• AndreaBD

    Uppsägningstid när företaget inte finns kvar - nytt jobb?

    Jag har en komplicerad jobbsituation just nu. Jag har jobbat i många år i en verksamhet, som nu ska läggas ner. Jobbade länge ca. 80 %, men gick ner till 40 % i januari då jag började ett annat jobb på 50 % då. Misstänkte ju att verksamheten kommer att läggas ner och jag hade möjligheten att få det andra jobbet. 

    Nu när mitt långvariga jobb ska stängas ner, tänkte jag försöka få jobba heltid på det nya jobbet. DOCK - nu fick jag höra att jag har ETT ÅR i uppsägningstid (ifrån arbetsgivarens sida).  Och vi inte ens officiellt uppsagda! Så, vi blir uppsagda nästa vecka - det är redan april. Så då menade en kollega att det vore dumt av mig att öka tid på det nya jobbet. Den gamla arbetsgivaren måste ju betala mig i ett år. Och nej, det går inte att jobba på annan verksamhet. Enligt avtalet gäller arbetsplikten bara den arbetsplatsen.

    Dock undrar jag också: Får man inte ändå jobba i ett nytt jobb, även om jag skulle gå upp till 100 % där? Gamla jobbet finns ju inte kvar. 

  • Svar på tråden Uppsägningstid när företaget inte finns kvar - nytt jobb?
  • Themis

    Men nu är det ju arbetsgivarens uppsägningstid, och den var väldigt lång måste jag säga. De menar inte att de köper ut dig med lön för 12 mån istället?

    Och är du säker på att du har arbetsplikt under uppsägningstiden- kanske är du arbetsbefriad?

    Vad är din uppsägningstid som anställd? Kan du inte annars bara säga upp dig själv istället om du har förhandlat klart med nya jobbet? Men det ska du klart bara göra om du inte får 12 månadslöner i avgångsvederlag utan att jobba- kolla upp vad som gäller!


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Anotherone

    Det är skillnad på vad du har rätt till och vad man kan komma överens om. Det avtal jag känner till som har 12 mån är som skydd för arbetstagaren, så att inte arbetsgivare kan slänga ut vederbörande om hen tjänstgjort x antal år.
    Men det är som sagt till skydd för arbetstagaren, om arbetstagaren inte vill stanna kvar utan vill söka sig vidare så finns normalt sett inga hinder för det.

  • AndreaBD
    Themis skrev 2023-03-30 17:41:40 följande:

    Men nu är det ju arbetsgivarens uppsägningstid, och den var väldigt lång måste jag säga. De menar inte att de köper ut dig med lön för 12 mån istället?

    Och är du säker på att du har arbetsplikt under uppsägningstiden- kanske är du arbetsbefriad?

    Vad är din uppsägningstid som anställd? Kan du inte annars bara säga upp dig själv istället om du har förhandlat klart med nya jobbet? Men det ska du klart bara göra om du inte får 12 månadslöner i avgångsvederlag utan att jobba- kolla upp vad som gäller!


    Nej, uppsägningstiden är faktiskt 12 månader, om man har jobbat över 10 år där (6 månader) och om man är över 55 (ännu 6 månader).

    Och verksamheten finns inte kvar efter juni, och i kollektivavtalet står att arbetsplikt bara gäller för DET företaget - annars ingår det visserligen i ett större företag, men det står så. Det har vår verksamhetschef förklarat. 

    Kollegorna säger att det vore det dummaste jag kan göra  - att säga upp mig! När jag får lön i 12 månader till. 

    Min fråga är egentligen: Antagligen spelar det ingen roll om jag jobbar deltid eller heltid på annat jobb? De måste ändå betala. 
  • AndreaBD
    Anotherone skrev 2023-03-30 18:11:49 följande:

    Det är skillnad på vad du har rätt till och vad man kan komma överens om. Det avtal jag känner till som har 12 mån är som skydd för arbetstagaren, så att inte arbetsgivare kan slänga ut vederbörande om hen tjänstgjort x antal år.
    Men det är som sagt till skydd för arbetstagaren, om arbetstagaren inte vill stanna kvar utan vill söka sig vidare så finns normalt sett inga hinder för det.


    Det är dock inte alls frågan. Det FINNS INGEN verksamhet kvar om tre månader. Så, jag var förvånad att höra att jag får lön i 12 månader efter att de säger upp mig. Visserligen bara 35 eller 40 %, jag gick ju ner i arbetstid när jag började det andra deltidsjobbet i år. 

    Frågan är om jag får jobba upp till 60 % på det nya jobbet, eller även 100 % och ändå få lön från gamla jobbet?
  • AndreaBD
    Mortiscia80 skrev 2023-03-30 18:44:45 följande:

    Prata med facket.


    Det ska jag förstås göra. Tänkte bara kanske råkar någon veta. ;) 
  • Mortiscia80
    AndreaBD skrev 2023-03-30 21:48:25 följande:
    Det ska jag förstås göra. Tänkte bara kanske råkar någon veta. ;) 
    Jo, men vi kan ju inte veta vilka villkor som gäller på just din arbetsplats eller vad AG kan vara villig att gå med på.
  • BuoBä

    Som tidigare sagt, prata med facket, för det kan variera vad som avtalas.
    Jag vet både de som blivit uppsagda och har gått hemma med lön i X månader för att avtalet var utformat så, och de som börjat på ett nytt jobb ganska omgående med lön både från det gamla och det nya jobbet i X månader. 

    Det låter rätt soft att jobba 50% men få betalt för 90% i ett år. Det hade jag lätt gjort. Särskilt om det är stor chans att du kan få högre procent på det nya jobbet när du är redo för det.

  • AndreaBD
    BuoBä skrev 2023-03-30 22:12:04 följande:

    Som tidigare sagt, prata med facket, för det kan variera vad som avtalas.
    Jag vet både de som blivit uppsagda och har gått hemma med lön i X månader för att avtalet var utformat så, och de som börjat på ett nytt jobb ganska omgående med lön både från det gamla och det nya jobbet i X månader. 

    Det låter rätt soft att jobba 50% men få betalt för 90% i ett år. Det hade jag lätt gjort. Särskilt om det är stor chans att du kan få högre procent på det nya jobbet när du är redo för det.


    Avtalet har jag läst igenom. Enligt den borde det vara så. Men tack för att du berättar att du känner några som har haft det så. Då verkar det ju kunna vara så.

    Hm, jag får se. Kanske också en bra möjlighet att kunna visa sig lite flexibel på det nya jobbet. Om jag inte får mer tid på nya jobbet i år, så kan jag kanske få det mer säkert nästa år då..... 

    Jag ska ringa facket förstås. Finns dock risk att de också blir förvirrade. Jag är egentligen lärare men har jobbat på ett behandlingshem med skola och då haft ett vårdavtal som kollektivavtal. 
Svar på tråden Uppsägningstid när företaget inte finns kvar - nytt jobb?