Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

    Vänskap och borderline/EIPS

    StudierKemi skrev 2023-05-24 13:36:30 följande:
    Jag är en sån som verkligen skriver mycket och delar med mig snabbt. Jag älskar att skriva och kanske borde man försöka bli författare om man har den tendensen? Man har sån skrivlust så man blir nog galen om man inte skriver en roman. Det är alltså inte fel att vara byggd så, att ha dem behoven, men de är felapplicerade. 
    Just romaner är svåra att skriva, och även att läsa i många fall. Men nog skriver jag mycket. Hur menar du med "felapplicerade behov"? 🙂
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-05-24 14:40:56 följande:

    Jag går kanske lite OT nu, men ibland känner jag mig lite som en hycklare när jag inte är mitt vanliga jag, så att säga. Visst, det ska mycket till innan jag brusar upp, men när jag väl gör det så tar det hus i h*lvete. Är det någon mer som känner igen sig, eller är det bara jag? Skäms


    Jag tycker inte att det är OT, det är sådant tråden handlar om. Jag blir lätt irriterad, arg, eller fly förbannad. För mig har det med mina gränser att göra. Jag upplever att människor inte visar mig respekt. Det gör mig arg och i vissa fall har jag tagit avstånd på grund av upprepad ej visad respekt, oftast för min tid, t ex genom att inte svara på mail/sms när det behövs för att komma vidare i ett beslut, eller ändra gjorda överenskommelser i sista stund. Personer med borderline/EIPS brukar hänvisa till mående, vilket ju kan vara en förmildrande omständighet, men om det pågår i åratal så kan jag ha tagit avstånd istället för att brusa upp, då jag inser att det inte tjänar något till. 
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-05-24 14:51:47 följande:

    Jag kan också ibland tänka att förtjänar personen att jag blir arg på den. Inte så att den har varit dum och förtjänar det på det sättet, men blir jag arg då är det bara för att jag bryr mig och ibland måste jag väga det. Antingen så bryr jag mig och blir arg, eller så bryr jag mig inte och släpper det bara.


    Det där är ett annat sätt att säga det jag var inne på i trådstarten. Jag har mer och mer bara börjat stänga av och se någon som ointressant för mig. Visst kan jag bli arg ändå om en person beter sig som en idiot utan att förklara varför (ofta ligger det väl något gammalt groll bakom tänker jag, som personen håller emot en i sitt huvud). Jag har varit på vippen att lämna en grej på grund av två års pikar men det löste sig av sig självt, fråga mig inte hur. Troligen för att jag slutade ta åt mig och att mitt kroppsspråk istället för att vara sårad visade avståndstagande. 
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-05-24 14:59:51 följande:
    Jag tror att man måste välja sina strider lite grann. När det är lönt att bli arg och inte. Tack och lov hamnar jag inte ofta i såna situationer där jag behöver bli arg för att markera.
    Det gör jag. Ofta! Haha. Många dråpliga situationer uppstår att skratta åt i efterhand. Jag är envis som få, men egentligen önskar jag att bli mer respekterad generellt. Det vore skönt. Tills vidare kör jag på att hålla distans. 
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-05-24 15:06:37 följande:
    Jag tror ändå på något sätt att det är bra att hålla lite distans. Det tyder på självdistans med och det är ju bra med måtta i alla fall. Glad
    Jag tror att jag har mer distans till mig själv än till andra? Alltså självdistansen är större, förmågan att se mig själv utifrån är starkare hos mig än förmågan att se andra inifrån. Jag ser ofta saker  utifrån. Det är därför det är så bra när man får input utifrån för då kan jag ta in det som sägs in i mig själv - utifrån och in. Det är för mig svårare att lita på mina egna känslor och det är nog just för att jag varit i alla de här inte för mig helt friska relationerna där andra nästan har kunnat använda mig och styra mig mot saker de vill ska hända, för att jag inte varit tillräckligt misstänksam och observant, vilket det är lättare att vara om man håller lite distans än om man tar någon direkt till sitt hjärta. 
  • Fröken Allvar
    gråfågel skrev 2023-05-24 16:56:28 följande:

    Du verkar först och främst vara en intressant person av vad jag läst på forumet.

    Jag har en väninna som har EIPS och ADHD, (vi är båda kvinnor) hon har lärt sig hantera vissa aspekter bättre med åren, t.ex. när jag inte orkar svara direkt är det oftast för att jag är utmattad och/eller deprimerad, om jag inte orkar umgås är det ofta av samma anledning. Detta har jag väldigt ingående förklarat för henne också, men tidigare kunde hon bli väldigt intensiv, svartsjuk och arg/ledsen när jag gjorde så. Hon har t.o.m. brutit kontakten med mig i flera år för att jag inte orkade vara tillgänglig. 

    Förr förstod jag inte när hon i mina ögon ballade ur och blev otrevlig, nu har hon förklarat det på ett bättre sätt, tex att hon inte klarar av att vara ensam, att hon känner med vänner ungefär som med en partner, att man bör ha kontakt hela tiden, annars känner hon sig övergiven och som att jag stött bort henne och inte tycker om henne. Själv har jag ju då add och asperger, så jag måste ibland vara ensam i perioder för att orka med normala saker som mitt arbete. 

    Vi har ändå varit vänner i 24 år i år, så kommunikation har löst väldigt mycket. Kanske ålder också.

    Vad är det du känner att du behöver som du inte får i många relationer? Vad är det exakt som sårar dig? Kommunicerar du det eller bara stänger av så de inte förstår?


    Hej, vad fint skrivet om vänskap, långvarig, mellan vänner som har add, asperger, EIPS och ADHD. Jag vill fundera på svar och återkomma. Men vad fint med alla svar, jag är jätteglad och alla fina svar och frågor hjälper mig att förstå bättre! 
  • Fröken Allvar
    gråfågel skrev 2023-05-24 16:56:28 följande:

    Du verkar först och främst vara en intressant person av vad jag läst på forumet.

    Jag har en väninna som har EIPS och ADHD, (vi är båda kvinnor) hon har lärt sig hantera vissa aspekter bättre med åren, t.ex. när jag inte orkar svara direkt är det oftast för att jag är utmattad och/eller deprimerad, om jag inte orkar umgås är det ofta av samma anledning. Detta har jag väldigt ingående förklarat för henne också, men tidigare kunde hon bli väldigt intensiv, svartsjuk och arg/ledsen när jag gjorde så. Hon har t.o.m. brutit kontakten med mig i flera år för att jag inte orkade vara tillgänglig. 

    Förr förstod jag inte när hon i mina ögon ballade ur och blev otrevlig, nu har hon förklarat det på ett bättre sätt, tex att hon inte klarar av att vara ensam, att hon känner med vänner ungefär som med en partner, att man bör ha kontakt hela tiden, annars känner hon sig övergiven och som att jag stött bort henne och inte tycker om henne. Själv har jag ju då add och asperger, så jag måste ibland vara ensam i perioder för att orka med normala saker som mitt arbete. 

    Vi har ändå varit vänner i 24 år i år, så kommunikation har löst väldigt mycket. Kanske ålder också.

    Vad är det du känner att du behöver som du inte får i många relationer? Vad är det exakt som sårar dig? Kommunicerar du det eller bara stänger av så de inte förstår?


    Jag citerar igen för att det ökar chansen att du ser mitt svar. Ditt svar var också bra, jag fattar mera, och det förtjänar att synas. Du behöver egentid och det klashade med din väns stora behov av att ha dig nära, som du inte kunde uppfylla trots att du ville vara hennes vän. 

    Det som sårat mig är olika saker, men en sak som jag skulle kunna se annorlunda på är att en del människor (mig själv inräknad) gör tokiga saker när de inte mår bra som Sunshine84 skrev. Jag kan vara förlåtande mot enskilda tokerier. Andra förlåter mina!

    En annan sak som jag nog måste acceptera som vuxen är att jag inte har mina vänner runt mig hela tiden. Jag drömmer om regelbundenhet, någon som kunde promenera och fika tillsammans någon gång per månad i alla fall utan att det ställs in. Jag blir sårad när det ställs in och ändras mycket, då det får mig att känna mig bortprioriterad.

    Jag kan tänka mig att andra tänker tvärtom "genom att boka in visar jag att du är viktig", men många avbokningar i flera år där man ser att det finns tid för att träffa andra har gjort mig väldigt ledsen. Jag ska vara någon man pratar i telefon i timmar med bara, när det passar.

    En person jag inte haft kontakt med på många år nu ringde mig när hon kände sig ensam på fredagkvällar, ett par andra personer skrev i messenger sent på kvällar och ville att jag skulle dyka upp på stan någon timme senare. Jag tror att jag givit en bild av problemen som uppstår om man inte är "allas favorit" utan snarare "allas reserv", och ställer upp på det för att man blir helt ensam annars. 

    Nu är det inte så längre eftersom jag inte har kontakt med de som gjorde så, och de jag har kontakt med nu litar jag egentligen på, men är lite bränd av mina erfarenheter. 

    Jag har kommunicerat både med dem jag inte har kontakt med längre och dem jag har kontakt med nu. 
  • Fröken Allvar
    linani skrev 2023-05-25 10:44:09 följande:

    Slås av en tanke i din tråd, och det är hur du själv vill ha dina vänskapsrelationer? Vill du ha dom såhär dramatiska, eller skulle du egentligen må bra av något lugnare?

    Man kanske inte ska använda ordet "normalt" men de flesta vuxna har inte vänskapsrelationer i de termer du använder. Det vill säga, vänskaper som skiftar högt och snabbt och där man blir sårad, emotionellt avstängd, "sätter hårt mot hårt", bygger skyddsmurar, upplever konfliktsituationer eller vill hämnas genom att visa att någon är "ointressant för mig". Det låter mer som en destruktiv kärleksrelation.

    De flesta värderar snarare vänskaper där det finns trygghet, förtroende, skratt och värme. Men du kanske mer är en person som frodas i drama och konflikter? Det behöver ju inte vara ett problem i sig (om man nu inte har ex EIPS och det är en del av sjukdomsbilden), men det låter samtidigt ganska dränerande och utmattande. 


    Nej, jag vill inte ha det så. Jag tyckte jag skrev det, att jag drömmer om någon som vill träffas och promenera åtminstone en gång i månaden. 

    Jag har blivit ledsen av att ha det såhär, men tror att jag haft förståelse och tolerans för drama, dels för att jag själv har starka känslor, och dels för att jag inte har velat vara helt ensam. 

    Ja, det har varit mycket dränerande. Sedan tror jag att jag inte förstått hur jag "använts" av människor som tycker om att se mig gå igång och såra mig. T ex med Freddie K som fungerar på ett annat sätt blir det inte så, eller med min sambo, eller andra lugnare vänner och bekanta, som bemöter mera lågaffektivt.

    Jag har blivit bättre på att bemöta med åren. Familjeliv har också hjälpt mig att tydligt se skillnader och vilka röda skynken jag bör akta mig för och så. 

    I ditt inlägg t ex så hade jag kunnat gå igång på


    De flesta värderar snarare vänskaper där det finns trygghet, förtroende, skratt och värme. Men du kanske mer är en person som frodas i drama och konflikter?
  • Fröken Allvar
    "de flesta vuxna har inte vänskapsrelationer i de termer du använder. Det vill säga, vänskaper som skiftar högt och snabbt och där man blir sårad, emotionellt avstängd, "sätter hårt mot hårt", bygger skyddsmurar, upplever konfliktsituationer eller vill hämnas genom att visa att någon är "ointressant för mig". Det låter mer som en destruktiv kärleksrelation".

    Precis. Flera av mina vänskaper har påmint om en destruktiv kärleksrelation, med intensitet och människor som jag hamnat i till exempel långa sms eller mailkonversationer kring vad som egentligen har hänt. Enligt mig började detta när jag slutade anpassa mig och frågade efter att inte bli uppbokad och sedan avbokad gång på gång till exempel. Det kändes kravfyllt för några av mina vänner. Jag har inte kvar dem som vänner. 
  • Fröken Allvar

    Ja precis, jag har aldrig givit upp. Det är därför jag idag har nya vänner! När man ser i text sådär i sms och mail hur människor manipulerar blir det mycket lättare att se även i tal efter ett tag. Jag har lärt mig att uppfatta hur människor byter samtalsämne och så även IRL. Allt går smidigare och smidigare och det var faktiskt ganska många år sedan en relation inleddes pangbom med att jag lyssnade, lyssnade, lyssnade till någons liv. Jag tar mer tid på mig att lära känna personer idag. Men det hindrar inte att jag blev intresserad av länkarna jag delade i början, och flera andra har ju generöst delat med sig av sin vänskapshistoria så att jag kan förstå mer. 

  • Fröken Allvar
    StudierKemi skrev 2023-05-28 18:13:44 följande:

    Men kvinnor går inte igång sexuellt lika lätt på män som män går igång på kvinnor. 8/10 män går bort bara p.g.a. utseendet, och sedan är det något fel i personligheten med 58% också (blir för lätt arg, inte tillräckligt smart m.m.) och om man slår ihop alla egenskaper så känner man sexuell attraktion till bara 1/100 män ungefär. Någon annan i en annan tråd sa att hon blir sexuellt upphetsad av 1/30, vilket är en mycket generös siffra. Sådana män som det inte är något fel på finns inte överallt, vi kommer inte få en ny chans varje dag att träffa någon speciell, utan snarare någon enstaka gång i livet / några gånger. Jag tycker inte att sex är möjligt att genomföra om jag inte känner sann attraktion... I majoriteten av fallen känns sex destruktivt för kvinnan. Det är bara några få kvinnor som får till drömsexet och då kan iaf. inte jag säga att tvåsamhet ser ut att fungera.


    Jag vill inte att man ger unga tjejer som läser det här för mycket förhoppningar. Man måste vara ärlig att det krävs mycket arbete, skills på sina hobbier, kanske lite kändisskap också, för att få en snygg Sam Asghari som har fint ansikte, kropp och är yngre än kvinnan (han är 12 år yngre än Britney Spears om jag minns rätt). Sådant händer nästan aldrig av en slump. Det är dem hårt arbetande individerna som får den bästa utdelningen sen. Jag hoppas verkligen att du har haft turen att du tycker om din sambo mycket på det sättet, varför skulle jag önskat dig något annat? Men majoriteten av kvinnorna vill ha förhållandet men inte sexet, och är bara missnöjda med livssituationen. Det är bättre att uppmuntra till att leva ensam, klara sig solo, läka med vänner, läka med familj, och stimulera sig med lång skolgång på 50%, eller 25% eller vad som nu passar. Men man borde inte släppa taget om en lång skolgång och ersätta fenomenet med en kille, tycker jag.


    På yrkeshögskole-utbildningarna så är det väl 50/50 nu för tiden mellan t.ex. unga 25 åringar och mogna 45 åringar, vilket gör mig väldigt glad. Alla människor har så mycket lidande inom sig (det hör livet till), män som har svårt att finna en partner (hoppas att deras utgångspunkt inte är att "det finns någon för alla", för detta stämmer inte) och kvinnor som har känt sann attraktion någon gång i livet, men inte kunnat fånga den mannen, och resten av livet njuter de inte av sex igen. Det här är en ekvation mellan människor som aldrig kommer gå att lösa, men vi kan dämpa lidandet genom att fokusera på rätt saker. Det är viktigt att ha sysselsättning av nyttig sort som gör livet intressant. Informationen som flödar in får oss att växa på alla sätt, antalet hjärnceller ökar också. Vad kan vara viktigare än detta egentligen?


    //


    Oj. Jag som fortfarande funderar över om och vad jag ska svara den kloka Gråfågel. Som jag ser det pratar du nu om någonting som inte har med min trådstart att göra, men visst kan det vara bra med hobbies av alla möjliga skäl, för som du säger är det viktigt att ha "sysselsättning av nyttig sort som gör livet intressant". 
  • Fröken Allvar
    StudierKemi skrev 2023-05-28 18:23:46 följande:
    Om någon gillar att skriva mycket och färgsprakande, så är det inte säkert att detta alltid blir bra i en konversation med någon ny bekant på nätet. Det där lämpar sig bättre när man skriver t.ex. en bok? (det finns alltså en hake, ett "men", man borde försöka uttrycka sig likadant kanske fast i ett annat sammanhang tänker jag. Det här beror på olika saker.)
    Flera personer har hittat mig för hur jag skriver, så fortsätter nog, det har varit ett vinnande koncept i 7 år nu. 
Svar på tråden Vänskap och borderline/EIPS