Anonym (Kos) skrev 2023-03-27 12:23:17 följande:
Ja som en 7-elevne, dom har det mesta, men få storhandlar där.
Samtidigt får anställda välja själva hur man jobbar, får extra betalt för helg.
Detta val kan inte anställda i matvaruaffär göra i Norge.
Jämför Sveriges öppet tider 7-23 varje dag.
Min Norska sambo var mäkta imponerade o gå in på Ica max i Sverige, jag fick knappt ut dom, men jag vill titta, det är så mycket saker här vi inte har i Norge, som smink osv.
Kanske enkelt o jämföra är att ta ex Ikea Trondheim, den är nog den minsta i hela världen, kan förklara Norges shopping i stora drag.
Kan oxå vara bra för TS o veta, även Ikea, stängt efter Norsk lag på söndagar.
Det är fjälltur eller bara vara hemma som gäller enligt gammal kristen tro som gäller på söndagar i Norge.
Tycker man ska vara ärlig med TS, hur landet fungerar. det är inte ett fritt land.
Nej, inte alls som 7/eleven. Utan som en riktig matbutik, vara i mindre for mat. Oj, många storhandlar insöndagsöppna butiker.
Självklart har vi, i likhet med Sverige, extra betalt i form av ob-tillägg på helger inkl söndagar, kvällar och nätter. Och även storhelger, sk röda dagar.
Här har de öppet 7-23 mandag-lördag och 11-22 söndagar. Fungerar utmärkt. Finns inget behov av att allt ska ha öppet på söndagar.
Ehh....jo, det finns både smink, kläder, elektronik, böcker, mat etc i Norska matvarebutikker. I likhet med Ica Maxi.
Tycker Ikea Leangen Trondheim är relativt normalt stort. Och absolut inte den minsta i hela värden. Självklart har Ikea stängt på söndagar eftersom den är i Norge och följer norsk lag. Precis som alla Ikeaor i utlandet följer respektive lands lagar.
På söndagar gör man faktisk vad man vill. En del jobbar, för ja vi har jobb som jar öppet även på söndagar och även dygnet runt. Andra tar det lugnt i hemmet. Endel är på hytta. Andra på weekendresor. Endel är i fjällen eller naturen. Endel äter god lunch eller middag på restuarang, eller bara tar en fika på kaffet. Endel studerar. Man gör precis vad som passar en själv. Men till skillnad från Sverige så har vi inget behov av att flänga omkring på stan och shoppa på söndagar.
Jo, det är ett lika fritt land som Sverige.