Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Studiebidraget till gymnasieungdom

Jag och 16åringen satte oss ner och gjorde upp en budget för honom som täckte allt, mat, kläder, möbler, försäkringar, nöjen, läsk etc etc, bara för att han skulle börja tänka på alla utgifter som väntar en vuxen.
    Sen spaltade vi upp vad han skulle betala själv och vad jag skulle betala. Jag för nu över summan för hans budget varje månad och så får han ta hand om det. Han sparar en massa men plötsligt måste han köpa några dyra sportskor etc, och då går det förstås åt mer.

Han får betala tex kläder (jackor etc, rubbet), skor, sportkläder, sportprylar, klippning, hygienprodukter, pizza med kompisar, bio, presenter till kompisar, spel och annat till dator etc etc, skollunch, ja ganska mycket. Jag betalar förutom mat och allt i hemmet förstås, semester, några abonnemang som jag ändå står på för mobil etc, ett busskort som man tankar via abonnemang (fast används inte mycket, han cyklar mest) och diverse annat.

Sen håller han koll på utgifter på Excel för att ha överblick och kunna planera sin budget.

TS jag tycker ni också ska göra en realistisk budget på utgifter han kan sköta själv. Plus en familjebudget för familjen och hushållen, bla kolla hur mycket maten han äter faktiskt kostar. Sen får ni se vad som verkar vettigt, om en slant ska gå till mat (om det behövs för familjebudgeten) eller om alla hans andra utgiftsposter blir lika som studiebidraget. Ni kanske har något i familjebudgeten att ändra på, så han kan få hela studiebidraget? 

Svar på tråden Studiebidraget till gymnasieungdom