Anonym (Alexandra) skrev 2023-04-17 23:38:42 följande:
Jag tycker också att ju färre produkter desto bättre när det kommer till att ha en fin hy och faktiskt kunna hålla igång en rutin. Viktigaste i produktväg tycker jag är att double cleanse, använda en kemisk peeling, serum med retinol och såklart solskydd. Utöver det ska man ju såklart ha en bra moisturiser också, men personligen har jag sett störst skillnad när det kommer till allt det andra.
Sen är det ju såklart också viktigt att äta hälsosamt, dricka vatten, inte röka, sova ordentligt och så vidare, men det säger ju sig självt.
Jag använder inte särskilt många produkter, min rutin ser oftast ut som följande:
Morgon:
Cleanser, moisturiser, SPF. Ibland tar jag några droppar av ett återfuktande serum i min moisturiser.
Kväll:
Double cleanse, moisturiser (samma som på morgonen) och retinol, kemisk peeling, ett återfuktande serum eller en sleeping mask.
Vad är double cleanse egentligen? Torkar det inte ut hyn om det är så att man tvättar två gånger? Fast det kanske inte är det som är double cleanse?
StudierKemi skrev 2023-04-18 12:26:53 följande:
Jag kom på 2 tips till till dig, om du vill prova. Det finns en kräm av märket Eucerin som jämnar ut rodnader i ansiktet. Denna har en pH 5, är sur, och stärker huden så denna blir mindre sensitiv mot omgivningens påverkan. Jag gär jättenöjd med denna. Och ett till viktigt tips, sov på rygg (försök iallafall) istället för att sova på sidan. Det stramar åt huden! (Och är bättre för ryggen)
Att jämna ut rodnader är ju perfekt för det är ju där det som inte är "problemen" sitter eftersom att jag inte har speciellt mycket blemmor. Funkar det verkligen med sån kräm? Blir hyn jämnare?
Anonym (Hello) skrev 2023-04-18 15:19:59 följande:
Använd aldrig något med parfym i ansiktet.
Jag ska inte säga att jag alltid har parfymfritt men så gott som alltid då jag har svårt för parfym och dessutom är det allergiframkallande och torkar ut hyn. Så parfym i krämer och bodylotions är egentligen förkastligt.