-
Hej! Vet att det finns många kloka här, så tänker att ni kanske kan hjälpa mig hur jag ska göra och tänkaFödde barn 29/4, blev därefter inlagd på BB-avdelning för eftervård (komplicerad förlossning där moderkakan satt fast samt blödde nästan 2 L, opererades akut. Mitt blodvärde efter operationen låg på 60). Efter utskrivning upptäckte jag via 1177 att en person som jag absolut inte vill har varit inne i min journal. Personen i fråga är sjuksköterska och har tidigare varit tillsammans med min make (de gjorde slut för tre år sen) och de skiljdes INTE som vänner. Sjuksköterskan vet mycket väl vem jag är. Hon har skrivit anteckningar i min journal samt i mitt barns journal, men hon har vid inget tillfälle gjort sig till känna för mig eller min make, inte heller har någon informerat oss om att hon varit inblandad i vården. Hade vetskapen om detta nått oss så hade vi utan tvekan bytt personal då vi inte vill ha med henne att göra och hon sedan tidigare gjort klart att hon inte gillar mig. Mig veterligen har jag rätt att veta vem som vårdar mig, således anser jag att hon i detta fallet brutit mot lagen. Jag är inte heller övertygad om att jag och mitt barn fått rätt vård till följd av hennes inblandning. Jag har sjuk ångest över att hon haft tillgång till min journal och jag är orolig över sekretessen, vet att hon och hennes tjejkompisar fortfarande stalkar mig på sociala medier (hennes bästa vän råkade likea en av mina bilder på insta för ca en månad sen).
Jag anser att hon har brutit mot flera lagar samt att hon har agerat extremt oprofessionellt. Håller ni med eller är jag bara känslig? Låter alltihop okej ur er synvinkel? Hur ska/kan jag ta detta vidare?
-
Svar på tråden Exet var inne i min journal
-
Bara de som är kopplade till din vård får läsa journalen.
Om hon tex skrev ut dina provsvar så har Hon koppling till din vård. så du behöver nödvändigtvis inte träffa alla som får läsa din journal
Har hon ingen koppling utan bara jobbar på samma ställe så är det olagligt att läsa. -
Sedan behöver personen ej ha läst anteckningarna och provat info bara för hon själv skrivit en anteckning.
-
*privat infoAnonym (V) skrev 2023-05-09 06:08:34 följande:
Sedan behöver personen ej ha läst anteckningarna och provat info bara för hon själv skrivit en anteckning.
-
Man får inte läsa andra anteckningar bara för att man skriver.
Bara den som är inblandad i vården får gå in i journalen alls.
Det rekommenderas att om man känner patienten ska någon annan utföra uppgiften om det går.
Om hon pratar med vänner om vad hon läst begår hon ett allvarligt lagbrott. Det är också ett brott att gå in i journalen om hon inte deltagit i din vård.
Jag hade anmält om jag var du. Om hon inte gjort något fel händer ingenting, men har hon det är det väldigt viktigt att det kommer fram. -
Det kan vara så att hon var den i tjänst och de hade ingen annan att välja på? Kan vara om hon inte träffade dig att hon insåg att det var du, du kanske har ett vanligt namn eller hon har inte kopplat ihop det eller även om hon har inte tyckt det var tillräckligt för att hon skulle backa och vägra dig vård? Vårdpersonal träffar på patienter i ett och ett och det kan gå i ett intensivt tempo. Det låter ju på din beskrivning som att du verkligen behövt vård här och nu. Hon har kanske inte varit road av detta alls heller men försökt sköta det snyggt ändå?
Det verkar som du kommit på detta i efterhand om jag förstått det rätt? Inte att du mött henne ansikte mot ansikte? Det är bara den som vård personal vårdar som får lov att titta i din journal. Som du beskrivit det har hon inte bara tittat utan varit en del i den vårdkedja du behövt akut vid den perioden. Hur det än var och är med er privat behöver inte det betyda att hon inte kan vara en bra sjuksköterska och vara professionell? Hon riskerar ju också få repressalier ifall hon missköter sitt jobb för att hon då i din misstanke gjort så för att hon skulle hämnas mot dig? Skulle hon tycka det är värt det? Hon kan till och med då bli av med sin licens/ej få arbeta mer som sjuksköterska?
Sen tänker jag att det du angett här för oss vad som stått i din journal inte är något som någon precis skulle tycka vara av värde så varför hon skulle tycka det vore något att sprida, det fattar jag inte, men det kan vara fel på mig som tänker så. Dessutom skulle det inte låta lite dumt. Hennes exs (din makes) hustru har precis fött hans barn. Kanske inte känns så kul precis för henne om hon nu vill ha honom tillbaka? Sen räcker det med att hon berättar det för en person och denne person vet om att hon har sekretess så är hon körd.
Men sen har du rätt det finns kusliga stalkers och känner du att detta är något skumt med så får du väl ta upp det?
Tycker du att du fått fel behandling av henne eller fler i vårdkedjan eller att hon inte varit behörig i att titta i din journal så ja, absolut ska du ta upp det och anmäla det och gå igenom den processen.
Jag förstår att du känt dig utsatt i den situationen när den eskalerade så här och nu efteråt när du kommit på att hon också varit inblandad. Hoppas du mår bra idag och att allt gått bra med lilla bebisen.
-
Först och främst så ska du begära ut ett loggutdrag. Beroende på landsting kan du göra det via 1177 eller genom att kontakta sjukhuset. I loggutdraget får du svar på om hon klickat runt i journalen och läst massor eller om hon bara precis varit delaktig i vården som var där och då. Om hon bara precis gjort vad som krävts i hennes tjänst eller om hon snokat.
Därefter kontaktar du hennes chef och eventuellt gör en polisanmälan. Har hon bara precis gjort vad som var nödvändigt får hon en varning och sen händer ingenting mer. Då kan du förhoppningsvis gå vidare med känslan av att hon i alla fall försökt göra rätt i sin yrkesroll och att du fick den vård du behövde där och då. Annars så påbörjas en utredning om vad som hänt och du kan få lite upprättelse i frågan.
Det är olagligt att gå in i bekantas journaler, punkt. Givetvis finns undantag, men överlag. Finns extremt många snokande ex i vården och det är inte okej! -
Varför får hon en varning om hon gjorde vad som var nödvändigt?Anonym (Inte rätt) skrev 2023-05-09 10:07:38 följande:
Först och främst så ska du begära ut ett loggutdrag. Beroende på landsting kan du göra det via 1177 eller genom att kontakta sjukhuset. I loggutdraget får du svar på om hon klickat runt i journalen och läst massor eller om hon bara precis varit delaktig i vården som var där och då. Om hon bara precis gjort vad som krävts i hennes tjänst eller om hon snokat.
Därefter kontaktar du hennes chef och eventuellt gör en polisanmälan. Har hon bara precis gjort vad som var nödvändigt får hon en varning och sen händer ingenting mer. Då kan du förhoppningsvis gå vidare med känslan av att hon i alla fall försökt göra rätt i sin yrkesroll och att du fick den vård du behövde där och då. Annars så påbörjas en utredning om vad som hänt och du kan få lite upprättelse i frågan.
Det är olagligt att gå in i bekantas journaler, punkt. Givetvis finns undantag, men överlag. Finns extremt många snokande ex i vården och det är inte okej!
-
Vadå, hon påstår i journalen att hon gått rond på avdelningen och samtalat med dig?Anonym (Ångest) skrev 2023-05-08 20:47:34 följande:Det står att anteckningen är en rondanteckning, men flera grejer som står i den stämmer inte typ hur jag mår, hur amningen funkar m.m. Det står till exempel att jag mår bra och inte känner av mitt låga blodvärde, vilket var fel. Jag fick blod först dagen efter, av en annan sjuksköterska. Det passet hon skrev anteckningen träffade jag ingen sjuksköterska (och ingen läkare på hela tiden) trots att jag bad undersköterskan att framföra att jag hade ont och mådde dåligt.
-
Exakt. Tror säkert att hon var med på ronden, men eftersom hon inte pratat med mig så framfördes ju helt fel information till läkaren, som således fattade beslut om min vård på fel grunder.Anonym (Ö) skrev 2023-05-10 00:34:26 följande:Vadå, hon påstår i journalen att hon gått rond på avdelningen och samtalat med dig?
-
Så du träffade inte henne alltså?
Anmäl det. Riv upp himmel och helvete.
Anonym (Ångest) skrev 2023-05-10 00:39:20 följande:Exakt. Tror säkert att hon var med på ronden, men eftersom hon inte pratat med mig så framfördes ju helt fel information till läkaren, som således fattade beslut om min vård på fel grunder. -
Varför har hon gjort journalanteckningar om hon inte vårdat er?
Kan det vara så att ni inte var helt uppmärksamma på sjukhuset? -
Ingen aning faktiskt. Uppmärksamma var vi absolut, hade känt igen varenda personal vi träffade under de dagarna vi var inlagda. Henne hade vi självklart känt igen på mils avstånd om vi sett henne.Anonym (S-G) skrev 2023-05-10 08:27:06 följande:
Varför har hon gjort journalanteckningar om hon inte vårdat er?
Kan det vara så att ni inte var helt uppmärksamma på sjukhuset?