• Anonym (Gips)

Brutit armen

Hej,
    Ni som har brutit armen nångång, hur länge hade ni gips och var ni tvungna att operera?

• Svar på tråden Brutit armen
  • student2013
    Fjäril kär skrev 2023-04-30 23:39:16 följande:
    Nej första gången var ena benet i överarmen och andra gången själva armbågen. 
    Okej. Tänkte eftersom alla säger att man inte kan bryta på samma ställe 2 gånger.
    NinniQX skrev 2023-04-30 23:26:22 följande:

Jag bröt min högra handled när jag var 12 år. Benet stack ut och handen bara hängde där. Blev operation och fick dit någon platta med skruvar i handen. Hade gips i 12 veckor. 

Hur läkte det efter?
    Blev den helt återställd efter?
    Min vänstra arm var något liknande när jag bröt den. 
  • Anonym (???)

Hur bröt ni och hur känns det?

• student2013
    Anonym (???) skrev 2023-05-01 18:29:55 följande:

Jumpyard trampolinpark vid attraktionen wipeout... nu vet jag varför den kallas det.. 
    Jag blev fälld när jag hoppade för tidigt. Sträckte ut min vänstra arm för att dämpa fallet. Ser, gör och känner när jag bryter den..

1 år och 8 månader sen nu. Armen är fortfarande inte återställd. Var 27 när det hände.
  • student2013
    student2013 skrev 2023-05-01 18:40:25 följande:
    Jumpyard trampolinpark vid attraktionen wipeout... nu vet jag varför den kallas det.. 
    Jag blev fälld när jag hoppade för tidigt. Sträckte ut min vänstra arm för att dämpa fallet. Ser, gör och känner när jag bryter den..

1 år och 8 månader sen nu. Armen är fortfarande inte återställd. Var 27 när det hände.
    Skulle vara hör inte gör.
  • Anonym (???)
    student2013 skrev 2023-05-01 18:41:20 följande:
    Skulle vara hör inte gör.
    Men hur känns det? För det tokont eller blir det bedövat?
  • Anonym (Gips)
    student2013 skrev 2023-05-01 18:40:25 följande:

Vad är det med din arm som gör att det inte är återställd? Kommer de göra något åt det?
  • Anonym (Halta Lotta)
    student2013 skrev 2023-05-01 18:25:08 följande:
    Okej. Tänkte eftersom alla säger att man inte kan bryta på samma ställe 2 gånger.
    NinniQX skrev 2023-04-30 23:26:22 följande:

Jag bröt min högra handled när jag var 12 år. Benet stack ut och handen bara hängde där. Blev operation och fick dit någon platta med skruvar i handen. Hade gips i 12 veckor. 

Hur läkte det efter?
    Blev den helt återställd efter?
    Min vänstra arm var något liknande när jag bröt den. 
    Varför skulle man inte kunna bryta på samma ställe två gånger? Aldrig hört...jag har brutit fotleden två gånger...samma fot, samma ställe. Läkaren, då jag bröt fotleden andra gången, sa inget om att det inte skulle vara möjligt. Det jag har hört däremot är att med en gammal fraktur så blir det inte så hållbart som "vanligt" ben....därmed större risk för skada igen,
  • student2013
    Anonym (???) skrev 2023-05-01 19:34:16 följande:
    Men hur känns det? För det tokont eller blir det bedövat?
    Toronto till man får bedövning men det var bara att låta bli att skrika för att inte skrämma övriga besökare var min tanke. 
    Det blev värre några timmar senare.
    Anonym (Gips) skrev 2023-05-01 21:24:29 följande:
    Vad är det med din arm som gör att det inte är återställd? Kommer de göra något åt det?
    Jag kan inte rotera runt den helt som jag kunde innan.
    Sen är styrkan och viss finmotorik borta. 
    Sen låser den och krampar då och då.
    Har fortfarande smärta i armen också. 
    Det finns inget att göra med. Jag kan försöka töja ut det mer genom att hålla den så långt jag kan rotera och försöka dra den lite mer runt. Men inget annat.
    Anonym (Halta Lotta) skrev 2023-05-01 21:29:35 följande:
    Varför skulle man inte kunna bryta på samma ställe två gånger? Aldrig hört...jag har brutit fotleden två gånger...samma fot, samma ställe. Läkaren, då jag bröt fotleden andra gången, sa inget om att det inte skulle vara möjligt. Det jag har hört däremot är att med en gammal fraktur så blir det inte så hållbart som "vanligt" ben....därmed större risk för skada igen,

Då sa dem det för att lugna mig då.  
    Jag är jätte orolig över att jag ska bryta upp igen så jag vågar inte testa visa saker av rädsla. 

Var tråkigt att du bröt på samma ställe 2 gånger. Hände det kort inom loppet av varandra eller länge emellan?
  • Anonym (Halta Lotta)
    student2013 skrev 2023-05-01 21:44:05 följande:
    Toronto till man får bedövning men det var bara att låta bli att skrika för att inte skrämma övriga besökare var min tanke. 
    Det blev värre några timmar senare.
    Anonym (Gips) skrev 2023-05-01 21:24:29 följande:
    Jag kan inte rotera runt den helt som jag kunde innan.
    Sen är styrkan och viss finmotorik borta. 
    Sen låser den och krampar då och då.
    Har fortfarande smärta i armen också. 
    Det finns inget att göra med. Jag kan försöka töja ut det mer genom att hålla den så långt jag kan rotera och försöka dra den lite mer runt. Men inget annat.
    Då sa dem det för att lugna mig då.  
    Jag är jätte orolig över att jag ska bryta upp igen så jag vågar inte testa visa saker av rädsla. 

Var tråkigt att du bröt på samma ställe 2 gånger. Hände det kort inom loppet av varandra eller länge emellan?
    Aj, jag förstår... Jag har också blivit lite feg och rädd efter andra fotledsfrakturen. Det var bara så klantigt...ramlade på en hundpromenadSkämsTomte Så jag insåg hur lätt hänt det är och nu får jag kalla kårar bara jag råkar trampa snett. Det var lång tid mellan frakturerna...sisådär 20 år. Hoppas det ordnar sig för dig!!
  • Fjäril kär
    Anonym (???) skrev 2023-05-01 18:29:55 följande:

Första gången jag bröt var jag 5 år och blev knuffad under en lek och ramlade med armen under mig. Jag minns faktiskt inte hur det kändes just då men jag gissar att det märktes att den var av då jag åkte in på sjukhuset ett par timmar senare. 
    Idag som vuxen har jag förstått att det borde ha opererats då det växte ihop snett så jag har en konstig vinkel på armen och nedsatt styrka. 

Jag var 10-11 när jag bröt nästa gång då vi var några barn som sparkade fotboll på gården. Jag klev på bollen och gjorde en brutal landning på armbågen. Jag hörde att det knäppte till och blev ömt. Känslan var exakt samma som när man typ slår i armbågen i dörrposten och kommer av sig en stund.. Ville inte röra på armen när jag kom hem sen och den svällde upp. Blev akuten direkt.

Brott nr 2 resulterade i ännu sämre styrka i den redan felläkta armen och nu när jag är 45 har det smugit sig på viss artros i armbågen. 
  • Anonym (Mallan)

Bröt överarmen, fick ligga inlagd till operation. fick platta och skruvar och själva brottet läkte fint men nerven som kom i kläm blev det värre med men har du inget sånt så är det ju väldigt bra då just benbrott brukar läka fint. 

Lycka till!

• Anonym (Kvinna..)

Ramlade av precis innan en dressyrtävling. Kastade mig snabbt upp igen för det var min tur. När man hälsar på domarna släpper jag tygeln och hänger ner armen. Sedan kunde jag inte ta tygeln igen, armen bara hängde. Min ridlärare fattade direkt och körde mitt till akuten. Hade inte ont då, var nog så fokuserad på tävlingen och hade väl ett adrenalin påslag. Men j*klar vad ont jag hade sen. Fick inte gips men gick med mitella ett par månader. 
    Har brutit båda fötterna skenor och 12 skruvar i ena, nyckelbenet 2 gånger. Det gjorde ont såklart men inget var värre än när jag bröt 8 revben. Då trodde jag att jag inte skulle överleva.  Gick på morfin dygnet runt i flera månader.

• Anonym (???)
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-05-02 14:54:47 följande:

Ramlade av precis innan en dressyrtävling. Kastade mig snabbt upp igen för det var min tur. När man hälsar på domarna släpper jag tygeln och hänger ner armen. Sedan kunde jag inte ta tygeln igen, armen bara hängde. Min ridlärare fattade direkt och körde mitt till akuten. Hade inte ont då, var nog så fokuserad på tävlingen och hade väl ett adrenalin påslag. Men j*klar vad ont jag hade sen. Fick inte gips men gick med mitella ett par månader. 
    Har brutit båda fötterna skenor och 12 skruvar i ena, nyckelbenet 2 gånger. Det gjorde ont såklart men inget var värre än när jag bröt 8 revben. Då trodde jag att jag inte skulle överleva.  Gick på morfin dygnet runt i flera månader.

Vad har du gjort som skadat dig så många gånger?
  • Anonym (Kvinna..)
    Anonym (???) skrev 2023-05-02 21:07:22 följande:
    Vad har du gjort som skadat dig så många gånger?
    Var rätt vild som yngre. Ramlat av hästar och klätterställningar m.m.

Men de senaste 2 åren har jag levt i ett misshandel förhållande. Nyckelben,, revbenen, näsben och ett knä beror på det. Men allra mest skador var i ansiktet. 
  • Anonym (???)
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-05-02 21:21:57 följande:
    Var rätt vild som yngre. Ramlat av hästar och klätterställningar m.m.

Men de senaste 2 åren har jag levt i ett misshandel förhållande. Nyckelben,, revbenen, näsben och ett knä beror på det. Men allra mest skador var i ansiktet. 
    Menar du att du är kvar med honom?!!
  • Anonym (Kvinna..)
    Anonym (???) skrev 2023-05-03 00:03:37 följande:
    Menar du att du är kvar med honom?!!
    Nej, han sitter inne sen länge.
  • Anonym (???)
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-05-03 00:45:19 följande:
    Nej, han sitter inne sen länge.
    Då hoppas jag att det inte är du som planerar att gå tillbaka till honom?
  • student2013
    Anonym (Halta Lotta) skrev 2023-05-02 09:08:36 följande:
    Aj, jag förstår... Jag har också blivit lite feg och rädd efter andra fotledsfrakturen. Det var bara så klantigt...ramlade på en hundpromenad // SkämsTomte Så jag insåg hur lätt hänt det är och nu får jag kalla kårar bara jag råkar trampa snett. Det var lång tid mellan frakturerna...sisådär 20 år. Hoppas det ordnar sig för dig!!
    Usch. Ja, jag nästan smyger fram när det är is ute av säkerhetsskäl.  Var jobbigt.  Konstant rädsla och spänning i kroppen då.
    Efter 20 år borde det ju vara säkert kan man tycka ändå 😶
    Hoppas du slipper fler frakturer på den nu då.
  • Anonym (Gips)

Jag glömde fråga, hur länge hade ni ont i armen? Åt ni smärtstillande under tiden ni hade gips?

Jag blev omgipsad men är osäker på om det sitter rätt, gipset går inte runt armen där det är brutet, jag kan inte böja på armen men är rädd att det inte är tillräckligt stabilt.

• student2013
    Anonym (Gips) skrev 2023-05-05 14:41:35 följande:

Jag glömde fråga, hur länge hade ni ont i armen? Åt ni smärtstillande under tiden ni hade gips?

Jag blev omgipsad men är osäker på om det sitter rätt, gipset går inte runt armen där det är brutet, jag kan inte böja på armen men är rädd att det inte är tillräckligt stabilt.

Åt morfin smärtstillande första 2 veckorna efter operation. Sen vanlig Alvedon kommande veckor. 

Har ont emellanåt fortfarande. Har snart gått 2 år så nu lär det aldrig försvinna för mig utan komma och gå som den vill.
Svar på tråden Brutit armen