Inlägg från: Anonym (Giggi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Giggi)

Riksdagsvalet 2026

KillBill skrev 2025-07-03 15:00:42 följande:

Först och främst redovisar du några procent fel för alla länder i din lista.

Inte nödvändigtvis eftersom du redovisar 2022-2023 medan mina siffror kom från 2023. Men det gör ingen skillnad i sak med någon procentenhet hit eller dit.

Mängder av det vi skulle kalla för välfärdsstater har lägre skattenivåer än Sverige.

Välfärd =/= skattenivå.

Gör bara rätt saker med de skattemedel som kommer in så ordnar det sig.
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-03 17:34:22 följande:
    Ja, men då behöver vi också samma politik som Schweiz för att kunna ha så låga skatter. Vi kan börja med invandringen:
    1: Vi bör ha en lika restriktiv arbetskraftsinvandring som Schweiz,  för icke européer, bara om man inte lyckas hitta någon från EU och EES får man ta in någon från utomeuropeiska länder. Detta för att få en låg arbetslöshet som de har I Schweiz.
    2. Vi bör göra det lika svårt att få medborgarskap som i Schweiz, så att vi inte tar på oss att försörja människor från hela världen.

Om vi vill ha hög välfärd och låga skatter måste vi göra som Schweiz, dvs ha en extremt hård invandringspolitik, både för asyl och arbetskraft.
    Och alla andra länder på listan?

Men du är delvis inne på det. Det handlar om vilka kostnader man drar på sig och det kan vi i mångt och mycket styra själva.

Vi behöver inte öka skatterna för att bättre på välfärden. Det går att prioritera redan existerande skatteintäkter.
  • Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-07-04 13:39:00 följande:

Är det inte anmärkningsvärt att utbildningsministern i den SD-styrda (M/KD/L) regeringen vågar ljuga så flagrant? Inser hon inte att politik är en fråga om förtroende?

Inte särskilt anmärkningsvärt då friserade CV verkar vara mer eller mindre norm bland topp-poliitker.

Däremot korkat eftersom det är helt onödigt att göra då det inte spelar någon som helst roll för deras politiska arbete om de avslutet en utbildning eller ej.

(DagensPS, 1/4 2019)
  • Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-07-05 10:38:37 följande:

Jag förstår varför du inte länkade till källan, för när man faktiskt läser den framgår det att ministrarna i den regeringen inte har ljugit. Däremot har utbildningsministern i den nuvarande Tidöregeringen gjort det. Här är artikeln att läsa.

www.dagensps.se/debatt/hapnadsvackande-lag-utbildning-regeringen/

Att du inte har läst dig vid det här laget att inte ifrågasätta dina motståndare ...

Och ordet jag använde var "friserar"

Källan är DI som är låst.

https://www.di.se/nyheter/di-granskar-ministrarna-som-skonmalar-sina-meriter/

Men går att komma åt här

https://www.di.se/e-arkiv/

Nyheten om de skönmålade CV:na finns i många andra medier från tiden.

Strandhälls två års studier vid Göteborgs Universitet visar sig vara 15 poäng totalt.

Shekarabis 3 års doktorandstudier är även de bara 15 poäng (av 240 möjliga). Shekarabi omtalades även av media och partiet som "doktor" vilket Shekarabi aldrig korrigerade.

Med mera.

Fullständigt onödigt eftersom det inte spelar någon roll i en svensk kontext.
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-05 11:00:59 följande:

De andra länderna på listan som är framgångsrika och har låga skatter , de har alla en mycket mer restriktiv invandringspolitik än Sverige. Och den är restriktiv både vad gäller asylinvandring  och arbetskraftsinvandring. Det sista viktigt att betona . 

Gäller kanske inte Spanien men det är å andra sidan inte ett framgångsrikt land utan ett land i djup kris, med hög arbetslöshet och mycket lågt barnafödande. 

Och vad hindrar Sverige från att vara framgångsrikt och ha låga skatter?

Skattetryck har ingenting med mängden välfärd att göra. Välfärd handlar om hur du hanterar de skatteintäkter du har.

En hög med likvärdiga länder har en välfärd på Sveriges nivå men har lägre skatt.
  • Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-07-05 11:07:22 följande:

Nej, skillnaderna är så stora att de inte kan förklaras med bara ett år. Mina källor är de senaste publicerade uppgifterna från IMF och OECD. Vilka är dina källor? 

Att skattetrycket i Sverige är något högre beror, som redan nämnts, på att vi har en mer generös föräldraförsäkring och högre barnbidrag, betalar mindre för sjukvård och mediciner, samt har billigare tandvård, och så vidare.

För det första så använde jag ordet "ungefär". Eftersom det är ekonomi och det kommer alltid att beräknas lite olika beroende på vem som räknar och på vad.

Kommer jag ihåg rätt så var det i huvudsak siffror från World BAnk och WTO jag hittade.

För det andra spelar det ingen roll för poängen om skattetrycket i Kanada är 32% eller 33,5% - båda talen ligger långt under Sveriges skattenivå.

Men vill man prata om något annat än det principiella så går det utmärkt att fokusera på denna skillnad.

10-20 procentenheter högre skatt mot jämförbara länder är inte "något högre" utan en avgrund.

Men så betalar vi i Sverige för Clowner utan gränser också med våra skattemedel.

Lösningen är aldrig höjda skatter. Vi ligger redan i världstopp när det gäller skatteuttag och ÄNDÅ verkar inte pengarna räcka till.

Ni får jobba på kostnadssidan istället för på intäktssidan.
  • Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-07-06 10:18:57 följande:

ingen minister i den förra regeringen har ljugit om sin utbildning.

Jag använde fortfarande ordet "friserat". Tidningen använder ordet "skönmålat". Argumentera emot dina egen-påhittade ord får du göra någon annanstans
    KillBill skrev 2025-07-06 10:42:29 följande:

. Det väcker frågor om hur tillförlitliga dina övriga siffror är..

Om du påstår att skattetrycket i Spanien är 38,5% medan jag hittar beräkningar som säger 34% för en annan tidsperiod så är det fortfarande långt under det svenska skattetrycket mot vilket de spanska siffrorna skall jämföras.

Bara använd skattepengarna bättre så behöver vi inte höja skatterna "för välfärden"
  • Anonym (Giggi)
    Om inte var femte av dina vänner är utlandsfödd så är du en del av problemet.

MVH

Socialdemokraterna
    .

.

När S kämpar för att distansera sig från sitt förlag om tvångsblanding så gräver de samtidigt en ny grop att ramla ned i.

Nu börjar det talas om kvoter kring vilka vänner vi har. Vilka vi umgås med.

Nu börjar vi snacka social ingenjörskonst på steroider ...
  • Anonym (Giggi)

En annan rimlig valfråga 2026

-------

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026