• Anonym (Tomas)

För mycket

Mitt liv är så överfullt av olika krav och måsten så att jag känner mig helt mentalt utslagen. Många saker jag företar mig eller som jag skulle vilja ta mig ann blir bara pannkaka. Ibland känns det som jag har en lyxsituation och bara sitter och gnäller när jag borde kliva ur alla offerkoftor, spotta i näven och kämpa på men det känns så himla tungt så när jag har lite ledig tid att styra över själv så är det som botten har gått ur och ingen ork går att uppbringa. Det känns som hela livet är som en galen roman. Å vad vill jag ha sagt med det? Jag vet inte.

• Svar på tråden För mycket
  • Anonym (Grävskopa)

Mental härdsmälta. Selfloathing i form av att du är övertygad om att du borde göra saker, mer saker, bättre saker och samtidigt har lyxtillvaro där du tvättar offerkoftorna i trettio grader så att silkesfibrerna ska hålla. 
    För lite tid att spotta i näven när du väl är själv. 
    Andra galna saker som händer dig och som får livet att kännas som en galen roman. 
    Var mindre hård mot dig själv? 

• Anonym (också mycket)

Jag har också massor att göra, och jag är också nära på utbränd av det. Kämpar dessutom med sorg och depression. Dygnet har helt enkelt inte tillräckligt många timmar. Har en paus just nu för att jag måste få i mig någon slags energi för att orka i några timmar till. Helst skulle jag ligga i sängen och inte röra mig på minst en månad. Men det är krav på att göra saker, från jobbet, från hemmet, från mig själv. 

Folk säger hela tiden att man ska dra ner på alla måsten, men det är lättare sagt än gjort.

• Jemp

Vad kan du göra åt det? 

Menar nu inte att kämpa på, utan tvärtom lyssna på signalerna du får. 

Gå ner i tid? Skaffa barnvakt? Prioritera bort saker? Ta en diskussion på jobbet om förväntningar och arbetsmiljö? 

• Anonym (Tomas)
    Anonym (Grävskopa) skrev 2023-05-24 22:31:25 följande:

Mental härdsmälta. Selfloathing i form av att du är övertygad om att du borde göra saker, mer saker, bättre saker och samtidigt har lyxtillvaro där du tvättar offerkoftorna i trettio grader så att silkesfibrerna ska hålla. 
    För lite tid att spotta i näven när du väl är själv. 
    Andra galna saker som händer dig och som får livet att kännas som en galen roman. 
    Var mindre hård mot dig själv? 

Troligen är det där jag borde vara, men det känns verkligen inte bra.
  • Anonym (Tomas)
    Anonym (också mycket) skrev 2023-05-24 22:44:39 följande:

Jag har också massor att göra, och jag är också nära på utbränd av det. Kämpar dessutom med sorg och depression. Dygnet har helt enkelt inte tillräckligt många timmar. Har en paus just nu för att jag måste få i mig någon slags energi för att orka i några timmar till. Helst skulle jag ligga i sängen och inte röra mig på minst en månad. Men det är krav på att göra saker, från jobbet, från hemmet, från mig själv. 

Folk säger hela tiden att man ska dra ner på alla måsten, men det är lättare sagt än gjort.

Jag tycker att det känns omöjligt att dra ner. Min sambo har dessutom brakat ihop vilket gör att den redan tidigare väldigt pressade situationen blivit bortom ord.
  • Anonym (Tomas)
    Jemp skrev 2023-05-24 22:53:46 följande:

Vad kan du göra åt det? 

Menar nu inte att kämpa på, utan tvärtom lyssna på signalerna du får. 

Gå ner i tid? Skaffa barnvakt? Prioritera bort saker? Ta en diskussion på jobbet om förväntningar och arbetsmiljö? 

Byta jobb kanske vore något, men det känns inte som rätt tid för det nu. 

Barnvakt.... lurigt. Barnen är inte så små längre och de har olika behov. Klart klurigt. Jag har just inte så mycket att prioritera om. Har inga egna aktiviteter. De har jag redan dumpat.
  • Anonym (Old)
    Anonym (Tomas) skrev 2023-05-24 23:09:42 följande:
    Jag tycker att det känns omöjligt att dra ner. Min sambo har dessutom brakat ihop vilket gör att den redan tidigare väldigt pressade situationen blivit bortom ord.
    På vilket sätt har din sambo brakat ihop? Är hon sjukskriven? Då måste du ju orka helt enkelt.

Flrsök ändra små saker så att vardagen flyter. Barnen är inte så små skriver du. Se då till att de tar ansvar hemma. Plocka i/ur diskmaskinen, dammsuga, klippa gräset, handla, laga mat? Sätt dig med barnen och förklara att mamma måste vila (om det nu är så?) och att det är viktigt att de tar ansvar hemma så vardagen rullar på ett bra sätt.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Tomas) skrev 2023-05-24 23:09:42 följande:
    Klart du kan dra ner. Ta ditt vuxna ansvar, varför ska ni båda braka ihop?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Tomas) skrev 2023-05-24 23:20:08 följande:
    Byta jobb kanske vore något, men det känns inte som rätt tid för det nu. 

Barnvakt.... lurigt. Barnen är inte så små längre och de har olika behov. Klart klurigt. Jag har just inte så mycket att prioritera om. Har inga egna aktiviteter. De har jag redan dumpat.
    Sök hjälp. Skaffa avkastning. 
Svar på tråden För mycket