer eller i Sverige. 

Det räknas inte som ditt hem därför får du får du betala skatt. 

• Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-04-01 13:08:10 följande:
    Ändra punkt 3 i din frågeställning, du får skattefritt.

Som jag berätta jag är i bägge länderna, det är tiden som räknas, över 183 dagar, då är jag Norsk, dvs där jag skriver mig att jag uppehåller mig.
    Ja, det vet jag. Men det gäller inte dig. Det gäller oss som bor här permanent och Där bostaden räknas om ett hem. 

Men självklart kan man fuska. Bara lite dumt när man blir påkommen. 

Nej, över 183 dagar gör dig inte till norsk boende. Eller ens norsk. 
  • Anonym (....)

Anonym (kos): A-kassa finns inte i Norge. Det är andra regler som gäller och av döma av det du skriver så gäller inte de reglerna dig. 

• Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-04-01 13:24:58 följande:
    Regler gäller alla som jobbar i Norge, man får resa ut ur landet tre månader med a-kassa norge, men jag reser inte ut längre än 3 månader då jag är där oftare. Har min tjej där.

Det är inget fusk, det gäller bara o veta hur Nav fungerar, och vilka krav dom ställer, liknande i Sverige.

Gå in och läs arbeidssökande i Norge.
    Jag vilka regler som gäller för att man ska få dagpeng. Och enligt det dunsjökv skriver så gäller inte de dig. Men självklart kan man pröva att fuska men det är rätt dumt. 

A-kassa finns inte i norge. Sverige har däremot a-kassa, men massa regler att följa. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-04-01 13:35:36 följande:
    Här har du hur man räknar vad jag är för medborgare enligt lag:
    Kan vara bra för TS o veta, om dom ska köpa bostad, hur man länge man ska bo, ca 2 år, sälja innan man flyttar hem igen för att slippa betala reavinst skatt på bostaden. sedan mina regler.
    -

Är du ensamstående och har tillgång till en bostad i båda länderna, anses du ha din hemvist i det land där dina ekonomiska och personliga intressen är störst.
    .

183-dagarsregeln/Montörregeln

Vid kortvarigt arbete i Norge beskattas du i Sverige för inkomsten. Samtliga följande villkor måste då vara uppfyllda:

tiden du vistas i Norge får inte överstiga 183 dagar under en tolvmånadersperiod
    du får inte arbeta för en norsk arbetsgivare eller för annan arbetsgivare där din lön belastar ett fast driftställe (kontor, verkstad eller liknande) i Norge
    du får inte heller vara uthyrd.
    Varför citerar du mig? Jag vetat om det där länge, förmodligen också längre än dig. 

Min fråga till dig är varför du pratat skit om ett land och påstår att du inte bo i landet men ändå fuskar till till att bo här för att få pengar... i mina öron är det väldigt konstigt. På ren norska; merklig oppførsel 
  • Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-04-01 13:48:46 följande:
    Ändå kan du inte stava rätt på Norska?

"merklig" ? stavas merkelig
    Ja, vet det. Men min telefon vill inte det eftersom det är satt in på svenska. 
Svar på tråden Städer i Norge som inte har Sveriges problem??? Flytta..