• Anonym (T)

Bryta ekorrhjulet

Är en kvinna på 42 år. Fram till 28 år gjorde jag spännande saker- säsongade, pluggade utomlands i flera år och flyttade sedan till nytt land för att jobba med det jag utbildat mig till. När jag var 28 flyttade jag hem till Sverige och har stannat här. Har nu barn, man och välbetalt jobb. Men jag är också fast i ekorrhjulet. Det mesta snurrar runt jobbet. Om jag dog imorgon så hade jag ångrat att jag inte gjort mer. Men hur bryter man ekorrhjulet? Jag är rädd för att göra mig av med min höga lön, att isf få en dålig pension. Och vem skulle jag äventyra med? Mannen är inte som jag. Han gillar tryggheten och hemmet.
    vill gärna få tankar från både er som följt ?drömmen? och er som inte gjort det. Vad det betytt för er. 

• Svar på tråden Bryta ekorrhjulet
  • Anonym (T)
    Fröken Allvar skrev 2023-04-20 09:54:24 följande:

Jag kanske läser in för mycket i trådstarten, men kan känna igen att saker man gör definierar den man är. Att ha varit på den ena och den andra platsen eller att ha varit med i det ena eller andra sammanhanget definierade mig länge, och jag upplevde också att jag fick respekt för att jag gjort det ena eller andra, eller att ha haft den ena eller andra kopplingen till någonting. Jag trodde också att jag blev intressant av att ha det ena eller andra intresset eller den ena eller andra erfarenheten. Sedan kom medelåldern. Man upptäcker andra saker. Volontärarbetet har etiska problem, men kan också vara viktigt. Det politiska engagemanget är ibland halvt falskt och har inte bäring på hur människor väljer att agera i sina liv. De som blir föräldrar visar sig vara lika ofullkomliga som de familjer de kom ifrån och ens vänner trillar därmed ner i backen från sina egna piedestaler om de satt sig själva där. Att ha ett sant intresse för exempelvis dykning eller att leva som på artonhundratalet som komplement till det vanliga livet hade varit kul, men är inte för alla. Så jag tror att många gånger handlar medelålders kriser om att förstå att man blev precis som alla andra trots sina intentioner om att göra det mesta av livet. Det finns några människor som lever mycket speciella öden, som Greta Thunberg eller Carola Häggqvist, men också människor som har fått sina liv anonymt krossade av krig eller bara relativ fattigdom. Jag säger inte att TS ska gå omkring och fundera över sådana saker hela dagarna men vad jag ser omkring mig är medelålders människor som känner att de inte blev så speciella som de tänkte sig att de skulle bli, och det skaver i dem. Ibland så mycket att det hindrar dem att vara närvarande i sina egna liv, men för det mesta är det mer av en sten i skon i en i övrigt medelmåttig tillvaro med genomsnittliga delar glädjeämnen och förtret. 

Bra och insiktsfullt inlägg. Jag håller med om många av resonemangen. Det är nog ganska så huvudet på spiken när du skriver ?att man blev precis som alla andra?. Där
    är ingen speciell historia att berätta för eftervärlden. 

Jag är rädd för att ångra  mitt liv. Jag borde fylla det med mer. Jag borde uppleva mer. Jag borde lära mig mer. Jag borde ha fler stunder av lycka och inte bara hårt slit. Jag borde ha fler referenser. Jag borde utmana mig mer. 

Samtidigt är jag rädd för att bryta upp från livet som jag har. Jag vill ju inte göra det utan min man och särkilt mina barn. Är kanske också ledsen att jag inte lever med en likasinnad. Att min man skulle leva i 1800-tals regi är lika uteslutet som att han skulle flytta till Afrika, bara för att göra en jämförelse. 
    Jobba mindre kan man ju göra, men inte på jobbet som jag har. Det erbjuds inte som deltidstjänst. en tanke jag leker med- nytt jobb med färre timmar och mer fritid. Fast helst  hade jag haft ett jobb med normal arbetsvecka men möjlighet till långledigt, så man hade det att se fram emot. 

Jag har heller inte helt landat i vad en rejäl lönesänkning skulle betyda- då är jag tillbaks på det här med pensionen. Då kan jag ivf glömma tidig pensionsavgång. 

• Mrs Moneybags

Tror inte att det är realistiskt att flytta utomlands utan att ha din man med på tåget.

Alltså handlar det om förändringar du får göra på hemmaplan. Det ena är att boka resor med någon äventyrlig kompis då och då. Det behöver ju inte vara något extravagant. Jag tänkte t ex ta nattåget till Tyskland i sommar och vara där en dag och ta nattåget tillbaka (med min son). Det blir en kul grej som är ganska billig och man kommer bort en dag. 

I vardagen är det lite svårt att klämma in kul saker, men min erfarenhet är att hälften ligger i själva planeringen. Att planera in ett besök i en annan stad, ett teaterbesök, en ledig dag mitt i veckan, ta upp en hobby...

• Fröken Allvar

Du behöver en utmaning med jämna mellanrum för att hålla jämna steg med den del av ditt liv som inte är jämngrått. Ändå vill du inte byta jobb. Kan du renovera som många andra i din situation? Eller kan du acceptera att leva med din ouppnåeliga dröm om att sätta dig på mopeden i soluppgången med familjen på flaket? 

• PH76

Det var roligt att läsa din ts och jag känner igen mig själv så mycket i den. Jag är några år äldre men pluggade/jobbade också utomlands i flera länder tills jag var 27 år och återvände till Stockholm. Där blev det hår men rätt kul arbete med otroligt mycket resor världen över. Dock så slutade det givetvis så for jag fick barn, men jag kunde känna en saknad av att alltid ha något på gång.

Vad du/ni måste göra är att hitta saker som fungerar för er familj och som ni båda kan committa till. Vi flyttade till Mauritius under 2 år, jag jobbade och frun var ledig med vår första, när vi kom hem köpte vi ett hus vi trivs väldigt bra i och nu har vi 2 låg-, mellanstadiebarn.

Jag började jaga för 1.5 år sedan för testa något nytt, vi köpte även ett hus i Italien i vintras och det är full fart med fix i detta, vi var där hela familjen under påsken och jag ska ner om 3 veckor igen och jobba 1 vecka därifrån medans extra vattentankar ska installeras.

• Fjäril kär
    Anonym (T) skrev 2023-04-20 12:48:20 följande:

Bra och insiktsfullt inlägg. Jag håller med om många av resonemangen. Det är nog ganska så huvudet på spiken när du skriver ?att man blev precis som alla andra?. Där

Jag är rädd för att ångra  mitt liv. Jag borde fylla det med mer. Jag borde uppleva mer. Jag borde lära mig mer. Jag borde ha fler stunder av lycka och inte bara hårt slit. Jag borde ha fler referenser. Jag borde utmana mig mer. 

Samtidigt är jag rädd för att bryta upp från livet som jag har. Jag vill ju inte göra det utan min man och särkilt mina barn. Är kanske också ledsen att jag inte lever med en likasinnad. Att min man skulle leva i 1800-tals regi är lika uteslutet som att han skulle flytta till Afrika, bara för att göra en jämförelse. 
    Jobba mindre kan man ju göra, men inte på jobbet som jag har. Det erbjuds inte som deltidstjänst. en tanke jag leker med- nytt jobb med färre timmar och mer fritid. Fast helst  hade jag haft ett jobb med normal arbetsvecka men möjlighet till långledigt, så man hade det att se fram emot. 

Jag har heller inte helt landat i vad en rejäl lönesänkning skulle betyda- då är jag tillbaks på det här med pensionen. Då kan jag ivf glömma tidig pensionsavgång. 

Borde - enligt vem? Enligt vad? 
    Är det måhända den där "jag-vill-vara-någon-rösten" som talar här? Att du vill prestera för att vara någon?

Är det kanske samma röst som talar om tidig pension? Vad ska du göra med all tid då när dina barn ändå inte ännu flyttat hemifrån och din man fortfarande inte vill flytta? 

Vad är det för fel med att vara lycklig här och nu? 
  • Fröken Allvar

Jag känner igen mig väldigt mycket i hur du resonerar. Man vet vad man har men inte vad man får. Som någon skrev :

Vad är det för fel på att leva här och nu?

Men om man är en person som planerar och vill framåt är det utmaning nog att vara här och nu. 

Som en jämförelse har jag haft många riktigt tuffa år i rad. Nu verkar jag ha nått fram till mera acceptans. Eftersom jag tror att du älskar din man och dina barn behöver du dela upp dig lite. Du är den du är. Men det där med nytt jobb och gå ner i tid låter väldigt bra. Lätt för mig att säga som lever grundbilligt, men jag bara känner att där har du en väg. Det är bara det att du ska veta vad du vill ägna fritiden åt också. Mitt liv är promenader och konst. Du skulle inte trivas i mitt skinn. Eller så skulle du det, men behöver tänka i helt nya banor. 
  • Anonym (Kulan)

Det var många år sedan du var ute och reste och jobbade. Och jag tror att du nånstans börjat romantisera dina erfarenheter. Många år har gått och det innebär att det liv du hade då inte längre finns. Att komma utomlands som 40-åring för att volontära/jobba är på intet sätt samma sak som då. Världen har förändrats, ibland till det sämre, vissa länder har fått tuffare klimat att leva i, det är osäkert ur flera aspekter. Krig pågår väldigt nära Sverige och påverkar oss alla. 

Det känns lite som att det är mer drömmar du har av en svunnen tid  och att det du önskar inte är i närheten av realistiskt. 

• Anonym (Håller med)

Jag tror, som andra varit inne på, att du romantiserar dina minnen. Du vill inte släppa ditt välbetalda jobb pga pension men du kan tänka dig att jobba för en volontärorganisation utomlands? Det låter i mina öron mer som en flykttanke.

Vad är också lycka för dig? När jag själv reste som mest var jag också lite avis på de av mina vänner med barn som kunde komma hem och få en stor kram av någon som älskar en förbehållslöst. Det verkade som en sån lycka. Att utmana dig kanske också är att hitta lyckan i vardagen, inte bara i de stora händelserna. Bara en tanke. Eller så är det just att byta jobb, jobba mindre här och nu och njuta av livet nu?

Och det här med en historia att berätta för eftervärlden - du har dina barn. De är din historia också, deras minnen av er vardag. Få av mäniskorna på jorden blir episkt kända länge och de som blir det är ofta kända för mindre smickrande saker.
  • Anonym (världen)

Livet går inte i repris, trygghet är rätt trist, personlig åsikt

• Studentpappa

Roliga hobbys är svaret, jag har börjat med flera nya i vuxen ålder. För mig krävs adrenalin för att må bra och att livet ska vara roligt, så jag sysslar med saker som ger mig de kickarna i olika former året runt.

Ride it like you stole it
Svar på tråden Bryta ekorrhjulet