• melleruds

Svartsjuk pojkvän

Hej! Har aldrig startat en tråd förut men känner att nu är det dags. Jag är en tjej i 30 års åldern, varit tillsammans med min kille i ca 3 år. Vi har det bra, och han är the one, ni vet.
    Jag har nyligen börjat på ett mansdominerat jobb. Som person är jag väldigt glad, sprallig, rolig och "annorlunda" mot de flesta på mitt jobb, på ett positivt sätt. Står ofta och små-dansar/ sjunger vid skrivbordet, och jag är bra på att ta den manliga jargongen utan att bli kränkt.
    Sen jag började här så har en kollega skickat meddelanden till mig utanför jobbet, jag svarar ibland för att bibehålla god stämning och för jag tycker lite synd om han. Det är verkligen inget raggigt, utan jag tror bara just denna kollega är ganska ensam och gillar mig som person.
    Sen dess iaf har jag låtit min kille kolla igenom min telefon, för jag vet att han är svartsjuk. Han får se allt vi skriver osv, inga konstigheter. Men för ett litet tag sen hörde kollega nmr 2 av sig, fylle-meddelande, inget "farligt". (Vi svarar på meddelandena tillsammans). Killen min har även lagt kommentarer som; ?jaha ska du hem till xxx nu? Jaha gillar du xxx k*k??

Sen dess har min kille blivit en stor bebis. han är passivt aggressiv, lägger sarkastiska kommentarer "ja men hoppas du får en jäääättejättebra dag på jobbet". Han vågar inte säga det, men jag VET att han tror att jag h*rar mig på kontoret. Å jag är verkligen bara MIG SJÄLV. Jag vet att kollega nmr 2 säkert kommer skicka något mer. Jag är inte attraherad av människan, (eller lite kanske), men vi har en skön och rolig relation. Jag dras till människor som får mig att skratta. Jag är väl medveten om att bara för man träffar den rätta, så ändras INTE människans biologi och gör att man automatiskt aldrig kommer tycka nån annan är intressant. Men jag kommer ALDRIG agera på det, kärleken för my man är för stor. Men tydligen är det ju så, att så fort man visar ett intresse och är trevlig mot en man tror dom att man vill ligga med dom. 

Jag har varit sååå förstående mot min kille och VARJE gång, när han är orolig, förklarat och förklarat hur mycket jag älskar han, att jag inte vill ha någon annan, att jag ALDRIG gett han en liten anledning till att vara orolig. jag försöker snällt säga att han måste jobba på sig själv, eftersom svartsjuka ofta handlar om osäkerhet. då blir han sur och kränkt. Jag själv är inte svartsjuk. jag tycker att jag är jävligt snäll som låter han kolla igenom min telefon, men jag vill inte att han ska tro att det är normalt/okej. Han borde lita på mig. Har varit 100 lojal under hela vår tid. 

Såååå kära ni, vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Svartsjuk pojkvän
  • Anonym (Kille)

Nu är jag ju lite färgad då jag var i nästan samma situation nyligt.
    Jag var orolig för en kollega åt henne.. dom pratade massor på fritiden och började även umgås.

Men jag försökte vara förstående och tänkte att det är inget fel att ha killkompisar.

Men med tiden blev hon hemlig med telefonen och jag ifrågasatte det och fick bara aggression tillbaka hur dålig tillit jag har..

Men men.. idag är jag ensam och hon är hos honom 🤷?♂️

Men med det sagt, du har gjort ABOVE and BEYOND.. hade mitt ex gjort ens nånting av vad du gjort hade jag varit sjukt nöjd.

Så även fast jag åkt på en nit själv tycker jag att du måste sätta ner foten, nån gräns måste finnas,.. du har uppenbarligen bevisat gång på gång.

Han kanske måste prata med en terapeut för sin osäkerhet.

• Anonym (Erfaren_man)

Mellan raderna läser jag att du är en kvinna som njuter av uppmärksamhet från mån. Manliga arbetskamrater flirtar och skriver till dig på fritiden, och du säger inte ifrån (eller åtminstone nonchalerar). Du medger även att du är attraherad av  vissa av dem, och genom att då svara på deras meddelanden så agerar du faktiskt på dina känslor. 

Detta är nog helt fel arbetsplats för en kvinna som du, och jag förstår att din man är besvärad av det. 

• Anonym (jury)
    melleruds skrev 2023-04-28 07:56:27 följande:
    Svartsjuk pojkvän

Såååå kära ni, vad ska jag göra? 

Ja, du skall väl först och främst skärpa dig och sluta fiska efter så mycket uppmärksamhet från dina manliga kollegor. 

Det är OK att du dansar omrking vid ditt skrivbord, men när du börjar få fylleSMS med könsord så är det väl kanske dags att inse att det går för långt och bryta dessa kontakter. För eller senare tar väl också din pojkväns tålamod slut med allt du inte tycker 'är så farligt'.

Man måste ju faktiskt inte ha kontakt med kollegor i fritiden, speciellt inte när man inte klarar av att sätta gränser för att man hellre vill 'bevara stämningen'.
  • Anonym (Omvänt)

Fråga dig själv hur kul du hade tyckt d va om din kille började snacka med kvinnliga kollegor utanför arbetstid och fick en massa fyllesms.

Han kanske överreagerar en aning men är man i en relation så är det inte optimalt att börja skaffa mängder av nya vänner av det motsatta könet, iaf inte sånna som hamnar inom kategorin "potentiella partners". 

• Anonym (Erfaren_man)

Snälla TS, det är ju DU som behöver börja jobba med dig själv!! Inte din pojkvän. 

• Anonym (111)

Gränslös much? Ja du alltså TS. Säg åt dina knäppa kollegor på skarpen att du fan inte vill ha sådana sms! Vad ska du med dem till? Jag tror inte att du tänker vara med någon av dem men i och med att du inte visar dem att du inte vill ha sådana sms, eller kommentarer så kommer du fortsätta att få dem. 
    Det är det din kille är upprörd över, att du inte sätter dessa på plats utan tydligen kanske gillar det hela lite. 

• KimLinnefeldt

Svartsjuka är en sjuka. Det är han som är sjuk, inte du. 

Det var ett misstag att låta honom titta i din mobil, det är ett misstag att försöka göra honom mindre svartsjuk. Då är du medsjuk, medberoende.

Du bör sätta ner foten, aldrig svara på svartsjukesignaler utan förklara för honom att om han lider av svartsjuka så måste han gå i samtal för att komma till rätta med sitt sviktande självförtroende.

Ska ni ha ett längre samtal om detta, så förklara för honom att det är honom du väljer varje dag. Men om han fortsätter att misstänkliggöra dig så är det kärlekens död.

• Anonym (hmmmm)

Det här med svartsjuka...  Visst, man kan ju inte rå för den känslan, men rent logiskt är det ju så onödigt att vara svartsjuk och oroa sig för att partners ska vara otrogen eller lämna en. I slutänden är ju en relation ensidig, ena parten kan ju välja att lämna trots att den andra vill vara kvar. 

Med det sagt så ska man så klart visa respekt för varandra i en relation. Uppenbarligen tycker din kille att det är jobbigt att du jobbar där du gör och har kontakt på det sättet med dina kollegor. Era gränser kan ni ju bara själva avgöra.

Men att du jobbar där och interagerar på jobbet på samma nivå som övriga kollegor gör med varandra får han ju bara tugga i sig. Har ni en annan, flirtig interaktion för att du är kvinna tycker jag att du av respekt för din killes känslor kan tagga ner den sidan hos dig. Är messen på fritiden samma som du kunde haft med en kvinnlig kollega så är det ok (eller de manliga kollegorna med varandra). Är fyllesms-en på annat sätt så uppmuntra dem absolut inte (besvara inte) och skulle det fortsätta sätt ner foten.

• Ccplus

Men varför frågar DU??? Det är ju du som har förstört relationen för att du börjar leta kuk utanför den nu..

• Anonym (Lollo)

Jag tycker att det är uppenbart att dina manliga kollegor vill sätta på dig och detta vet din partner förmodligen om. Sen detta med att du svarar på deras meddelanden, vad är poängen med det? 
    Tycker faktiskt att det är respektlöst att du utsätter din partner för detta. Även om han skulle lita på just dig så är han inte dum.. han fattar förmodligen att dina kollegor skulle ta chansen med dig utan tvekan och att du verkar helt omedveten till det och svarar dem måste vara frustrerande för din partner, så jag förstår han 100%

Svar på tråden Svartsjuk pojkvän