• Anonym (Ångest)

Deprimerad med ångest hjälp

Jag har känt mig deprimerad länge nu och de blir värre och värre och jag tillbringar större delen av tiden i sängen, tvingar mig upp när barn ska hämtas och tvingar mig genom resten av dagen.
    Har ångest i princip hela tiden värst är den på morgonen då jag vaknar runt 5-6 av avtryck över bröstet och hjärtklappning. Vaknar Alltid  med mer ångest om jag sovit en stund överlag

För ung 10 år sedan åt jag för mirtazapin vilket fungerade bra förutom viktuppgång  trots att jag inte åt mer däremot såg man skillnad på min ämnesomsättning.,, bytte till ecitalopram men efter ung 1 år började jag få så mkt mardrömmar och svettningar att jag fick bytte till sertalin vilket vara rena giftet  så jag valde att trappa ner och avsluta.. Har mått bra sen dess men nedtrappning var jobbig.

Nu känner jag att jag borde ha nåt men är tveksam.. Lite rädd för den första tiden då man mår sämre, orkar inte må sämre, rädd för biverkningar.. Är arbetslös men börjar nytt jobb i maj.. Måste må bra då.. Men samtidigt kanske jag mår bra av att jobba.. Så svårt.

Vad har ni för tips att ge.

• Svar på tråden Deprimerad med ångest hjälp
  • Anonym (fredag)

Sök hjälp. Du frågar om dina sjukdomar samt medicinering, det är få här som kan ställa diagnoser och rekommendera mediciner. 

Hoppas du mår bättre snart!

• Anonym (Känner med dig)

Du kanske kan få testa t ex Atarax att ta vid behov och innan du ska sova, snarare än någon kontinuerlig medicin? Det kan göra sömnen bättre = bättre rustad att klara ångest. KBT online i kombination med det skulle jag nog satsat på. 

Lycka till! Jag tror som du att jobb blir bra, rutiner, andra människor och distraktion kan göra susen.

• Anonym (klarar det)

Känner igen mig. Har i stort sett hela livet haft depression och svår ångest. Har testat det mesta, men mår aldrig riktigt bra. I höstas var det riktigt dåligt och jag skulle börja nytt jobb i jan i år och kände att det aldrig kommer gå.. Hade sagt upp mig från mitt gamla en månad tidigare. Trodde aldrig det skulle gå, men jag jobbar fortfarande. Ångesten finns alltid där men mår samtidigt bra av att ha ett jobb, nån slags rutin i livet. Men det är kämpigt. Tycker inte du ska se jobbet som ångest, tror att det istället kan göra att du mår bättre. Första dagarna kommer vara jobbiga, det var dom för mig. Men jag kämpade på och trivs nu bra med både kollegor och jobbet (har ett ganska ansvarsfullt jobb dessutom). Åh ångesten, ja den finns kvar, vissa dagar riktigt dåligt, med social fobi, hjärtklappning, ostadighet, darrighet. Hoppas du inte bangar utan testar jobbet i alla fall. Det kan bli jättebra trots ångest.

• TvillingmammaVästgöte

Har du provat att springa? Motion är effektivt och speciellt att springa fort. Testa att springa så fort du kan en stund varje morgon. Då blir du av med ångestkänslorna och kanske får lite endorfiner!
    Annat som hjälpt mig är Ångestdagbok, får jag ångest så skriver jag ner det, ångest och oro i mitt huvud är fyllt av katstroftankar, närjag skriver ner dessa tankar serjagsjälv hur orimlig min oro och ångest är. 

Annat som hjälpt mig är Tapping, finnsinstruktionsfilmer på Youtube, lugnar med en gång . Samt naturläkemedlet KSM66 som finns på hälsokosten.

• TvillingmammaVästgöte

Jag har aldrig sett någon må bra av antidepressiv medicin förutom just Mirtazapin som är superbra för äldre. Den gör att man lättare går upp i vikt vilket är jättebra för gamla och skröpliga, samt att de även sover bättre. 

• Anonym (klarar det)

Verkar inte som att TS är ett dugg aktiv i sin trådstart. Kanske inte var så allvarligt ändå?!

• Anonym (iddi)
    Anonym (klarar det) skrev 2023-03-31 14:31:15 följande:

Verkar inte som att TS är ett dugg aktiv i sin trådstart. Kanske inte var så allvarligt ändå?!

Ja för mindre än 24 h är standard på om problem är riktiga eller inte.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (fredag) skrev 2023-03-31 10:11:35 följande:

Sök hjälp. Du frågar om dina sjukdomar samt medicinering, det är få här som kan ställa diagnoser och rekommendera mediciner. 

Hoppas du mår bättre snart!

Tack. Jag pratade med vc idag men dom vill inte ta beslutet då jag äter ga änska mkt triptaner så dom skulle höra sig för 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Känner med dig) skrev 2023-03-31 10:16:56 följande:

Du kanske kan få testa t ex Atarax att ta vid behov och innan du ska sova, snarare än någon kontinuerlig medicin? Det kan göra sömnen bättre = bättre rustad att klara ångest. KBT online i kombination med det skulle jag nog satsat på. 

Lycka till! Jag tror som du att jobb blir bra, rutiner, andra människor och distraktion kan göra susen.

Jag har strax och 40 mg hjälpe rmig med sömnen sådär i alla fall men mot ångesten hjälper den tyvärr inte... Ska kolla på KBT fick nån crash course där för 10 år sen men minns Inget
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (klarar det) skrev 2023-03-31 10:44:14 följande:

Känner igen mig. Har i stort sett hela livet haft depression och svår ångest. Har testat det mesta, men mår aldrig riktigt bra. I höstas var det riktigt dåligt och jag skulle börja nytt jobb i jan i år och kände att det aldrig kommer gå.. Hade sagt upp mig från mitt gamla en månad tidigare. Trodde aldrig det skulle gå, men jag jobbar fortfarande. Ångesten finns alltid där men mår samtidigt bra av att ha ett jobb, nån slags rutin i livet. Men det är kämpigt. Tycker inte du ska se jobbet som ångest, tror att det istället kan göra att du mår bättre. Första dagarna kommer vara jobbiga, det var dom för mig. Men jag kämpade på och trivs nu bra med både kollegor och jobbet (har ett ganska ansvarsfullt jobb dessutom). Åh ångesten, ja den finns kvar, vissa dagar riktigt dåligt, med social fobi, hjärtklappning, ostadighet, darrighet. Hoppas du inte bangar utan testar jobbet i alla fall. Det kan bli jättebra trots ångest.

Nej jag tänker inte ge upp jobbet.. Jag tror det komme blir bra, det är ett jobb där jag får jobba med kroppen också vilket känns lite extra bra.  Skönt att det fungerar för dig. 
  • Anonym (Ångest)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-31 10:55:12 följande:

Har du provat att springa? Motion är effektivt och speciellt att springa fort. Testa att springa så fort du kan en stund varje morgon. Då blir du av med ångestkänslorna och kanske får lite endorfiner!
    Annat som hjälpt mig är Ångestdagbok, får jag ångest så skriver jag ner det, ångest och oro i mitt huvud är fyllt av katstroftankar, närjag skriver ner dessa tankar serjagsjälv hur orimlig min oro och ångest är. 

Annat som hjälpt mig är Tapping, finnsinstruktionsfilmer på Youtube, lugnar med en gång . Samt naturläkemedlet KSM66 som finns på hälsokosten.

Jag kan tyvärr inte springa tränade på gym innan jag hamnade ner i hålet.. Har kommit igång med promenader i alla fall ville känns bra och ska ta mig till gymet nästa vecka har jag bestämt tillsammans med dottern 
  • Anonym (Ångest)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-31 10:55:12 följande:

Ska kolla upp tapping också. Och har provat ksm 66 förut men helt glömt bort det nu. Tack för påminnelsen 
  • Anonym (Ångest)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-31 11:16:55 följande:

Jag har aldrig sett någon må bra av antidepressiv medicin förutom just Mirtazapin som är superbra för äldre. Den gör att man lättare går upp i vikt vilket är jättebra för gamla och skröpliga, samt att de även sover bättre. 

Ja lite så jag tänker också. Pratat med en del som visserligen mått bra på medicin men som haft svårt att sluta. Och en som tyckter hon börjat må bättre snabbare dom gånger hon inte tagit mediciner. Och mkt forskning visar att fysiskt aktivitet är lika effektivt.. Gäller bara att komma upp från sängen.. Tagit promenader denna vecka och idag känns livet lite lättare.. Kan vara en tillfälligt bra dag men jag tar den och mår bra av att inte ha legat i sängen hela dagen.. Sov ens stund på soffan dock för jag vara helt slut på em. 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (klarar det) skrev 2023-03-31 14:31:15 följande:

Idag var första dagen på fler veckor jag inte låg i sängen större delen av dagen.. Så nej jag var inte aktiv här inne för jag ville inte dra ner mig själv när jag väl hade en hyfsat bra dag.

Sen så orkar man inte heller vara hur aktiv som helst när man mår skit... Har du verkligen erfarenhet av depression och ångest ?
  • Anonym (klarar det)
    Anonym (Ångest) skrev 2023-03-31 22:46:49 följande:
    Idag var första dagen på fler veckor jag inte låg i sängen större delen av dagen.. Så nej jag var inte aktiv här inne för jag ville inte dra ner mig själv när jag väl hade en hyfsat bra dag.

Sen så orkar man inte heller vara hur aktiv som helst när man mår skit... Har du verkligen erfarenhet av depression och ångest ?
    Ja det har jag verkligen. Har varit inlagd några gånger till och med. 
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (klarar det) skrev 2023-04-01 17:48:53 följande:
    Ja det har jag verkligen. Har varit inlagd några gånger till och med. 
    Hur kan du ifrågasätta att man inte varit in på ngr timmar.? Då  vet du ju också hur handlingsförlamad man kan bli 
  • Anonym (klarar det)
    Anonym (Ångest) skrev 2023-04-01 18:30:46 följande:
    Hur kan du ifrågasätta att man inte varit in på ngr timmar.? Då  vet du ju också hur handlingsförlamad man kan bli 
    Vet bara att de gånger jag varit riktigt dålig har jag inte haft energin till att starta en tråd här på FL. Då handlar det om att få i sig vatten och lite mat så man inte dör. Jag jämförde bara. Släpp det nu. Hoppas du mår bra snart. 
  • Malaco

Prata med psykolog. Det har hjälpt mig. 

Svar på tråden Deprimerad med ångest hjälp