KillBill skrev 2025-07-05 11:07:22 följande:
Nej, skillnaderna är så stora att de inte kan förklaras med bara ett år. Mina källor är de senaste publicerade uppgifterna från IMF och OECD. Vilka är dina källor?
Att skattetrycket i Sverige är något högre beror, som redan nämnts, på att vi har en mer generös föräldraförsäkring och högre barnbidrag, betalar mindre för sjukvård och mediciner, samt har billigare tandvård, och så vidare.
För det första så använde jag ordet "ungefär". Eftersom det är ekonomi och det kommer alltid att beräknas lite olika beroende på vem som räknar och på vad.
Kommer jag ihåg rätt så var det i huvudsak siffror från World BAnk och WTO jag hittade.
För det andra spelar det ingen roll för poängen om skattetrycket i Kanada är 32% eller 33,5% - båda talen ligger långt under Sveriges skattenivå.
Men vill man prata om något annat än det principiella så går det utmärkt att fokusera på denna skillnad.
10-20 procentenheter högre skatt mot jämförbara länder är inte "något högre" utan en avgrund.
Men så betalar vi i Sverige för Clowner utan gränser också med våra skattemedel.
Lösningen är aldrig höjda skatter. Vi ligger redan i världstopp när det gäller skatteuttag och ÄNDÅ verkar inte pengarna räcka till.
Ni får jobba på kostnadssidan istället för på intäktssidan.