• Anonym (Ångest)

Exet var inne i min journal

Hej! Vet att det finns många kloka här, så tänker att ni kanske kan hjälpa mig hur jag ska göra och tänka

Födde barn 29/4, blev därefter inlagd på BB-avdelning för eftervård (komplicerad förlossning där moderkakan satt fast samt blödde nästan 2 L, opererades akut. Mitt blodvärde efter operationen låg på 60). Efter utskrivning upptäckte jag via 1177 att en person som jag absolut inte vill har varit inne i min journal. Personen i fråga är sjuksköterska och har tidigare varit tillsammans med min make (de gjorde slut för tre år sen) och de skiljdes INTE som vänner. Sjuksköterskan vet mycket väl vem jag är. Hon har skrivit anteckningar i min journal samt i mitt barns journal, men hon har vid inget tillfälle gjort sig till känna för mig eller min make, inte heller har någon informerat oss om att hon varit inblandad i vården. Hade vetskapen om detta nått oss så hade vi utan tvekan bytt personal då vi inte vill ha med henne att göra och hon sedan tidigare gjort klart att hon inte gillar mig. Mig veterligen har jag rätt att veta vem som vårdar mig, således anser jag att hon i detta fallet brutit mot lagen. Jag är inte heller övertygad om att jag och mitt barn fått rätt vård till följd av hennes inblandning. Jag har sjuk ångest över att hon haft tillgång till min journal och jag är orolig över sekretessen, vet att hon och hennes tjejkompisar fortfarande stalkar mig på sociala medier (hennes bästa vän råkade likea en av mina bilder på insta för ca en månad sen).

Jag anser att hon har brutit mot flera lagar samt att hon har agerat extremt oprofessionellt. Håller ni med eller är jag bara känslig? Låter alltihop okej ur er synvinkel? Hur ska/kan jag ta detta vidare? 

• Svar på tråden Exet var inne i min journal
  • Tomelilla15

Det är knepigt förstås när någon man känner jobbar inom vården och där man själv är patient. personen är ju bunden av sekretess men jag förstår att det känns olustigt. Du kan ju skriva ut din journal så du har tillgång till den själv, historiken alltså, sen ber du att hela din journal raderas (ja, det går). När du söker vård nästa gång så säger du nej till ?delad journal?. Då är det bara det stället där du söker vård som kan se vad som står. lämna inget samtycke till delad journal. 

• Anonym (4344)

Du låter paranoid.
    Om hon velat smyga i din journal hade hon ju inte signerat sitt namn i den.
    Vidare finns det regler för hur man får ta del av andras journaler o jag har svårt att tro att hon skulle riskera sitt yrke för att läsa din journal.

• Anonym (R)

Jag hade lyft det med hennes chef. Aldrig att jag skulle låta henne komma undan.

• Anonym (Inte alltid lätt välja patient)

Det är ärligt talat inte alltid lätt att som vårdpersonal säga nej till att göra någon Mindre administrativ uppgift för en patient utan att det blir en massa problem. Du skriver inte vad hon signerat i detta fall. det är rätt viktigt för att kunna säga något. Hon kanske t ex var ansvarig för att beställa blod eller liknande för dig. Det är kanske inte något man tycker är en känslig uppgift som vårdpersonal och inget man brukar be patienten om lov om att göra utan man bara gör det och sen kommer blodet och så hänger kanske en kollega det beroende på vem som jobbar, andra patienters behov etc etc etc. Det låter som du är lite känslig om hon bara skrivit en liten anteckning och det är något så litet så att det inte krävt någon kontakt med dig. Som någon anna skrivit, hon har ju inte heller smugit med att hon gjort det hon gjort utan hon har ju signerat  det hon gjort.
    det där med ex och sociala medier, stalking etc etc etc?känns lite tonårsdrama. Är du verkligen säker på att hon förföljt dig?

• Anonym
    Anonym (R) skrev 2023-05-08 20:33:53 följande:

Jag hade lyft det med hennes chef. Aldrig att jag skulle låta henne komma undan.

Vad anser du hon gjort fel?
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Inte alltid lätt välja patient) skrev 2023-05-08 20:39:55 följande:

Det är ärligt talat inte alltid lätt att som vårdpersonal säga nej till att göra någon Mindre administrativ uppgift för en patient utan att det blir en massa problem. Du skriver inte vad hon signerat i detta fall. det är rätt viktigt för att kunna säga något. Hon kanske t ex var ansvarig för att beställa blod eller liknande för dig. Det är kanske inte något man tycker är en känslig uppgift som vårdpersonal och inget man brukar be patienten om lov om att göra utan man bara gör det och sen kommer blodet och så hänger kanske en kollega det beroende på vem som jobbar, andra patienters behov etc etc etc. Det låter som du är lite känslig om hon bara skrivit en liten anteckning och det är något så litet så att det inte krävt någon kontakt med dig. Som någon anna skrivit, hon har ju inte heller smugit med att hon gjort det hon gjort utan hon har ju signerat  det hon gjort.
    det där med ex och sociala medier, stalking etc etc etc?känns lite tonårsdrama. Är du verkligen säker på att hon förföljt dig?

Det står att anteckningen är en rondanteckning, men flera grejer som står i den stämmer inte typ hur jag mår, hur amningen funkar m.m. Det står till exempel att jag mår bra och inte känner av mitt låga blodvärde, vilket var fel. Jag fick blod först dagen efter, av en annan sjuksköterska. Det passet hon skrev anteckningen träffade jag ingen sjuksköterska (och ingen läkare på hela tiden) trots att jag bad undersköterskan att framföra att jag hade ont och mådde dåligt. 
  • Anonym (Svåra förlossningar)

Släpp alltihop.
    Skulle jag granska min journal skulle jag säkert uppleva att den inte stämmer.
    Om du förlorat 2l blod sä står du under läkarens observation.
    vad gjorde pappa till barnet, dennes uppgift kan man ju tycka är att bevaka dina intressen.

• Fliselisan

Om hon inte varit inblandad i din vård men kollat i din journal så har hon antagligen skyddat sig själv genom att skriva en eller flera anteckningar. Detta eftersom både du kan kolla och verksamheten gör regelbundet journalgranskningar, och den som då kollat en journal utan att ha haft med vården att göra får då förklara sig. Genom att anteckna i din journal fastnar hon inte vid 6 kontroll.

Sen kanske det var  relevant att hon lånade din journal och skrev, svårt att avgöra när du inte skriver vad det var hon skrev.

• Fliselisan
    Anonym (4344) skrev 2023-05-08 20:22:54 följande:

Du låter paranoid.
    Om hon velat smyga i din journal hade hon ju inte signerat sitt namn i den.
    Vidare finns det regler för hur man får ta del av andras journaler o jag har svårt att tro att hon skulle riskera sitt yrke för att läsa din journal.

Långt ifrån första gången det händer isåfall. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Ångest) skrev 2023-05-08 20:47:34 följande:
    Det står att anteckningen är en rondanteckning, men flera grejer som står i den stämmer inte typ hur jag mår, hur amningen funkar m.m. Det står till exempel att jag mår bra och inte känner av mitt låga blodvärde, vilket var fel. Jag fick blod först dagen efter, av en annan sjuksköterska. Det passet hon skrev anteckningen träffade jag ingen sjuksköterska (och ingen läkare på hela tiden) trots att jag bad undersköterskan att framföra att jag hade ont och mådde dåligt. 
    Det där låter ju jäkligt suspekt. Jag hade inte släppt det. En bra början är nog att kontakta hennes chef.
Svar på tråden Exet var inne i min journal