Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Riksdagsvalet 2026

Mentat skrev 2026-03-27 21:54:46 följande:
    "Investeringarna gjordes samma månad som Rysslands invasion"? Ja, den skedde 24 februari. Det är väldigt mycket månad innan dess. Värdet lär ju ha rasat.

Att Ryssland var på väg att inleda krig mot Ukraina i februari 2022 kan knappast ha kommit som en överraskning för någon toppolitiker. Det fanns starka misstankar och konkreta varningar om en rysk invasion långt innan februari 2022 och ändå valde denna ledande KD-politiker att investera i Ryssland. Det är  högst anmärkningsvärt.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Mentat skrev 2026-03-27 22:19:02 följande:
    Ah, den underbara klarsynen man har med blicken fäst i backspegeln!
    Hur fan kan du försvara KD toppen som investerade i ryska bolag? Rysssland invaderade  Krim redan 2014 dvs åtta år innan KD toppen invaderande i ryska aktier..
  • KillBill
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-03-28 00:00:38 följande:
    Ett demokratiskt land som erkänts av världssamfundet inklusive Sverige, är inte det i enlighet med svenska, demokratiska värderingar att erkänna det? 

Även Ryssland är erkänt av Världssamfundet. Tycker du att det skulle vara rimligt att en Ukrainsk medborgare skulle vara tvungen att erkänna Ryssland för att få bli svensk medborgare? 

Ska flyktingar vara tvungna att erkänna Palestina för att få bli svensk medborgare bara för att Sverige har erkänt den Palestinska staten? 

Varför ska man vara tvungen att erkänna andra stater för att bli svensk medborgare?

• KillBill
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-03-28 00:31:18 följande:

Det kan väl vara vettigt att kräva att någon inte opponerar sig mot erkännanden av de länder som Sverige officiellt erkänt. Att de nämner Israel specifikt är knappast konstigt med tanke på dagens situation. 

I listan över länder som Sverige och FN har erkänt finns stater som kommunist-Kina, Nordkorea, Ryssland, Iran och Eritrea. Menar du att människor som söker svenskt medborgarskap ska behöva ta ställning för den typen av regimer?

Eller ska man selektivt plocka ut vissa konflikter som Israel/Palestina eller Ryssland/Ukraina  och kräva lojalitet där?

Vad tror du att Israel skulle säga om Sverige krävde att man måste erkänna Palestina för att bli svensk medborgare? Eller vad skulle Zelenskyj tycka om ett krav på att erkänna Ryssland?

Nej, Kristdemokraternas förslag om att villkora medborgarskap med erkännanden av andra stater är ett exempel på helt orimlig politik..

• KillBill
    Mentat skrev 2026-03-28 07:58:36 följande:
    Jag har inte nödvändigtvis försvarat honom. Det jag visat, och som tydligen gör dig extra upprörd, är att den källa du använder är tendentiös - som vanligt när du spammar forumet med allt du kan hitta som kan kasta skit på regeringen. Det gick utmärkt att investera i Rysslandsfonder fram till invasionen 2022 och många svenskar hade gjort det, vilket inte måste indikera att de gillar Putins imperialism. 

Erfarenheten visar att man alltid måste ta dina bildpostningar med ett par rejäla tunnor salt.

Är källan för mitt påstående alltså TV4, tendentiös? Varför då?

Det var ju uppenbart problematiskt att Kristdemokraten investerade i ryska bolag redan innan Ryssland gick in med marktrupp i Ukraina. Ryssland hade redan annekterat Krim, och det fanns tydliga signaler om att landet var på väg att eskalera konflikten ytterligare..

• KillBill
    Mentat skrev 2026-03-28 09:58:15 följande:
    Det förklarade jag i första inlägget. Ser ingen anledning att gå runt en enebärsbuske när det ändå inte leder någonstans.

Jag anser att det var moraliskt förkastligt av Kristdemokraten att, efter Rysslands annektering av Krim och de välkända förberedelserna för en invasion av Ukraina, investera i ryska företag i februari 2022.

Du menar att det gick utmärkt.

Det är där vi står.. 

• KillBill
    Mentat skrev 2026-03-28 10:41:14 följande:
    Det du nu visar är att du inte brytt dig om att läsa inlägg #4589 och, som så ofta förr, "debatterar" med s.k. halmgubberetorik.

Allt är som vanligt.
    Den utpekade kristdemokraten hade inte investerat i Rysslandsfonder han hade personligen köpt enskilda aktier på Moskvabörsen.
  • KillBill
    RebeckaZ70 skrev 2026-03-28 12:20:28 följande:
    Han vill nog inte att det ska finnas något judiskt liv i Sverige, det är iallafall min slutsats efter att ha läst det personen skrivit under ett antal år nu.

Varför säger du något så korkat? Om du följer mig vet du att jag ofta framhåller exempelvis Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) i debatten och är emot all form av diskriminering och rasism i samhället.

Tycker du verkligen att det ska vara ett krav att erkänna stater som Palestina, Israel, Ryssland eller Eritrea för att få svenskt medborgarskap? Varför skulle vi ens kräva det?

• KillBill
    nattuw skrev 2026-03-28 23:21:49 följande:
    Fast om man såg vad som då sades så var det ännu en "vi såg det inte komma" situation eftersom "men så kan man väl ändå inte göra" attityden var den rådande bland alla de som rustat ner Europas försvar. Och det tog tid innan toppolitikerna i Europa kom över chocken och reagerade på vad som faktiskt hände mitt framför deras ögon.

Påstår du att ingen misstänkte att Ryssland skulle gå in i Ukraina med marktrupper i februari 2022? I så fall är du väldigt dåligt påläst.  

Sverige hade redan före 2022 ökat sina försvarsutgifter. Till exempel ökade försvarsanslagen med omkring 50 procent mellan 2014 och 2021. Därefter har de naturligtvis ökat ännu mer.

• KillBill
    nattuw skrev 2026-03-28 23:24:32 följande:
    Brukar Ukrainska medborgare förneka Ryssland?

Jag tror att Ryssland är en högs påtaglig storhet för alla som kommer från Ukraina.

Nu försöker du blanda bort korten.

Den kristdemokratiska EU-toppen kräver att det ska bli ett villkor för svenskt medborgarskap att man erkänner de stater som Sverige har erkänt. Jag är övertygad om att en ukrainare skulle känna stark avsmak inför att tvingas erkänna Ryssland för att få bli svensk medborgare. På samma sätt kan andra reagera inför krav på att erkänna stater som Sverige har erkänt, såsom Eritrea, Israel eller Palestina.

Kan du förklara varför människor som söker svenskt medborgarskap skulle tvingas erkänna andra länder än Sverige? Det finns inga andra länder i världen som kräver att den som vill bli medborgare måste erkänna en specifik annan stat som villkor för medborgarskap. Varför skulle Sverige införa en sådan regel?

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026