Anonym (T) skrev 2023-04-20 12:48:20 följande:
Bra och insiktsfullt inlägg. Jag håller med om många av resonemangen. Det är nog ganska så huvudet på spiken när du skriver ?att man blev precis som alla andra?. Där
är ingen speciell historia att berätta för eftervärlden.
Jag är rädd för att ångra mitt liv. Jag borde fylla det med mer. Jag borde uppleva mer. Jag borde lära mig mer. Jag borde ha fler stunder av lycka och inte bara hårt slit. Jag borde ha fler referenser. Jag borde utmana mig mer.
Samtidigt är jag rädd för att bryta upp från livet som jag har. Jag vill ju inte göra det utan min man och särkilt mina barn. Är kanske också ledsen att jag inte lever med en likasinnad. Att min man skulle leva i 1800-tals regi är lika uteslutet som att han skulle flytta till Afrika, bara för att göra en jämförelse.
Jobba mindre kan man ju göra, men inte på jobbet som jag har. Det erbjuds inte som deltidstjänst. en tanke jag leker med- nytt jobb med färre timmar och mer fritid. Fast helst hade jag haft ett jobb med normal arbetsvecka men möjlighet till långledigt, så man hade det att se fram emot.
Jag har heller inte helt landat i vad en rejäl lönesänkning skulle betyda- då är jag tillbaks på det här med pensionen. Då kan jag ivf glömma tidig pensionsavgång.
Jag tror, som andra varit inne på, att du romantiserar dina minnen. Du vill inte släppa ditt välbetalda jobb pga pension men du kan tänka dig att jobba för en volontärorganisation utomlands? Det låter i mina öron mer som en flykttanke.
Vad är också lycka för dig? När jag själv reste som mest var jag också lite avis på de av mina vänner med barn som kunde komma hem och få en stor kram av någon som älskar en förbehållslöst. Det verkade som en sån lycka. Att utmana dig kanske också är att hitta lyckan i vardagen, inte bara i de stora händelserna. Bara en tanke. Eller så är det just att byta jobb, jobba mindre här och nu och njuta av livet nu?
Och det här med en historia att berätta för eftervärlden - du har dina barn. De är din historia också, deras minnen av er vardag. Få av mäniskorna på jorden blir episkt kända länge och de som blir det är ofta kända för mindre smickrande saker.