• Anonym (Fin hy tack)

Hur får jag glow och fin hy?

Jag har egentligen ganska fin hy. Lite torrhetsrynkor kanske och lite rött här och där som jag tror att de flesta har men ingen katastrof på något sätt.

Sen pandemin vill jag inte ha foundation längre då jag vande mig av med det. Jag hade det i helgen på en fest och det var så skönt att få tvätta bort det när jag kom hem.

Men med bra hudvård borde jag väl kunna få ännu bättre och fin hy som inte kräver någon bas? Men vad är bra hudvård? Mitt favoritmärke är Lumene och så har jag använt lite Ordinary på sista tiden. Vad ska man göra med hyn för att den ska må bra? Måste man hålla på med femton olika krämer, toners, masker osv? Ju mindre ju bättre då min hy är känslig. Hur gör alla andra för att få en fin och välmående hy? Berätta era hemligheter!

• Svar på tråden Hur får jag glow och fin hy?
  • Fjäril kär

Först och främst det basic men ack så viktiga att komma ihåg att sova ordentligt, ha bra hygienprodukter som skonar ditt ansikte, dricka mycket vatten, inte röka, smörj efter dusch, använd solskydd och ta hand om dom blemmor, finnar, märken, sår etc på rätt sätt med rätt produkter.

• Anonym (A)

Testa koreansk hudvård? Många produkter där är avsedda att ge glow. Kolla in Glowid på instagram så kan du läsa mer.

• Madde 35

Jag använder Radiant olja med retinol varje dag som finns på apoteket. Den med svart kork. Kostar inte mer än 130 kr och är helt underbar. Jag har fått en jättefin lyster av den. Den är dryg och jag masserar in ansiktet och halsen en stund. Verkligen jätteskön!  Man ska tydligen inte använda produkter med retinol varje dag i början men jag visste inte det förrän häromdagen men det har gått bra :) 

• Anonym (K)

Allas hy är ju olika och egentligen så behöver man testa sig fram tills man hittar det som passar en, men steg 1 är alltid att ta reda på sin hudtyp.

Efter en del egen research så har jag kommit fram till att SPF50, oljerengöring, mjölkrengöring, retinol samt fuktkräm är egentligen det enda man behöver när det kommer till hudvårdsprodukter.

Sen finns det andra grejer som enligt mig hjälper otroligt mycket, dricka tillräckligt med vatten, få minst 7 timmars sömn, ge sig själv en ansiktsmassage innan läggdags och sova med silkesörngott.

Jag har också känslig hy så de produkter jag använder har få ingredienser, bra pris också enligt mig.

• StudierKemi

Jag använder elektrisk ansiktsmassage (olja in huden först (torrolja är bäst om man har pengar för det, annars kan man anv. olivolja) för att inte få för mycket friktion). Behandla huden helst direkt efter bad. :) Sedan använder jag mjukgörande krämer ibland också. Solskydd på somrarna med högt UV-skydd är nödvändigt tycker jag. Ät även morötter en gång per dag, varje dag. Det ger en vacker färg i ansiktet. :)

• Anonym (Fin hy tack)

Vad goa ni är som har tagit er tid. Vissa saker gör jag redan och annat ska jag tänka på och göra i framtiden. Nya produkter som ni pratat om ska också tittas på.

Jag hade köpt Lumenes glow produkter för ett tag sen men har inte hunnit börja använda dom än.

Har ni fler bra råd så är tråden alltid öppen.

• Anonym (Alexandra)

Jag tycker också att ju färre produkter desto bättre när det kommer till att ha en fin hy och faktiskt kunna hålla igång en rutin. Viktigaste i produktväg tycker jag är att double cleanse, använda en kemisk peeling, serum med retinol och såklart solskydd. Utöver det ska man ju såklart ha en bra moisturiser också, men personligen har jag sett störst skillnad när det kommer till allt det andra.

Sen är det ju såklart också viktigt att äta hälsosamt, dricka vatten, inte röka, sova ordentligt och så vidare, men det säger ju sig självt.

Jag använder inte särskilt många produkter, min rutin ser oftast ut som följande:

Morgon:
    Cleanser, moisturiser, SPF. Ibland tar jag några droppar av ett återfuktande serum i min moisturiser.

Kväll:
    Double cleanse, moisturiser (samma som på morgonen) och retinol, kemisk peeling, ett återfuktande serum eller en sleeping mask.

• StudierKemi

Jag kom på 2 tips till till dig, om du vill prova. Det finns en kräm av märket Eucerin som jämnar ut rodnader i ansiktet. Denna har en pH 5, är sur, och stärker huden så denna blir mindre sensitiv mot omgivningens påverkan. Jag gär jättenöjd med denna. Och ett till viktigt tips, sov på rygg (försök iallafall) istället för att sova på sidan. Det stramar åt huden! (Och är bättre för ryggen)

• Anonym (Hello)

Undvik solen, ha alltid solskyddsfaktor i ansiktet på vår och sommaren. Äta en multivitamin, i fall det är något som saknas. En mild ansiktskräm, typ Cetaphil. 

• Anonym (Hello)
    Anonym (Hello) skrev 2023-04-18 15:19:27 följande:

Undvik solen, ha alltid solskyddsfaktor i ansiktet på vår och sommaren. Äta en multivitamin, i fall det är något som saknas. En mild ansiktskräm, typ Cetaphil. 

Använd aldrig något med parfym i ansiktet.
  • Anonym (VD)

För mig funkar det bäst med att inte tvätta för ofta, högst varannan dag.

• Anonym (Fin hy tack)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-04-17 23:38:42 följande:

Jag tycker också att ju färre produkter desto bättre när det kommer till att ha en fin hy och faktiskt kunna hålla igång en rutin. Viktigaste i produktväg tycker jag är att double cleanse, använda en kemisk peeling, serum med retinol och såklart solskydd. Utöver det ska man ju såklart ha en bra moisturiser också, men personligen har jag sett störst skillnad när det kommer till allt det andra.

Sen är det ju såklart också viktigt att äta hälsosamt, dricka vatten, inte röka, sova ordentligt och så vidare, men det säger ju sig självt.

Jag använder inte särskilt många produkter, min rutin ser oftast ut som följande:

Morgon:
    Cleanser, moisturiser, SPF. Ibland tar jag några droppar av ett återfuktande serum i min moisturiser.

Kväll:
    Double cleanse, moisturiser (samma som på morgonen) och retinol, kemisk peeling, ett återfuktande serum eller en sleeping mask.

Vad är double cleanse egentligen? Torkar det inte ut hyn om det är så att man tvättar två gånger? Fast det kanske inte är det som är double cleanse?
    StudierKemi skrev 2023-04-18 12:26:53 följande:

Jag kom på 2 tips till till dig, om du vill prova. Det finns en kräm av märket Eucerin som jämnar ut rodnader i ansiktet. Denna har en pH 5, är sur, och stärker huden så denna blir mindre sensitiv mot omgivningens påverkan. Jag gär jättenöjd med denna. Och ett till viktigt tips, sov på rygg (försök iallafall) istället för att sova på sidan. Det stramar åt huden! (Och är bättre för ryggen)

Att jämna ut rodnader är ju perfekt för det är ju där det som inte är "problemen" sitter eftersom att jag inte har speciellt mycket blemmor. Funkar det verkligen med sån kräm? Blir hyn jämnare?
    Anonym (Hello) skrev 2023-04-18 15:19:59 följande:
    Använd aldrig något med parfym i ansiktet.
    Jag ska inte säga att jag alltid har parfymfritt men så gott som alltid då jag har svårt för parfym och dessutom är det allergiframkallande och torkar ut hyn. Så parfym i krämer och bodylotions är egentligen förkastligt.

• Anonym (svårt)

Förr hade jag en hudvårdsrutin som innebär ganska många steg och produkter så som (Alexandra) har beskrivit. I omgångar har jag använt en rad olika märken, dyrare eller billigare. Sen lessnade jag på att använda en massa kemikalier och övergick till att tvätta ansiktet med annat än vatten enbart de fåtal tillfällen jag har sminkat mig. I övrigt tvättar jag med vatten morgon och kväll och använder bara jojobaolja. SPF när jag ska vara utomhus på sommaren. Peeling en gång i månaden. 

Ja, vad hände då? Ingenting. Huden ser likadan ut med och utan produkter. Om något så har jag fått färre pormaskar (hade lite sån tendens förut på näsan).

• Anonym (Fin hy tack)
    Anonym (svårt) skrev 2023-04-18 16:58:34 följande:

Förr hade jag en hudvårdsrutin som innebär ganska många steg och produkter så som (Alexandra) har beskrivit. I omgångar har jag använt en rad olika märken, dyrare eller billigare. Sen lessnade jag på att använda en massa kemikalier och övergick till att tvätta ansiktet med annat än vatten enbart de fåtal tillfällen jag har sminkat mig. I övrigt tvättar jag med vatten morgon och kväll och använder bara jojobaolja. SPF när jag ska vara utomhus på sommaren. Peeling en gång i månaden. 

Ja, vad hände då? Ingenting. Huden ser likadan ut med och utan produkter. Om något så har jag fått färre pormaskar (hade lite sån tendens förut på näsan).

Jag har också använt väldigt få produkter genom livet för jag tror inte på att ha 17 olika produkter varje dag. Generellt använder jag bara rengöring på kvällen, fuktgivande toner förut varje dag nu några gånger i veckan, och dagkräm med spf och en nattkräm. Jag tycker tom att Ordinarys steg med serum under fuktkrämen är jobbigt haha men jag blir för torr utan båda produkterna. Däremot gillar jag inte hur torr hyn blir utan kräm så något måste jag ha. Jag testade helt utan en månad förra året men det blev inte bra för mig.
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Fin hy tack) skrev 2023-04-18 17:03:59 följande:
    Jag har också använt väldigt få produkter genom livet för jag tror inte på att ha 17 olika produkter varje dag. Generellt använder jag bara rengöring på kvällen, fuktgivande toner förut varje dag nu några gånger i veckan, och dagkräm med spf och en nattkräm. Jag tycker tom att Ordinarys steg med serum under fuktkrämen är jobbigt haha men jag blir för torr utan båda produkterna. Däremot gillar jag inte hur torr hyn blir utan kräm så något måste jag ha. Jag testade helt utan en månad förra året men det blev inte bra för mig.
    Ja, jag har jättetorr hy så jag måste absolut ha något morgon och kväll på ansiktet också.
  • Anonym (K)

Tänkte skriva min rutin också, jag har kombinerad hudtyp samt känslig och såhär gör jag:

MORGON: endast solkräm (varje dag, året om. JA, även på molniga dagar då det är från själva strålarna man behöver skydda sig från)
    Jag återapplicerar under dagarna.

KVÄLL: olja som första rengöring - blöter en mikrofiberduk, vrider ur vattnet och torkar bort oljan - sedan tar jag en mjölkrengöring och torkar bort den på samma sätt. Ju mindre vatten på huden desto bättre för huden. - sen lägger jag min fuktkräm och sist retinol.

Min hy har aldrig sett såhär bra ut!, har en glow varenda dag.

Jag vill även tipsa om DR DRAY på Youtube, har lärt mig det mesta från henne :)

Svar på tråden Hur får jag glow och fin hy?