• Anonym (CV)

CV - Frågor - Okej att ha i två A4-sidor och vad gör man när man kommer tillbaks till sitt gamla jobb?

Hej!

Jag har två frågor för att skriva CV.

1) Om CV är mer än två A4-sidor, är det dåligt? Jag har märkt att vissa inte scrollar ner, utan läser bara första sidan, för att dem inte visste att det var två sidor som dem fick i sin PDF-Fil. Men samtidigt blir det svårt, för det står viktiga saker. I båda första och andra sidan och det blir ju svårt att läsa om bokstäverna/texten skall vara oerhört små/mikroskopiska.

2) Fråga två är om vad man gör om man går tillbaks till sitt gamla jobb efter x antal år. T.ex om man skriver att man jobbat någonstans, så skriver man ju 2016-xx-xx till 2020-xx-xx, men om man då kommer tillbaks till sitt jobb år 2023. Då kan man ju inte skriva ''fortsätter''. För att det då blir lätt tolkad att man jobbat från 2016 till 2023 utan avbrott. Hur gör man?

Hoppas ni förstår mina frågor på båda frågorna :)

Tack för svar!

• Svar på tråden CV - Frågor - Okej att ha i två A4-sidor och vad gör man när man kommer tillbaks till sitt gamla jobb?
  • BuoBä

1) Man skriver mindre i CVt och lyfter istället fram relevant tilläggsinfo i sitt personliga brev. Sommarjobbet från 1998 kan man med fördel stryka.

2) Du skriver det som två olika jobb. Typ 
    Aug 2003-april 2010 Bolag A , handläggare
    Maj 2010 - september 2016, Bolag B, gruppchef 
    Oktober 2016 - , Bolag A, chefshandläggare

• BuoBä

Fast du skriver det såklart i omvänd ordning, med det nuvarande jobbet högst upp.

• Anonym (Chef)

Det finns lite olika skolor och preferenser på hur långt ett CV ska vara, vissa säger max en sida, andra flera. Jag har inga problem med flera sidor.

Det vikitgast är att det finns en tydlig struktur, t ex jobb, utbilningar, certifikat,. Sen att det är hyfsat tydligt vad man gjort och var  samt tider. Skriv saker i omvänd tidsordning under varje rubrik

Jag tycker man kan fördjupa vissa jobb, t ex för att lyfta fram det som är relevant för jobbet man söker. Det är okså en konst att inte skriva för mycket utan visa på förmågan att sortera vad som är viktigt.

Jag tycker t ex att det går utmärkt att skriva något som
    2000-2006     Ett flertal sommar och extrajobb inom camping och på kaffe. 

i ett läge 2021 där man söker jobb som pilot på SAS. 

• Anonym (Hin håle)

Ett cv bör vara så långt det krävs för att få med alla relevanta meriter, blir det då 3 sidor så blir det. 

• Jemp

Cv ok med mer än en sida (till skillnad från personligt brev). Tydlig struktur och det senaste/mest relevanta överst såklart.
    Tillbaka till samma arbetsgivare blir ny anställning som sagt.

• PH76

Mitt CV är tre fullpackade sidor och det har aldrig varit ett problem. Det handlar om content, dvs att det ur ditt CV är lätt att få en förståelse för din bakgrund och kompetensområden.

• Anonym (Rekryterare)

Jag har de senaste åren mer i detalj, tidigare jobb bara en rad per tjänst. Typ:
    Butiksbiträde - ICA - juni 2017- aug 2020
    De jobb jag skriver mer om är ändå bara max tre rader beskrivning. 

Om det är något som är väldigt relevant men som du inte jobbat med på tio år, är det ändå aktuellt? En del kunskaper blir utdaterade. 

Jag har en arbetsplats jag varit på i två olika omgångar. Jag skriver den senaste perioden och sist, efter beskrivningen, skriver jag "Även jan- okt 2021."

• Lönnsirap

Ja, ett CV kan vara mer än en sida... Men nej ett CV ska inte vara längre än att man får en bild av din utbildning och dina meriter.

Nån gång kommer man ju till punkten där man behöver välja bort vissa erfarenheter, eller utbildningar... En grundkurs i World är liksom inte relevant för någon som typ förväntas kunna programera samma program...

Jag har ett litet häfte hemma som jag brukar titta i när det är aktuellt med jobbsök. Oftast vill ju den som söker att man lägger in i deras system... men jag försöker att även ha ett Fin-CV som är uppdaterat när jag väl söker jobb.

Svar på tråden CV - Frågor - Okej att ha i två A4-sidor och vad gör man när man kommer tillbaks till sitt gamla jobb?