• Anonym (Norge)

Städer i Norge som inte har Sveriges problem??? Flytta..

Funderar på att flytta till Norge över en tid. Undrar vilka städer i Norge som fungerar. Alltså som inte har de problem vi har här med integrationsproblem, kriminalitet, islamism, skjutningar osv. Städer som är välfungerande och som gärna har fler invånare än 50 000. Någon som kan Norge? Oslo som jag förstår det har också en hel del problem som våra större städer i Sverige. 

• Svar på tråden Städer i Norge som inte har Sveriges problem??? Flytta..
  • Anonym (tips)
    Anonym (Norge) skrev 2023-03-26 15:46:16 följande:
    Hur är Trondheim om man jämför med typ Malmö/Stockholm? 

Tänker inte bara på kriminalitet utan förorter, islamism, segregation, motsättningar osv.. 

Ett annat tips är att du undviker förorter och segregerade områden.
    Bosätt dig i en lagom stor stad med det du önskar och behöver, trevligt område.
    Sen undviker du centrum och ytterområden sena nätter, berusad eller drogad.

Då är risken minimal att du kommer i kontakt med kriminalitet eller islamister.
    Undviker du dessutom att läsa på flashback och clickbait kvällstidningarna så kommer pulsen gå ner och du kan leva normalt.
    Funkar för mig iaf.

Jag har inte kommit i kontakt med nån kriminalitet de senaste 30 åren, bortsett från ett par cykelstölder och ett inbrott på jobbet under semestertid en gång.

Oavsett vart du flyttar så kommer du känna dig utsatt och otrygg om du fortsätter läsa och låta dig bli upprörd av tidningarnas rapportering.

• Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-03-27 12:01:03 följande:
    Men helheten går under skoterförbud utanför färdig dragna leder. har kollat upp dom flesta även presenterat några här, Norge har inte samma frihet.

Fortsätter man med fler exempel på staten styr i Norge, kan man ta ett enkelt exempel på att matvaruaffärer är stäng på söndagar, bara dom små som får vara öppna begränsade tider, och mycket begränsat utbud.
    Vilket vi svenskar ser som rent vansinne, ska man inte få handla på en söndag.

Som sagt listan går o göra hur lång som helst på fria landet Sverige.
    Kan vara bra för TS o veta, att Norge har begränsad frihet inom det mesta.
    Även Vinmonopolet (Norge motsvarighet på systembolaget) har öppet länge på lördagar än vad de har i Sverige. 

Men som sagt, vill du inte flytta hit så gör du inte det. 
  • Anonym (Kos)
    Anonym (....) skrev 2023-03-27 12:06:25 följande:
    Norge har ingen begränsad frihet. I är, i likhet med svenskar, fria att åka var vi vill och göra vad vi vill. 

Vet du hur underbart det är att inte ha någon stress-mani över att handla på söndagar. Behöver man något akut så finns det söndagsöppet matbutiker med allt man kan tänkas behövs. Så nej, det inget begränsad utbud och inga begränsade tider heller. De flesta har öppet mellan 11-23. 

Och i hela december så har alla affärer öppet på söndag mellan kl 14-16/18. 

Söndagar ägnar man åt att umgås med familjen, vänner eller bara vara själv. Ingen stress över att behövs handla. Utan bara fen avkoppling och vila inför kommande veckan. Till skillnad från Sverige där även söndag är otroligt stressande. 
    Ja som en 7-elevne, dom har det mesta, men få storhandlar där.
    Samtidigt får anställda välja själva hur man jobbar, får extra betalt för helg.
    Detta val kan inte anställda i matvaruaffär göra i Norge.

Jämför Sveriges öppet tider 7-23 varje dag.
    Min Norska sambo var mäkta imponerade o gå in på Ica max i Sverige, jag fick knappt ut dom, men jag vill titta, det är så mycket saker här vi inte har i Norge, som smink osv.
    Kanske enkelt o jämföra är att ta ex Ikea Trondheim, den är nog den minsta i hela världen, kan förklara Norges shopping i stora drag.
    Kan oxå vara bra för TS o veta, även Ikea, stängt efter Norsk lag på söndagar.
    Det är fjälltur eller bara vara hemma som gäller enligt gammal kristen tro som gäller på söndagar i Norge.

Tycker man ska vara ärlig med TS, hur landet fungerar. det är inte ett fritt land.
  • Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-03-27 12:23:17 följande:
    Ja som en 7-elevne, dom har det mesta, men få storhandlar där.
    Samtidigt får anställda välja själva hur man jobbar, får extra betalt för helg.
    Detta val kan inte anställda i matvaruaffär göra i Norge.

Jämför Sveriges öppet tider 7-23 varje dag.
    Min Norska sambo var mäkta imponerade o gå in på Ica max i Sverige, jag fick knappt ut dom, men jag vill titta, det är så mycket saker här vi inte har i Norge, som smink osv.
    Kanske enkelt o jämföra är att ta ex Ikea Trondheim, den är nog den minsta i hela världen, kan förklara Norges shopping i stora drag.
    Kan oxå vara bra för TS o veta, även Ikea, stängt efter Norsk lag på söndagar.
    Det är fjälltur eller bara vara hemma som gäller enligt gammal kristen tro som gäller på söndagar i Norge.

Tycker man ska vara ärlig med TS, hur landet fungerar. det är inte ett fritt land.
    Nej, inte alls som 7/eleven. Utan som en riktig matbutik, vara i mindre for mat. Oj, många storhandlar insöndagsöppna butiker. 

Självklart har vi, i likhet med Sverige, extra betalt i form av ob-tillägg på helger inkl söndagar, kvällar och nätter. Och även storhelger, sk röda dagar.

Här har de öppet 7-23 mandag-lördag och 11-22 söndagar. Fungerar utmärkt. Finns inget behov av att allt ska ha öppet på söndagar. 

Ehh....jo, det finns både smink, kläder, elektronik, böcker, mat etc i Norska matvarebutikker. I likhet med Ica Maxi. 

Tycker Ikea Leangen Trondheim är relativt normalt stort. Och absolut inte den minsta i hela värden. Självklart har Ikea stängt på söndagar eftersom den är i Norge och följer norsk lag. Precis som alla Ikeaor i utlandet följer respektive lands lagar. 

På söndagar gör man faktisk vad man vill. En del jobbar, för ja vi har jobb som jar öppet även på söndagar och även dygnet runt. Andra tar det lugnt i hemmet. Endel är på hytta. Andra på weekendresor. Endel är i fjällen eller naturen. Endel äter god lunch eller middag på restuarang, eller bara tar en fika på kaffet. Endel studerar. Man gör precis vad som passar en själv. Men till skillnad från Sverige så har vi inget behov av att flänga omkring på stan och shoppa på söndagar. 

Jo, det är ett lika fritt land som Sverige. 
  • Anonym (....)
    Anonym (....) skrev 2023-03-27 12:33:19 följande:
    Nej, inte alls som 7/eleven. Utan som en riktig matbutik, *vara i mindre for mat. Oj, många storhandlar insöndagsöppna butiker. 

Självklart har vi, i likhet med Sverige, extra betalt i form av ob-tillägg på helger inkl söndagar, kvällar och nätter. Och även storhelger, sk röda dagar.

Här har de öppet 7-23 mandag-lördag och 11-22 söndagar. Fungerar utmärkt. Finns inget behov av att allt ska ha öppet på söndagar. 

Ehh....jo, det finns både smink, kläder, elektronik, böcker, mat etc i Norska matvarebutikker. I likhet med Ica Maxi. 

Tycker Ikea Leangen Trondheim är relativt normalt stort. Och absolut inte den minsta i hela värden. Självklart har Ikea stängt på söndagar eftersom den är i Norge och följer norsk lag. Precis som alla Ikeaor i utlandet följer respektive lands lagar. 

På söndagar gör man faktisk vad man vill. En del jobbar, för ja vi har jobb som jar öppet även på söndagar och även dygnet runt. Andra tar det lugnt i hemmet. Endel är på hytta. Andra på weekendresor. Endel är i fjällen eller naturen. Endel äter god lunch eller middag på restuarang, eller bara tar en fika på kaffet. Endel studerar. Man gör precis vad som passar en själv. Men till skillnad från Sverige så har vi inget behov av att flänga omkring på stan och shoppa på söndagar. 

Jo, det är ett lika fritt land som Sverige. 
    *bara i mindre format.
  • Anonym (Kos)
    Anonym (....) skrev 2023-03-27 12:35:25 följande:
    *bara i mindre format.
    Tycker inte det är något o dölja för TS det mesta är stängt på söndagar, alla lite större matvaruaffärer, shopping. ut o äta, osv.
    Vill man handla dyrt, handlar man på söndag i en liten 7-Eleven, som alla andra länder ingen skillnad.
    Stort köpcentrum i stadskärnan med en rad olika återförsäljare, restauranger och tjänster.
    AdressKongens gate 9, 7013 Trondheim, Norge
    Öppettider
    måndag
    09?20
    tisdag
    09?20
    onsdag
    09?20
    torsdag
    09?20
    fredag
    09?20
    lördag
    09?18
    söndag
    (Palmsöndagen)

Stängt
  • Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-03-27 12:47:31 följande:
    Tycker inte det är något o dölja för TS det mesta är stängt på söndagar, alla lite större matvaruaffärer, shopping. ut o äta, osv.
    Vill man handla dyrt, handlar man på söndag i en liten 7-Eleven, som alla andra länder ingen skillnad.
    Stort köpcentrum i stadskärnan med en rad olika återförsäljare, restauranger och tjänster.
    Adress: Kongens gate 9, 7013 Trondheim, Norge
    Öppettider
    måndag
    09?20
    tisdag
    09?20
    onsdag
    09?20
    torsdag
    09?20
    fredag
    09?20
    lördag
    09?18
    söndag
    (Palmsöndagen)
    Stängt
    Matbutiker som har öppet, i mindre format är Rema 1000, Bunnpris, Coop extra, Kiwi etc. Och det är samma utbud som vanligt. Dvs inte som 7-eleven. Öppettiderna brukar vara runt 11-23, ibland från kl 10. 

Stora köpcenter är dock stängt. Där jag bor har våra tre av våra fyra stora köp köpcenter öppet mellan 9-21, måndag till fredag. Lördag till kl 20.  De fjärde har öpper måndag-fredag 9-21 och lördag 9-18. Och ja, stängt röda dagar vilket är fullt normalt. Och matbutikerna i dessa har öppet mellan kl 7-23 måndag till lördag. Några enstaka återförsäljare stänger kl 18 på lördagar. 

Restauranger och kaffe brukar dock ha öppet mer och mer på söndagar. 

Men det finns folk som trivs med det upplägget. Själv har jag aldrig förstått hysterin med att handla även på söndagar. 

Jag tror de flesta vet att mycket vanliga affärer är stängda i Norge på söndagar. Men att det finns matbutiker (inte som 7-eleven), restauranger och kaffeer plus museer etc som har öppet på söndagar. 

Om du inte gillar det upplägget så behöver du inte flytta hit. 
  • Anonym (....)

Jag har förövrigt aldrig handlat dyrt på söndagar då de söndagsöppet butikerna har samma priser och utbud som resten av veckan. Ingen skillnad där. 

• Anonym (Kos)
    Anonym (....) skrev 2023-03-27 15:44:51 följande:

Jag har förövrigt aldrig handlat dyrt på söndagar då de söndagsöppet butikerna har samma priser och utbud som resten av veckan. Ingen skillnad där. 

Bara nämner att det är som o åka tillbaka i tiden i Norge ca 30-40 år.
    Men visst finns det folk som gillar retro livsstilen.

Sedan kan vi fortsätta med ex snöröjning, både Tromsö o Narvik, där röjer man inte som i norra Sverige, folk ska kunna gå med rullator o olika handikapp.
    Norge man får plumsa fram runt om i centrum, man klarar inte av o röja o sanda på normalt sätt, men det är för kommunen själv röjer, i Sverige lejs det ut på entreprenad o bli ett grymt liv om det inte är röjt inom visst antal timmar.

Alla större o moderna städer ha öppet varje dag, dels för att passa in för alla livsstilar, somliga jobbar skift osv, dessa ska inte behöva lida för öppen tiderna.
    Svårare är det inte, även norge har skiftjobb, sjukhuset, brand, polis, osv.

Har redan nämnt om jag får välja, jag som har rätt till bägge länder, väljer Sverige att bo i. Men jag trivs med ett vaket samhälle, tycker det är bra, tycker det är tråkigare när man stänger allt, ibland får man vänner som hälsar på över helgen, ska dom se staden öppen har man bara en dag på sig, dagen efter är det stängt.

Som sagt ännu en sak, som enkel snöröjning i centrala delar.
  • Anonym (....)
    Anonym (Kos) skrev 2023-03-27 17:06:16 följande:
    Bara nämner att det är som o åka tillbaka i tiden i Norge ca 30-40 år.
    Men visst finns det folk som gillar retro livsstilen.

Sedan kan vi fortsätta med ex snöröjning, både Tromsö o Narvik, där röjer man inte som i norra Sverige, folk ska kunna gå med rullator o olika handikapp.
    Norge man får plumsa fram runt om i centrum, man klarar inte av o röja o sanda på normalt sätt, men det är för kommunen själv röjer, i Sverige lejs det ut på entreprenad o bli ett grymt liv om det inte är röjt inom visst antal timmar.

Alla större o moderna städer ha öppet varje dag, dels för att passa in för alla livsstilar, somliga jobbar skift osv, dessa ska inte behöva lida för öppen tiderna.
    Svårare är det inte, även norge har skiftjobb, sjukhuset, brand, polis, osv.

Har redan nämnt om jag får välja, jag som har rätt till bägge länder, väljer Sverige att bo i. Men jag trivs med ett vaket samhälle, tycker det är bra, tycker det är tråkigare när man stänger allt, ibland får man vänner som hälsar på över helgen, ska dom se staden öppen har man bara en dag på sig, dagen efter är det stängt.

Som sagt ännu en sak, som enkel snöröjning i centrala delar.
    Det har det aldrig varit som att åka 30-40 år bakåt. 

Snöröjningen fungerar utmärkt, så länge det inte kommer mängder med snö på kort tid. Och jo, går fint att gå med rullator eller andra handikap trots snön. 

Även i norge lejs snöröjning också ut på entreprend.

Ja, självklart har vi jobb där man går skift. 

Rätt till bägge länderna? Vem som helst kan flytta till Norge om denne vill. 

Behöver dina vänner verkligen två dagar på att se staden? Räcker inte en dag? 
    Om jag har vänner på besök eller åker på besök till vänner så är det för att umgås, inte hänga på stan. 

Och här har vi enlel snöröjning i sentrala delar. 

Som sagt din kunskap om Norge är väldigt begränsad. 
Svar på tråden Städer i Norge som inte har Sveriges problem??? Flytta..