Anonym (T) skrev 2023-04-20 08:32:40 följande:
Tyvärr är jag inte en person med hobbys. Det jag drömmer om är att ta ett jobb utomlands och flytta dit med familjen. Mannen är dock inte intresserad. Han har en hög tjänst som han jobbat hårt för och verkar inte intresserad av ett annat typ av liv tyvärr.
Det är ju verkligen ett moment 22. Om jag ska fortsätta i livet som jag har vill jag nog ha kvar mitt jobb. Hög lön gör ju iaf att man kan resa några gånger om året och ha guldkant på vardagen. Problemet är bristen på semesterdagar och tid överlag.
Mindre lön hade jag inte haft något problem med, men då hade jag krävt mer ?valuta? för pengarna - volontärarbete i 3e världen eller en projektanställning men med en början och ett slut så man kunde långresa innan och efter.
Det är ju dock en rätt stor förändring du föreslår, både för dig, er familj och livet i allmänhet. Din man har kämpat dit han är och är inte lockad att ge upp det - det kanske du också har förståelse för? Att flytta med barn är inte heller samma sak som att bara flytta själv.
Missförstå mig rätt nu men det låter lite som en ålderskris med - du vill rycka upp, flytta, utomlands (varför skulle det vara bättre än det du har, jobb utomlands kan ofta ha sämre förmåner för familj än i Sverige), volontära etc. Det låter som du drömmer om din ungdom - men förutsättningarna är ju andra nu än då.
Jag är inte fröken tråkig, innan jag skaffade familj och barn reste jag mycket själv, jobbade utomlands, gjorde rätt spontana äventyrliga resor och drömde om ett liv på resande fot. Nu med familj och barn så kan det absolut locka ibland när jag ser gamla foton - men mitt liv nu är så bra, men på ett annat vis. När barnen blir större ser jag fram emot tågresor sommartid genom Europa med dem, bilresor med stopp på massa små roliga platser och kanske en och annan vandringsresa.
Om både du och din man har bra jobb med höga löner kanske ni kan ha råd med att ta någon extra vecka föräldraledigt sommartid ihop och resa på? Och inget hindrar dig ju från att volontärarbera hemma med, det finns massa organisationer som skriker efter hjälp här med.