• Alex 888

Otrogen fru

Hej på er jag skulle  vill har lite råd från de som har bestämt sig att förlåta sin partner och leva vidare går det att glömma och livet går vidare eller det är fråga om tiden ?min fru har varit otrogen med en person som hon har träffat på otrohet sajten. hon förklarar detta på att hon har fått kris i sitt liv på grund av ålder (47 år) men hon älskar mig fortfarande, kan man blir otrogen fast men älskar sin partner? Kan man glömma och går vidare ?
    Tacksam för svar 

• Svar på tråden Otrogen fru
  • Anonym (Läsförståelse)
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-12 15:27:22 följande:
    Japp och nu har du förklarat vad du tycker och du har all rätt till din åsikt.

Däremot blir det konstigt när du börjar påstå att dina åsikter skulle gälla majoriteten men kan inte svara på varför man då smyger med det och om alla som gör så är ok med att deras partner gör likadant?
    Jag har inte påstått att min åsikt gäller alla, det var du som drog in min åsikt i det hela. Jag förklarade att otrohet har i samhället blivit mer och mer acceptabelt genom åren, både juridiskt och socialt.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Läsförståelse) skrev 2023-05-12 15:33:59 följande:
    Jag har inte påstått att min åsikt gäller alla, det var du som drog in min åsikt i det hela. Jag förklarade att otrohet har i samhället blivit mer och mer acceptabelt genom åren, både juridiskt och socialt.
    Ok, så varför smyger man med det då?
    Och varför vill man inte att ens partner gör likadant?
  • Anonym (Läsförståelse)
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-12 15:52:16 följande:
    Ok, så varför smyger man med det då?
    Och varför vill man inte att ens partner gör likadant?
    Det får du faktiskt fråga den som gör så.

Det här har ingenting att göra med hur vi ser på otrohet generellt i samhället.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Läsförståelse) skrev 2023-05-12 16:09:01 följande:
    Det får du faktiskt fråga den som gör så.

Det här har ingenting att göra med hur vi ser på otrohet generellt i samhället.
    Nja, det är ju du som säger att otrohet blivit accepterat, men det rimmar ju illa med att man smyger med det. Om otrohet är så accepterat så finns ju ingen anledning att smyga med det för varken sin partner eller samhället.
  • Anonym (Läsförståelse)
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-12 16:20:26 följande:
    Nja, det är ju du som säger att otrohet blivit accepterat, men det rimmar ju illa med att man smyger med det. Om otrohet är så accepterat så finns ju ingen anledning att smyga med det för varken sin partner eller samhället.
    Oavsett om man väljer att smyga eller vara öppen så har otrohet blivit mer acceptabelt i samhället med åren.  Det förändras ju inte av att det fortfarande finns nackdelar med att bli upptäckt.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Läsförståelse) skrev 2023-05-12 17:20:57 följande:
    Oavsett om man väljer att smyga eller vara öppen så har otrohet blivit mer acceptabelt i samhället med åren.  Det förändras ju inte av att det fortfarande finns nackdelar med att bli upptäckt.
    Om det vore accepterat skulle det ju inte finnas några nackdelar med att det upptäcks. Att det blir nackdelar beror ju på att det INTE är accepterat
  • Anonym (Läsförståelse)
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-12 17:28:16 följande:
    Om det vore accepterat skulle det ju inte finnas några nackdelar med att det upptäcks. Att det blir nackdelar beror ju på att det INTE är accepterat
    Accepterat är verkligen inte samma sak som inga nackdelar, vilken konstig logik. Finns väl massor som är accepterat men som kan för med sig vissa eller en hel del nackdelar. Otrohet är oavsett nackdelar, fortfarande mer acceptabelt idag än förr, och har blivit mer och mer, så nej det är alltså inte längre generellt oacceptabelt.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Läsförståelse) skrev 2023-05-12 17:46:20 följande:
    Accepterat är verkligen inte samma sak som inga nackdelar, vilken konstig logik. Finns väl massor som är accepterat men som kan för med sig vissa eller en hel del nackdelar. Otrohet är oavsett nackdelar, fortfarande mer acceptabelt idag än förr, och har blivit mer och mer, så nej det är alltså inte längre generellt oacceptabelt.
    Det är snarare din logik som är konstig eftersom du hävdar att något är accepterat men man behöver ändå smyga med det för att det inte ska få nackdelar.

Saker som är accepterade av samhället brukar man inte behöva smyga med inför andra, hela anledningen till varför man smyger med det är för att man VET att det inte alls är accepterat. Och hela anledningen till varför det får negativa konsekvenser när det avslöjas är just för att det INTE var accepterat.
  • Anonym (Läsförståelse)
    Anonym (jaha) skrev 2023-05-12 18:09:42 följande:
    Det är snarare din logik som är konstig eftersom du hävdar att något är accepterat men man behöver ändå smyga med det för att det inte ska få nackdelar.

Saker som är accepterade av samhället brukar man inte behöva smyga med inför andra, hela anledningen till varför man smyger med det är för att man VET att det inte alls är accepterat. Och hela anledningen till varför det får negativa konsekvenser när det avslöjas är just för att det INTE var accepterat.
    Det ÄR mer acceptabelt med otrohet idag än vad det var förr, även om folk fortfarande smyger med sina otroheter. MER acceptabelt, inte HELT accepterat av alla. Alltså inte oacceptabel vilket är vad jag sa emot.
  • Tecum
    Anonym (Läsförståelse) skrev 2023-05-12 18:18:23 följande:
    Det ÄR mer acceptabelt med otrohet idag än vad det var förr, även om folk fortfarande smyger med sina otroheter. MER acceptabelt, inte HELT accepterat av alla. Alltså inte oacceptabel vilket är vad jag sa emot.
    Stämmer inte, det var mycket mer accepterar med manlig otrohet förr, i synnerhet i högre kretsar. Inte sällan var kungen och andra makthavare ett "föredöme". Att ha en älskarinna var närmast ett tecken på status och inget som förstörde en karriär eller ens äktenskapet. Straffen för hor gällde bara redan utsatta grupper som skulle fortsätta tryckas ner.

Kvinnlig otrohet var däremot big no-no och där har toleransen ökat medan manlig otrohet idag ses som värre än kvinnlig. Kvinnor är ju som bekant offer för männens patriarkala övermakt...
Svar på tråden Otrogen fru