• Anonym (Norge)

Städer i Norge som inte har Sveriges problem??? Flytta..

Funderar på att flytta till Norge över en tid. Undrar vilka städer i Norge som fungerar. Alltså som inte har de problem vi har här med integrationsproblem, kriminalitet, islamism, skjutningar osv. Städer som är välfungerande och som gärna har fler invånare än 50 000. Någon som kan Norge? Oslo som jag förstår det har också en hel del problem som våra större städer i Sverige. 

• Svar på tråden Städer i Norge som inte har Sveriges problem??? Flytta..
  • Anonym (Kos)
    Anonym (....) skrev 2023-03-26 21:20:33 följande:
    Varför skulle jag ljuga? Storlien har haft el i åratal. 
    Storlien är Sverige, vi pratar om Norges sträcka, man kan inte köra Svenska ellok ner till Trondheim för det finns ingen el dragen, men Sverige kan köra ellok fram hela vägen till Norge. det samma med ofotbanen, det är svenska LKAB lok som tuffar fram på den sträckan, det var även uppe i norska regeringen för bara ett tag sedan hur viktig den sträcka är för norge, hur mycket man frakta via Sverige o nordnorge samt omvänt Oslo nordnorge.

Man kan sedan ta fler likheter med infrastruktur, ex elkrisen vi har.
    Nordnorge skickar el från norr via Sverige till sydnorge. detta för vi har bättre överföringskapacitet. trots att vi ofta har egna flaskhalsar.
    Bara dra nya elledningar har inte norge råd med, man stoltserar man är rik, men samtidigt har man inte råd att bygga ordentliga egna nät.
    Visst skulle vi vara lika spara samma i Sverige på dessa enorma kostnader skulle vi kunnat spara stora belopp, men vi vill ha fungerande system.
  • Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-03-26 21:32:58 följande:
    Storlien är Sverige, vi pratar om Norges sträcka, man kan inte köra Svenska ellok ner till Trondheim för det finns ingen el dragen, men Sverige kan köra ellok fram hela vägen till Norge. det samma med ofotbanen, det är svenska LKAB lok som tuffar fram på den sträckan, det var även uppe i norska regeringen för bara ett tag sedan hur viktig den sträcka är för norge, hur mycket man frakta via Sverige o nordnorge samt omvänt Oslo nordnorge.

Man kan sedan ta fler likheter med infrastruktur, ex elkrisen vi har.
    Nordnorge skickar el från norr via Sverige till sydnorge. detta för vi har bättre överföringskapacitet. trots att vi ofta har egna flaskhalsar.
    Bara dra nya elledningar har inte norge råd med, man stoltserar man är rik, men samtidigt har man inte råd att bygga ordentliga egna nät.
    Visst skulle vi vara lika spara samma i Sverige på dessa enorma kostnader skulle vi kunnat spara stora belopp, men vi vill ha fungerande system.
    Som sagt, din kunskap är väldigt begränsad. 
  • Anonym (Kos)
    Anonym (....) skrev 2023-03-26 21:40:36 följande:
    Som sagt, din kunskap är väldigt begränsad. 
    Tror bara du behöver läsa på lite, inget o bli arg över. ta malmbanan. 90% av dagligvaror för nordnorge går via tåg o via Sveriges malmbana.
    Vi vet även om kriget om Narvik, den handlade om just malmbanan, där jämnades Narvik jämt med backen under andra världskriget. Även det gruvjättens fel som sålde stål till tysken.
    -

I dag kjøres det 10-12 malmtog i hver retning hvert døgn, Malmtogene kjøres for gruveselskapet LKAB. Ofotbanen er også en viktig godskorridor for hele Norden og 90% av dagligvareforsyningen til Nord-Norge går med tog via Narvik. Det kjøres flere daglige godstogpendler mellom Alnabru i Oslo og Narvik via Sverige. Ofotbanen har også to daglige persontogpar i hver retning. Et togpar går mellom Narvik og Luleå, med forbindelser videre sørover i Sverige, mens ett togpar går direkte mellom Narvik og Stockholm.
  • Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-03-26 22:07:12 följande:
    Tror bara du behöver läsa på lite, inget o bli arg över. ta malmbanan. 90% av dagligvaror för nordnorge går via tåg o via Sveriges malmbana.
    Vi vet även om kriget om Narvik, den handlade om just malmbanan, där jämnades Narvik jämt med backen under andra världskriget. Även det gruvjättens fel som sålde stål till tysken.
    -

I dag kjøres det 10-12 malmtog i hver retning hvert døgn, Malmtogene kjøres for gruveselskapet LKAB. Ofotbanen er også en viktig godskorridor for hele Norden og 90% av dagligvareforsyningen til Nord-Norge går med tog via Narvik. Det kjøres flere daglige godstogpendler mellom Alnabru i Oslo og Narvik via Sverige. Ofotbanen har også to daglige persontogpar i hver retning. Et togpar går mellom Narvik og Luleå, med forbindelser videre sørover i Sverige, mens ett togpar går direkte mellom Narvik og Stockholm.
    Som sagt, din kunskap är väldigt begränsad
  • Anonym (Kos)
    Anonym (....) skrev 2023-03-26 22:12:34 följande:
    Nej då, jag kan det mesta om både Norge o Sverige, har även haft min sambo i både Trondheim o Narvik, dvs norska jenter. bott o jobbar jobbat där många år.

Men får jag välja väljer jag Sverige, just för boende, friheten, arbetslagarna,  bara köra skoter i Norge är svårt o inte lika fritt, dom flesta norskar kommer till Sverige o kör under påsk osv. om man nu ska lyfta fram ännu en sak om mer frihet som svensk.
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (....) skrev 2023-03-26 22:12:34 följande:
    Du verkar inte vara kapabel att visa på dessa kunskapsluckor? Vad exakt stämmer inte och hur är det egentligen menar du?
  • Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-03-26 22:22:45 följande:
    Nej då, jag kan det mesta om både Norge o Sverige, har även haft min sambo i både Trondheim o Narvik, dvs norska jenter. bott o jobbar jobbat där många år.

Men får jag välja väljer jag Sverige, just för boende, friheten, arbetslagarna,  bara köra skoter i Norge är svårt o inte lika fritt, dom flesta norskar kommer till Sverige o kör under påsk osv. om man nu ska lyfta fram ännu en sak om mer frihet som svensk.
    De flesta norrmen? Nej, så gått som alla norrmen firar påsken på hytta (förutom de som ska jobba). Däremot åker många över till Sverige på shopping och för att "råna" på skärtorsdagen och långfredagen. Att köra skoter här är också fritt, om man bor nära skogen/fjällen. 

Jag väljer Norge alla gånger. Pga bättre arbetsmiljö, högre löner, högre levnadsstandard, bättre arbetstidslagen (mindre jobb för heltid och mer betalt), förlorar inget vid sjukskrivning upp till ett år, ingen karensdag etc. För att inte tala om närheten till naturen. Och det bästa av allt, större bostad för mindre pengar. 

I det stora hela lever norrmän och svenskar lika fritt. 
  • Anonym (Kos)
    Anonym (....) skrev 2023-03-26 22:35:11 följande:
    De flesta norrmen? Nej, så gått som alla norrmen firar påsken på hytta (förutom de som ska jobba). Däremot åker många över till Sverige på shopping och för att "råna" på skärtorsdagen och långfredagen. Att köra skoter här är också fritt, om man bor nära skogen/fjällen. 

Jag väljer Norge alla gånger. Pga bättre arbetsmiljö, högre löner, högre levnadsstandard, bättre arbetstidslagen (mindre jobb för heltid och mer betalt), förlorar inget vid sjukskrivning upp till ett år, ingen karensdag etc. För att inte tala om närheten till naturen. Och det bästa av allt, större bostad för mindre pengar. 

I det stora hela lever norrmän och svenskar lika fritt. 
    Man har kortare lunch osv, mest för man äter bara en macka till lunch, raster osv umgås man inte lika mycket som i Sverige.
    Vi är världskända för vårt Swedish fika stund, finns ingen likhet i Norge.
    Om du vill fortsätta. bara det är en god svensk tradition som inte går av för hakor.
  • Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-03-26 22:42:31 följande:
    Man har kortare lunch osv, mest för man äter bara en macka till lunch, raster osv umgås man inte lika mycket som i Sverige.
    Vi är världskända för vårt Swedish fika stund, finns ingen likhet i Norge.
    Om du vill fortsätta. bara det är en god svensk tradition som inte går av för hakor.
    Kortare luncher? Nej, en time på vanliga jobb och en halvtimme inom vården. Precis som i Sverige. Sedan kan ibland välja att ta korta ner lunchen för att sluta tidigare. Vilket man också kan i Sverige. 

Flexitid är också något vi har. 

Och nej, det var länge sedan alla åt mackor till lunch. Nu förtiden äter de varmlunch, sallader, goda mackor etc. Precis som i Sverige

Och jo, vi har raster under arbetsdagen förutom lunch. Om man umgås med sina kollegor, uträtta ärenden eller bara ta egentid är individuellt. Precis som i Sverige. 

Jo, även vi har anammat "Swedish fika" stund i några år nu inom många arbetsplatser. Du skulle bara veta hur många gånger det "fikas" inom vården i Norge. 

Mycket mellan Norge och Sverige är likt. Enda som skiljer är att vi har högre löner och en högre levnadsstandard, och vi har 100% vid egen sjukfrånvaro upp till ett år på heltid. Ingen karensdag heller, även om jag personligen hade önskat vi hade det. Och sedan vill jag påstå att vi har lättare att bli sjukskrivna i Norge. Vi har inte som i Sverige att intyg ska godkännas av fk innan vi får sjukersättning. 
  • Anonym (Kos)
    Anonym (....) skrev 2023-03-26 22:35:11 följande:
    Nej skoter är inte lika fritt har Olof i Trondheim, han ringde ofta vid påsk om dom ska komma till Sverige o köra, fira påsk här, mer fritt.
    Detsamma med May-Tordis i Tromsö, dom frågar om jag ska vara i Riksgränsen.
    Bägge berättar om svårigheter att köra i Norge, det är mycket begränsat. Man har inte samma frihet till allemansrätten just med motorfordon som vi har.

Shopping just nu åker svenskar över till Norge för det är billigare, du verkar inte hänga med på något som händer länderna i mellan.
    -

Allt fler svenskar väljer nu att åka över till Norge för att handla billigare mat, bland annat frukt och grönt är billigare på andra sidan gränsen.

Försäljningen av frukt och grönt har ökat med omkring 14 procent under årets två första månader jämfört med samma period förra året i Anders Fjellstads butik i Örje.

"Det är hyggelig", säger Anders Fjellstad

sverigesradio.se/artikel/efter-prishojningarna-nu-aker-svenskarna-till-norge-och-handlar
Svar på tråden Städer i Norge som inte har Sveriges problem??? Flytta..