Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Riksdagsvalet 2026

Det här var ju tämligen uppseendeväckande: Fler har förtroende för Åkesson än för Andersson: Jimmie Åkesson får högre förtroendesiffror än Magdalena Andersson 

Nu är ju skillnaden minimal och rimligtvis inom felmarginalen men ändå, det rapporteras ju regelbundet om sådana här mätningar.

Iofs har jag alltid tyckt att frågan i sig är oklar: Menar man med "förtroende" att man gillar partiledaren och dennes/dennas politik eller menar man att man tror att personen är duktig på att få gehör för sin politik och driva sina frågor även om man själv finner dem avskyvärda?

• Mentat
    klyban skrev 2026-01-23 11:06:27 följande:

Vore det inte bättre och istället läsa deras partiprogram än en som vars uppgift är att smutskasta?
    Och sen när man har läst så kan man ju undersöka om det finns något som avviker, och det finner man inte vid en bias politisk motståndare.

Strålande tips klyban och ett som jag helhjärtat håller med om!
    Nu återstår bara att få diverse debattörer, ingen nämnd och ingen glömd, att anamma detta - det finns definitivt ett behov! Glad
  • Mentat
    klyban skrev 2026-01-23 11:25:13 följande:

....

MP är ett parti som har haft svårt med hitta sin linje, för jag tycker de hoppar fram och tillbaka lite under åren.
    Även med kärnkraften är man lite fundersam och med tanke på säkrare kärnkraftsteknologier är på G.
    Och varför inte sikta in sig på dom då och för MP att säga vi gillar inte dom vanliga, men att de nya säkrare är acceptabla.

....
    Nja, det beror på vad du menar. De har alltid varit ett vänsterparti. Man kunde tycka att de borde vara öppna för nya teknologier men partiprogrammet, som du givetvis läst, ger inget utrymme för kompromisser. I paragraf 3.3 avvisar de alla former av kärnkraft (och tror dessutom att den bara kan bygga på att man använder uran... Drömmer). Det finns inget utrymme för några om, men eller kanske där.
  • Mentat
    klyban skrev 2026-01-23 15:09:31 följande:

Vänsterparti, jaha?
    Vart kom den ifrån och som oefterfrågad parameter?

Det går förstå deras motstånd till denna smutsigare kärnkraften.
    Men en mycket renare och säkrare, där undrar man helt klart.

Alltid ett vänsterparti apropå att du skrev att de har haft svårt att hitta sin linje. Syftade du på något annat? Det framgick inte vad du menade och det var exakt det jag skrev också.
  • Mentat
    klyban skrev 2026-01-23 15:54:01 följande:

Mer intresserad vad bananskalet som drog in något vi alla visste de är och vad det var för.
    Och när vi pratade om något helt annat, och som nu inte ens existerar längre i diskussionen.

För fann det intressant och inte ha någon betydelse för kärnkraften i sig.

Det innebär också att jag inte kan vara vänster då eller?
    Och för jag är för kärnkraft, dock en lite mer intelligentare väg än vi fått önskar jag då.

Ok, det där inlägget är så osammanhängande att det blir obegripligt. Jag hoppades på en dialog men förutsättningarna för en sådan saknas tyvärr
  • Mentat
    nattuw skrev 2026-01-24 21:04:44 följande:
    Att koppla SD till nazisterna för att på så sätt skrämma bort väljarna från SD är en uppenbart misslyckad taktik som Socialdemokraterna ägnat fler år åt.

Man tycker att Socialdemokraterna efter alla dessa år borde insett att det inte fungerar och börjat titta på alternativa taktiker men så är inte fallet. Så valåret lär bara innehålla ännu mer av vad som tidigare visat sig inte fungera.
    Säg inte det, jag menar snarare att det har varit väldigt framgångsrikt för (s), eller ja, vänstern i allmänhet: Man lyckades spräcka Alliansen genom att uppmuntra ett totalt avståndstagande från (sd), en enorm strategisk framgång (samtidigt som (s) inte behöver ta avstånd från (v)). 

Strategin fungerar ju fortfarande, (c) borde enligt all logik stötta det borgerliga lägret i svensk politik men deras huvudsakliga fråga är fortfarande att ta avstånd från allt som ens liknar kontakt med (sd). (s) är givetvis mycket nöjda med det. (s) sympatisörer och partiarbetare jobbar då förstås vidare på samma linje. Målgruppen är inte (m)/(kd)-sympatisörer utan (c):s väljare och att få väljare att fly från (L). Det verkar ju fungera alldeles utmärkt, sett ur Anderssons synvinkel - hon har en chans att bli statminister igen.
  • Mentat
    nattuw skrev 2026-01-25 19:27:51 följande:
    Jag tänkte mer på att ett litet obskyrt parti utan någon egentlig politik har kunnat växa till att bli Sveriges näst största parti och så helt och fullt fått dominerar svensk politik att de nu är en del av regeringsunderlaget och att Sveriges största parti, som sitter i opposition, försöker kopiera deras politik.
    Jo, men det beror ju på en enda fråga: Folket protesterar mot att invandringen från Mellanöstern var på tok för stor. Det är en fråga där betydligt fler än (sd):s väljare håller med partiet, däremot är det inte alla som tagit steget att stödja (sd) pga en enda fråga.
    Om politikerna hade tagit tag i det tidigare hade (sd) fortsatt vara ett obskyrt parti. Att (s) vill kopiera det folk gillar, oberoende av vad det är och även om det är (sd) som har sagt det, handlar ju bara om att de lider av maktabstinens.
  • Mentat
    nattuw skrev 2026-01-27 17:00:00 följande:
    Även om S ännu en tid kan lyckas klösa sig fast vid makten med hjälp av SD-politik och stödpartier så ser det ut som om den socialdemokratiska eran är slut. Nu är frågan inte om S kommer att bli irrelevant utan bara hur irrelevant S kommer att bli.

Och när det i framtiden görs en analys av vad som hände med Socialdemokraternas hegemoni så lär den otroligt klantiga hanteringen av SD (och invandringen) utgöra en betydande del av förklaringsmodellen. Samt, naturligtvis, den förlust av informationsmonopolet som internets framväxt har lett till.
    Så länge journalistkårens sympatier ser ut som de gör kommer (s) aldrig att vara irrelevant. Om det behövs för maktens skull kan (s) säkert samarbeta även med (sd) - i så fall är det rätt och något de alltid har ansett enligt Sanningsministeriet.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2026-01-29 13:02:57 följande:

www.aftonbladet.se/debatt/a/zOrlww/nooshi-dadgostar-bidrag-till-rika-gor-ingen-nytta-infor-ett-tak-nu

Tänk på att du kan få det här partiet i en regering om du röstar på något av vänsterpartierna:

"De superrika behöver inte extra bidrag från staten. I dag kan en rik familj få stora bidrag för att kunna spara ännu mer, för att slippa städa inför helgen eller för att renovera lyxvillan. En rik familj som fullt ut utnyttjar dessa bidrag kan få över 50 000 kronor i månaden från staten. Det är helt orimligt. "

Tänk att få Nooshi Dadgostar som finansminister? Som inte ens begriper hur Rot och Rut fungerar.

Annars kan ju Nooshi berätta hur jag får dessa "bidrag" på 50 000 varje månad från staten, så jag kan "lägga dem på hög".

Du tillhör inte målgruppen för artikeln, den riktar sig till dem som inte har använt sig av Rot/Rut och därför inte riktigt vet hur det fungerar. Då är det relativt enkelt att få dem att bli upprörda över att "de rika" blir gynnade, implicit på andras bekostnad.

Definitionen på "de rika" är förstås: "De som tjänar mer än man själv gör"... Flört
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026