Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Riksdagsvalet 2026

Padirac skrev 2025-07-23 18:07:19 följande:

Tvilling mamman tycker det är ett C-förslag?

En blandning av C och kommunism.
    Märklig blandning, men det är ju också det rödgröna regeringsalternativet. 

• TvillingmammaVästgöte

Men jag tror ändå att vi får en rödgrön regering 2026.
    Moderaterna verkar ha tappat all verklighetskontakt, föreslår Barn-RUT, för att stimulera barnafödande och samtidigt ta bort flerbarnstilläggen. WTF?
    Sänker skatter för högavlönade , höjer inte barnbidragen trots inflationen och undrar varför inte Svensson konsumerar mer och drar igång konjunkturen.

SD verkar helt ha lagt ner verksamheten.

L kommer att åka ur riksdagen. 

Ebba får nog sina 4%.

Och Magdalena blir statsminister.

Det är mitt tips inför valet nästa år. 

• TvillingmammaVästgöte
    Padirac skrev 2025-07-23 19:40:16 följande:
    Distriktssköterskor får skriva ut en rad olika recept under särskilda villkor. Det krävs ingen läkare för att skriva ut dessa recept.

Farmaceuter är de som ger ut medicinen som recepten föreskriver eller lämpligt ersättningspreparat om de arbetar på apotek.
    Även antibiotika ?
  • TvillingmammaVästgöte
    Padirac skrev 2025-07-23 19:57:23 följande:
    Även tandläkare får skriva ut antibiotika kom jag ihåg nu.
    Men då är det ändå två legitimerade personer inblandade, en tandläkare, Läkare eller sjuksköterska som skriver receptet och en farmaceut som lämnar ut receptet så det ändrar inget i sak 
  • TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-23 21:29:31 följande:

Precis.

En aspekt som förbises i debatten är att farmaceuter faktiskt har en mer djupgående utbildning inom läkemedel än vad läkare har. Läkarutbildningen fokuserar brett på diagnostik och behandling, medan farmaceuters kompetens ligger just i läkemedlens verkan, interaktioner och säker användning.

I situationer där en fysisk läkarundersökning inte är nödvändig, till exempel vid enklare åkommor, låter det inte orimligt att göra det möjligt för farmaceuter att förskriva vissa receptbelagda läkemedel.

Så fungerar det redan i länder som Storbritannien och Frankrike, där farmaceuter under tydligt reglerade former kan förskriva vissa läkemedel, ofta efter särskild vidareutbildning och enligt nationella riktlinjer. Det är ett sätt att avlasta vården och samtidigt öka tillgängligheten utan att kompromissa med patientsäkerheten.

Det pågår diskussioner i Tyskland och Nederländerna om att följa Storbritannien och Frankrikes exempel.

Det är stor skillnad om en tandläkare tex skriver ut ett recept på antibiotika. Tandläkaren tjänar inga pengar på läkemedelsförsäljningen. Farmaceuten tjönar sina pengar på att sälja läkemedel och kan därför tänkas vilja sälja mer, vilket leder till ökad antibiotikaanvöndning och därmed ökad resistens. Eftersom läget redan är kritiskt bör vi absolut inte öka antibiotikaanvöndningen.
  • TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2025-08-15 10:29:33 följande:

Till och med Busch har backat efter gjort bort sig med citat.

OCH ÄN EN GÅNG ser vi hur de använder AI och går åt helvete.
    När ska folk fatta AI inte går blint lita på?

Och två, letar citat med AI för smutskasta feminismen, hallå eller, är detta en vice statsminister? :whoco5:
    Snacka om pinsamt, och sen på detta så undrar världen vad det är med henne och Israel och hur regeringen är oense.

Det är bra att detta kommer ut så att människor förstår att AI inte är perfekt och ofelbart.
  • TvillingmammaVästgöte

Hur många bankaktier har de .? Är de storägare i bankerna?
    Själv äger jag aktier i SHB, SEB och Swedbank.
    Väldigt många människor äger aktier, det är helt normalt.

KillBill skrev 2025-08-18 12:22:52 följande:

Korruptionen i den SD-styrda (M/KD/L) regeringen fortsätter att frodas, utan tecken på att avta..

• TvillingmammaVästgöte

Jag har lyssnade på debatt på Aktuellt mellan S och L igår angående den skenande arbetslösheten. Som nu också drabbar unga akademiker. 

S talesperson , Ardalan Shekarabi, imponerade på mig. Han hade läst på om övriga nordiska länder.  Norge 2 % ,Danmark 2,5 och Sverige nästan 10%. 

S vill ha behovsprövning och mycket restriktiv arbetskraftsinvandring, vi måste satsa på de unga vi har i Sverige .
    Högern vill lösa allt med ökad arbetskraftsinvandring, samtidigt som arbetslösheten skenar! 

Vi måste också få igång ekonomin, ett bra sätt är  ökade barnbidrag, vilket alla nordiska länder, förutom Sverige höjt. Vi behöver höja barnbidragen. Nu. 

Högern vill bara göra det svårare att vara arbetslös, men de unga nyutexaminerade som nu blir arbetslösa , de vill arbeta, men företagen anställer inte.Istället för att satsa på en ung svensk kan man ta in en ingenjör tex från Indien med 5 års erfarenhet. Och det gör de stora företagen idag, på löpande band. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag kommer efter att ha röstat på, M i två val och dessförinnan på KD, nu troligen att lägga min röst på S 2026.

Jag kommer inte att vara ensam. Jag tror att S, men även SD kommer att göra ett riktigt bra val. 

• TvillingmammaVästgöte
    Alexanderlukas skrev 2025-08-27 11:33:55 följande:
    Du vill alltså ge antisemiterna i Vänsterpartiet med makt, vilket de får genom en röst på Socialdemokraterna!

1. Svenska riksdagsvalet handlar inte om Mellanöstern.

2. Jag röstar på Magdalena, som helst regerar utan V. Om S blir tillräckligt stort. Förhoppningsvis. 

3. Inget parti kan regera självt. SD är beroende av M som vill ha massimmigration av arbetskraftsinvandrare. 

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026