• Anonym (ts)

Folk verkar må väldigt dåligt på Familjeliv

Jag brukar läsa trådar här på Familjeliv men skulle aldrig skriva en egen eftersom de som svarar i trådarna bara verkar vara ute efter att trycka ner ts. Några enstaka svar är respektfulla och i något enstaka fall får ts till och med ett riktigt svar på sin fråga, men i de allra flesta fall är det en väldigt hård och elak ton och det svaras inte ens på själva frågan utan man verkar bara vilja vara elak och trycka ner ts.

Varför? Mår folk generellt så dåligt att de måste trycka ner andra för att få ur sig all frustration? 

• Svar på tråden Folk verkar må väldigt dåligt på Familjeliv
  • Fröken Allvar
    Bis mis skrev 2023-05-22 15:12:38 följande:
    Ja! Jag orkar inte riktigt med FL pga det du beskriver, men ibland så är det intressanta trådar som gör att jag överser med att en del verkar leva ut det dom inte verkar kunna irl.
    Jag känner inte igen att människor lever ut något, utöver trolltrådarna om den som jobbar på Samhall, samt för några veckor sedan då någon låtsades ha en trädgård i smålands djupaste skogar. Så, om det inte är detta du går igång på så frågar man sig genast vilka trådar du tycker är intressanta. Är det månne sådana där du känner igen dig, eller är det trådar om sådant du inte kan något om sedan tidigare, eller lite av varje? Beskriv gärna. 
  • Lönnsirap
    Fröken Allvar skrev 2023-05-22 15:04:18 följande:
    Ok, men det du skriver här gör det ju helt meningslöst att berätta något om man inte kan ha tålamod med eller ignorera människor som trollar i ens tråd. Jag tror att forumet är mest meningsfullt om man känner igen sig. Verkar svårt för folk att ta till sig att man berättar för att man vill berätta om hur livet också kan se ut, utanför det vanligaste. 
    Jag tänker att man behöver inse att familjeliv är ett öppet forum, där vem som helst faktiskt kan svara och läsa. Det är meningslöst att tro att man INNAN man skapa en tråd vet vart den kommer att landa och att folk bara kommer svara, så att man blir nöjd.

Det är meningslöst att diagnostisera alla medlemmar och svarare, utan man får ta det för vad det är.

Jag tänker att man, när man startar en tråd får återkoppling i en fråga och att denna återkoppling faktiskt kan upplevas som elak och orättvis. Men grejen med att fråga andra är ju just att fråga andra. 

Att tolka in att folk menar att vara elaka är just en tolkning. Jag tänker att jag själv lärt mig en hel del om vad svårt det är att både vara konstruktiv, snäll och tydlig i skrift.

Jag tänker att det är rätt märkligt att förutsätta att alla som svarar menar att vara elaka, eller att de saknar empati. Precis lika ofta upplever jag att det handlar om att det ÄR svårt att förstå vad som är TS problem.

Jag tänker att den spontana ärlighet man också får på familjeliv faktiskt är en del av poängen. Men det är ingen institution som per automatik hjälper trådstartaren.
  • Fröken Allvar
    Lönnsirap skrev 2023-05-22 15:23:36 följande:
    Jag tänker att man behöver inse att familjeliv är ett öppet forum, där vem som helst faktiskt kan svara och läsa. Det är meningslöst att tro att man INNAN man skapa en tråd vet vart den kommer att landa och att folk bara kommer svara, så att man blir nöjd.

Det är meningslöst att diagnostisera alla medlemmar och svarare, utan man får ta det för vad det är.

Jag tänker att man, när man startar en tråd får återkoppling i en fråga och att denna återkoppling faktiskt kan upplevas som elak och orättvis. Men grejen med att fråga andra är ju just att fråga andra. 

Att tolka in att folk menar att vara elaka är just en tolkning. Jag tänker att jag själv lärt mig en hel del om vad svårt det är att både vara konstruktiv, snäll och tydlig i skrift.

Jag tänker att det är rätt märkligt att förutsätta att alla som svarar menar att vara elaka, eller att de saknar empati. Precis lika ofta upplever jag att det handlar om att det ÄR svårt att förstå vad som är TS problem.

Jag tänker att den spontana ärlighet man också får på familjeliv faktiskt är en del av poängen. Men det är ingen institution som per automatik hjälper trådstartaren.
    Men man vet efter ett tag vilka som lätt väljer att ta på de elaka skorna, även de som väljer anonyma nick. Jag tycker att det har hjälpt att välja Ej anonyma svar om jag startar en tråd. I en tråd som jag startade och mådde jättedåligt av när den pågick eftersom det inte gick så bra att bli trodd var det tyvärr möjligt att svara anonymt. Så det är ett tips jag vill skicka med. Välj bort att ha anonyma svar, det hjälper. 
  • Carolatom07
    Anonym (Ja) skrev 2023-05-22 14:22:31 följande:

Upplever också att folk gärna försöker peta hål på allt Ts uttrycker, hitta luckor i historien, att Ts inte är 100 procent konsekvent, vrida och vända och böja tills man får det till att Ts egentligen är en fruktansvärt hemsk människa, ovärdig att vandra på den här jorden, bara för att hen undrade om te verkligen är bättre än kaffe. Typ. 

Tyvärr snarare regel än undantag på FL. Kanske är så att folk som hänger mycket på forum överlag har ett behov av att få utlopp för sina sämre sidor. Man märker också att vissa som försöker framstå som sakliga, rationella och analyserande ofta till stor del är känslomässigt styrda och rent subjektiva. Även om de från början framstår som just analyserande, så visar det sig efter ett tag att de uttrycker synpunkter som är ganska märkliga och grundade i deras egna känslor kring saker och ting,

• Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-05-22 15:31:40 följande:
    Tyvärr snarare regel än undantag på FL. Kanske är så att folk som hänger mycket på forum överlag har ett behov av att få utlopp för sina sämre sidor. Man märker också att vissa som försöker framstå som sakliga, rationella och analyserande ofta till stor del är känslomässigt styrda och rent subjektiva. Även om de från början framstår som just analyserande, så visar det sig efter ett tag att de uttrycker synpunkter som är ganska märkliga och grundade i deras egna känslor kring saker och ting,
    Synpunkter är alltid grundade i människors egna känslor och tankar.

Jag kan tycka att det är konstigt att först hylla någon för att man håller med den, och sedan är samma person inte vatten värd för att man inte håller med den om något annat. 

Då har jag nästan lättare för hopen som håller med varandra oavsett vad. 
  • Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-05-22 15:36:15 följande:
    Synpunkter är alltid grundade i människors egna känslor och tankar.

Jag kan tycka att det är konstigt att först hylla någon för att man håller med den, och sedan är samma person inte vatten värd för att man inte håller med den om något annat. 

Då har jag nästan lättare för hopen som håller med varandra oavsett vad. 
    Ja, det brukar räcka med att man inte delar en åsikt så är det tummen ner och anklagelser att man resonerar precis som en annan medlem på forumet som de ogillar, och att man säkert är likadan som den personen. Även om man då försöker förklara varför man är av en viss åsikt/ uppfattning på ett pedagogiskt sätt, så ändå "diskvalificerad" av dessa personer.

• Anonym (S)

Ni skriver bra allihopa så det skulle bara bli rörigt om man försökte citera! 😊

Jag har själv startat trådar då jag tycker det är intressant med människor och beteende, se hur olika man kan tänka och tycka! Men på FL har folk ovanligt kort stubin, dömer snabbare, känns som de ofta bestämt sig för ett svar utan att ens läsa hela ts. Hoppar över viss info de fått bara för att förlöjliga ts.
    Förstår man inte ts' problem så kanske man inte ens behöver svara i tråden? Ts anser sig ju ändå ha ett så stort problem att h*n orkar skriva ett inlägg om det? Vill man ändå delta så kan man ju be ts berätta mera? Som jag skrev så utgår många från sig själv och så vuxna är vi ju att vi lärt oss att det som är piece of cake kan vara direkt överväldigande för den andra? 😊

Angående knepiga trådar. Det kan vara troll. Det kan vara någon som mår riktigt dåligt. Är det värt att chansa och vara elak?

Och gränsen kan ju vara hårfin mellan ärlighet, brutal rakhet och att faktiskt vara lite elak, framstå som oempatisk. Alla dessa bonusbarn-trådar där ts är förtvivlad. Eller där de upptäckt en egenhet hos partnern som h*n inte gillar. "LÄMNA, vad är problemet????". Jaa, nu är det väl det ts sist av allt vill, och riktigt sådär fungerar det väl inte i praktiken heller...? Skilsmässa och barn involverade etc. Skulle tro att ts främst är ute efter folk i samma situation än "goda råd" i de trådarna.

Nu låter det gnälligt för visst finns det många vettiga och trevliga diskussioner också! 😊 Även om man tycker olika om sakfrågan så kan man ändå mötas och diskutera ur olika perspektiv, än bara stirra blint på sitt eget! Även om man främst måste utgå från ts' perspektiv, då det är h*n som sitter på alla fakta!

• Bis mis
    Fröken Allvar skrev 2023-05-22 15:19:11 följande:
    Jag känner inte igen att människor lever ut något, utöver trolltrådarna om den som jobbar på Samhall, samt för några veckor sedan då någon låtsades ha en trädgård i smålands djupaste skogar. Så, om det inte är detta du går igång på så frågar man sig genast vilka trådar du tycker är intressanta. Är det månne sådana där du känner igen dig, eller är det trådar om sådant du inte kan något om sedan tidigare, eller lite av varje? Beskriv gärna. 
    Jag är jätteintresserad av mänskligt beteende, tänkte bli psykolog en gång i tiden. Så jag tycker det är intressant att läsa om vad folk anser om saker, sånt som man kanske inte riktigt kan uttrycka irl. Jag pratar mkt med mina vänner om samma saker men då är det ju människor som liknar mig, det är intressant att höra vad andra tycker. 
  • Bis mis

Jag är ungefär samma irl som här, jag har inga problem med att uttrycka mina åsikter på ett sätt som accepteras. Det jag tänker är att dom som är överdrivet aggressiva här är det för att dom kanske inte vågar irl. I verkligheten tänker jag att dom kan vara den där timida killen som inte säger så mkt i fikarummet men här kommer det fram. Jag kan vara fel ute men nåt sånt.

• Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-05-22 15:43:47 följande:
    Ja, det brukar räcka med att man inte delar en åsikt så är det tummen ner och anklagelser att man resonerar precis som en annan medlem på forumet som de ogillar, och att man säkert är likadan som den personen. Även om man då försöker förklara varför man är av en viss åsikt/ uppfattning på ett pedagogiskt sätt, så ändå "diskvalificerad" av dessa personer.
    Jag har i och för sig också börjat diskvalificera. Men det är det jag tycker är så intressant, att se vilka strategier folk har för att behålla sin världsbild istället för att förändra den litegrann. 
Svar på tråden Folk verkar må väldigt dåligt på Familjeliv