Inlägg från: Anonym (Giggi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Giggi)

Riksdagsvalet 2026

Mentat skrev 2025-08-31 14:47:36 följande:
    Nåja, deras självbild verkar inte ha mycket kontakt med verkligheten....
    Den här ledaren i GP beskriver lite samma fenomen.

Hur "Kultur-Sverige" övervärderar sin egen betydelse och hur politikerna därför ger dem mer vikt än de faktiskt har. När framtidens befolkning i själv verket inte kunde bry sig mindre.

DN kan definitivt placeras i samma kategori som "Kultur-Sverige" och de visar samma oförmåga att se att de är på väg att bli irrelevanta.

www.gp.se/ledare/borgerliga-regeringar-kan-inte-forandra-kulturpolitiken-.466ac0ed-748e-493f-9f54-15f6bd22701d

• Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-01 11:40:20 följande:

Men jag förstår inte hur SVT kan låta Camilla ägna sig åt så vinklad journalistik. 

Really? Du kan inte förstå?

Jo, det förstår du nog visst och det är problemet.

Public Service är idag så oblygt och öppet vinklat åt vänster att högra sidan av Sverige håller på att sluta bry sig om PS och  när PS inte har med 50% av folket att göra så finns det ingen anledning att de 50% ska finansiera det heller.

PS sitter i skiten ordentligt och behöver förändra sig för att överleva i längden.
  • Anonym (Giggi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-01 14:12:49 följande:

Jag gillar SVT. Jag tittar varje vecka på SVT-program från SVT play. Det finns många kvalitetsprogram, kvalitetsfilmer och en hel del bra deckarserier från BBC. Det blir torftig om SVT läggs ner och jag bara får titta på Netflix och Max. Dessa kanaler är bra på sitt sätt men jag skulle sakna SVT/BBCs utbud, som ofta håller hög kvalitet. 

Du vet om att du kan få BBCs hela utbud direkt från källan via nätet va? Med hjälp av en VPN. Medielandskapet ser inte ut idag som det gjorde ens 2005, för 20 år sedan. Att du gillar att titta på deckare från BBC är en klen anledning att skattefinansiera en 9 miljards-koloss som inte klara av att utföra sitt uppdrag som opartisk förmedlare av nyheter och debatt.

När vi snart är nere på att bara varannan väljare till höger har förtroende för PS så kommer det att komma krav på att skattepengarna skall gå till någonting vettigare.

.
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-01 14:14:53 följande:
    Jag håller inte med om att det är alltid så vänstervinklat, ibland känns SVT journalisterna som mer Moderatvinklade. Men däremot är SVT negativa till just SD .
    Jag har helt slutat tilta på SVT och jag är inte ens en särskilt radikal högerväljare. Fler än mig har gjort detsamma och fler kommer att följa efter.

Däremot har jag P1 på i bilen på väg till jobbet så jag får min dos av PS ändå.

Har man lyssnat på P1 länge nog så är det fullkomligt omöjligt att inte uppfatta mönstret. I intervjuernas frågor. I val av ämnen att diskutera. I vilka skivor, böcker, filmer och teaterpjäser som recenseras. I samtalet mellan två studiovärdar. I valet av intervjupersoner. I valet av personer som ges tillgång till etern. I hur en högerperson tilltalas i en intervjusituation mot en vänsterperson.

Ständigt ständigt ständigt.

När man väl sett (eller hört i detta fall) mönstret så blir det omöjligt att o-höra. Att o-se.

Så, då uppstår till slut frågan - om P1 aldrig tar en vinkel jag kan känna igen mig i. Aldrig berör ämnen jag bryr mig om.

varför ska då mina pengar bekosta P1?

Vi är inte där än men det kommer ...
  • Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-10-05 15:46:11 följande:
    Du drar förhastade slutsatser. Nej, det fanns aldrig något konkret förslag om att finansiera höghastighetstågen med lån. Dessutom har Trafikverket snarare pekat på att kostnaden skulle landa runt 300 miljarder kronor. Staten satsar dessutom redan över 100 miljarder per år på infrastruktur, helt utan lån. Bara nyligen presenterade SD och regeringen en tioårsplan på 1 200 miljarder kronor.

Statskulden sjönk kraftigt under den förra S ledda regeringen och kommer öka kraftigt under den SD styrda M/KD/L regeringen. Det kommer du inte ifrån
    Det är inte ens ett år sedan Damberg krävde statlig lånefinansiering av nya järnvägsprojekt

Inte protesterade du då mot ökade lånekostnader.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Mn9Lvo/s-svenska-folket-fortjanar-tagsom-gar-i-tid?utm_source=chatgpt.com
  • Anonym (Giggi)
    Tyra myra skrev 2025-10-10 12:09:17 följande:

Att finansiera viktiga infrastruktur investeringar med lån är något helt annat än att finansiera andra statliga utgifter med lån. 

Jag anser att det vore mycket bättre att bryta ut investeringarna ur budgeten och redovisa dessa separat.

I och för sig sitter partisten och, i inlägget jag citerar, klagar på att just infrastruktur finansieras via lån. Om det är en moderat regering.

Men inte om det är hans parti som styr. Då är det "ansvarsfullt" att lånefinansiera.

Sedan är det bara politisk retorik exekt vilken post i en budget som "lånefinansieras".

Budgeten är en helhet.

.

År 2020 med Löfven som statsminister ökade statsskulden med 168 miljarder samtidigt som det satsades på såväl skattesänkningar som ökade bidrag. Men ta för all del inte upp det i diskussionen.
  • Anonym (Giggi)
    K Markatta skrev 2025-10-10 17:02:29 följande:

Bra:

www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/nytt-slag-mot-svenska-gangledare-ett-avtal-med-irak/

Nytt slag mot svenska gängledare: Ett avtal med Irak

Nu försvinner gangsterparadisen - som svenska gängledare använt som skydd för sina fjärrstyrda krig - ett efter ett.

På fredagen togs ytterligare ett viktigt steg när justitieminister Gunnar Strömmer skakade hand med Iraks inrikesminister om ett förstärkt operativt polissamarbete.

Värre straff för dem att bara låta riva medborgarskapet när de sitter där nere i Turkiet.
  • Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-10-13 22:36:13 följande:

SVT bör självklart svara Ulf Kristerssons tjänsteman att de inte tar order från regeringen. Och passar det inte, så behöver Ulf helt enkelt inte dyka upp på nästa partiledardebatt. Då kan han och Moderaterna fortsätta sin vandring ned mot botten på egen hand.

Det är rimligt att allas mikrofoner stängs av när de inte har ordet. Att sedan Dadgostar är värst är som det är.

Metoden fungerade bra i USAs presidentval senast.

Rimligt också att partierna ser över debatt-reglerna med SVT. Det gör de nämligen hela tiden, bara det att du inte läser om det i ett inlägg på sociala medier,
  • Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-10-13 22:41:44 följande:
    Jag hoppas verkligen att Socialdemokraterna inte hakar på KD i den här frågan. Jag gillar själv varken burka eller niqab, men i ett fritt samhälle ska staten inte bestämma hur människor klär sig. Däremot bör den som tvingar någon att bära burka eller niqab självklart kunna straffas och där kan lagstiftningen absolut stärkas.
    Snart nog måste du sitta här på FL och förklara att ni har aaaaaltid varit för Burqa-förbud och att det är det bästa som finns och att den dumma regeringen inte vill ta ansvar och följa efter er ...

Tungan ute
  • Anonym (Giggi)

Som ni sitter och håller på med att "triangulera" mot regeringen.

Allt som regeringen lägger fram som är populärt är ni också för, helt plötsligt.

Däremot när ni lägger fram förslag som är impopulära dör har det aaaaldrig varit er politik överhuvudtaget.

Gud i himlen. Jag satt bordet bredvid tre fack-människor som pratade arbete idag på lunchen, en av dem rätt högt uppsatt.

Alltså, den valkampanj ni håller på att förbereda ... 

• Anonym (Giggi)
    Tyra myra skrev 2025-10-11 16:35:27 följande:
    Självklart är det inte vanlig skatteplanering som avses. Det är ju inte brottsligt och vad som avsågs var Ekonomisk brottslighet.  

Vid vanlig skatteplanering använder man de regler som finns för att fördela skatten över tid och mellan personer. Man undandrar inte skattepliktiga inkomster från beskattning i Sverige.
    Det är inte i sig olagligt i att skatteplanera genom att flytta pengar mellan länder.
  • Anonym (Giggi)
    Tyra myra skrev 2025-10-14 13:37:46 följande:
    Det beror på ...
    Nä, det beror inte "på". Budgeten är en helhet. Ökar statsskulden i budgeten kan du ta vilken random post som helst i den och hävda att den är lånefinansierad.
    .
    Tyra myra skrev 2025-10-14 14:45:56 följande:
    Det beror på i vilket lad de är intjänade.
    Det beror inte "på" det heller. Det finns gott om lagliga vägar för såväl privatpersoner som företag att flytta pengar mellan länder för att optimera sin beskattning 

.
    Tyra myra skrev 2025-10-14 17:22:00 följande:

Det känns som om vi behöver informera om vad demokrati innebär inte minst i skolan. 

Demokrati är folkstyre. Demokrati är det faktum att folket står över regeringen. Det är allt. Sedan finns det varianter på demokrati men de är alla demokrati.

.
    Tyra myra skrev 2025-10-14 17:22:00 följande:

Jag blir ärligt talat mörkrädd när en ledare för Sverige's näst största parti  går emot ett förslag som skulle stärka demokratin och säkra den för framtiden. 

"Allt som hotar det rådande systemet är ett hot mot demokratin"

Du visar upp samma auktoritära tendenser i andra trådar också

"Röstar folket fel så är det inte demokrati"
  • Anonym (Giggi)
    Rataxes skrev 2025-10-21 09:38:57 följande:

Det är inte konstigt att det saknas pengar i kommuner och regioner.

Ett typexempel på varför Sverige behöver mer högerpolitik i nästa mandatperiod.
  • Anonym (Giggi)
    Tyra myra skrev 2025-10-22 15:02:14 följande:
    Om du tolkar mig som auktoritär och har koll på mina inlägg i andra trådar så kan jag inte säga annat än att det får stå för dig.  Jag brukar inte ha åsikter om andra skribenter.  De som känner mig skulle knappast kalla mig auktoritär, så det var något nytt 
    Du förstår inte ens det auktoritära i dina förslag och åsikter.

Det du förespråkare kallas: konstitutionell defensiv och det är något som ibland uppstår när makten känner sig hotad.

Det är ett auktoritärt synsätt där systemet och makten sätts över folkviljan.

Genom att höja "försvarsmurarna" runt det man kallar demokrati så ska man hindra "fel folk" från att kunna förändra systemet.

Röstar folket fel måste man hindra deras vilja från att genomföras. Inte sällan med högtravande ord om att "försvara demokratin".

Det nuvarande systemet är det perfekta och allt som kan ändra systemet är ett "hot mot demokratin".

Känner du igen det du skriver i ett flertal trådar här på FL?
  • Anonym (Giggi)
    Tyra myra skrev 2025-10-22 21:30:39 följande:
    Rikksdagen representerar folket.

Om du vill ha folkstyre så är demokrati ingenting för dig
    Ordet demokrati betyder, bokstavligen: "folkstyre".

.
    Tyra myra skrev 2025-10-22 16:43:17 följande:
    Du förstår nog inte vad representativ demokrati innebär. 
    Du och jag har 1 röst, vilken vi lägger på det parti vi anser representerar oss bäst i Riksdagen (som är det högst beslutande organet i Sverige). 

Partiet utser representanter till Riksdagen som representerar de som lagt sin röst på dem. Det är så demokratin fungerar. En absolut demokrati vore omöjlig att uppnå i dagens samhälle.

Om en majoritet i Riksdagen inte godkänner Regeringens arbete, får Regeringen endera göra om och göra rätt eller avgå.

Det andra du skriver kan jag inte svara på eftersom jag inte förstår vad du menar.

Det är ETT sätt som demokrati kan fungera på. Det finns många, många fler sätt också - som alla är lika mycket "demokrati".

Men det här är ditt sätt att se på saken. Det nuvarande systemet är det som är "demokrati" och alla förändringar av systemet är "ett hot mot demokratin".
  • Anonym (Giggi)

Det här kan ju bli kul. 

De kan säkert ta både en och två procentenheter från V, MP och S i valet 2026

Att de ska nå över 4% känns inte rimligt.

• Anonym (Giggi)
    Rataxes skrev 2025-11-08 09:24:52 följande:

Finland visar åter vägen:

Det är bara att tacka för modet och inspirationen och följa efter
  • Anonym (Giggi)
    KillBill skrev 2025-11-15 10:36:00 följande:

Händelsen understryker bara tydligare varför Sverigedemokraterna och Jimmie Åkesson inte bör släppas in i någon svensk regering.

"nära vän" 

Ditt parti var det första svenska parti som gav en ministerpost till en individ med bakgrund i svensk Vit Makt-rörelse. 

"jag kan ha gjort Hitlerhälsning"
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026