• Anonym (Filur)

Övertänka

Jag har en tendens att övertänka? och ja, jag vet att man inte ?ska? göra det. Men hur slutar man? 

min hjärna går på högvarv ibland och vrider och vänder på situationer som jag inte alls rår över? blir Tokig på mig själv. 

hittar mig själv tänkande på samma sak igen och igen och igen? försöker trycka bort tankarna när jag kommer på migsjälv med detta men då får jag istället en obehaglig känsla? som om jag inte bearbetat nått hemskt? 

• Svar på tråden Övertänka
  • Anonym (Tipp tapp)

Jag övertänker om jag har lite att göra. När jag har varit arbetslös så blir det lätt att man har tid att sitta och grubbla.

• Anonym (Nfnf)

Vad gör du om dagarna?

• Anonym (Filur)

Jag arbetar heltid och har ett aktivt liv på fritiden där jag umgås med mina barn, träffar vänner, tränar etc. 

fokucerar på det jag behöver men liksom hittar mig själv i övertänkandet gång på gång. 

• Anonym (L)

Jag har borderline och jag övertänker ALLT. Jag målar upp situationer i huvudet innan de ens har hänt och sen stressar jag upp mig något sanslöst fast det inte ens är på riktigt (än). Det är skitjobbigt och jag har gått i terapi för detta och det har hjälpt en del, men det tar tyvärr inte bort det. 

• TvillingmammaVästgöte

Det finns olika metoder. Det som fungerar bra för mig när jag kommer in i perioder där jag övertänker och oroar mig jättemycket, så att en stor del av dygnet känns ångestfull. Då skriver jag ner ångesten i en bok. Datum, vad jag känner och vad jag eventuellt kan göra åt det. Det intressanta är att när jag skriver ner det jag oroar mig för ser det i nio fall av tio futtigt och löjligt ut och jag kan skratta åt det. Ibland visar det sig vara ett verkligt problem som jag kan och måste göra något åt.

Jag har också gått i terapi för min oro, en ny form som heter MCT. Då gör man olika övningar där man ser att man kan själv välja sina tankar , man är inte slav under tankarna. Man behöver inte träna upp den förmågan  bara upptäcka att man har denna förmåga och att man inte behöver övertänka och oroa sig. Lösningen är att sluta titta så mycket inåt och istället utåt. 

Efter att jag gått i MCT har jag inte ens behövt min orosbok. 

• Anonym (Tipp tapp)
    Anonym (L) skrev 2023-05-25 10:58:34 följande:

Jag har borderline och jag övertänker ALLT. Jag målar upp situationer i huvudet innan de ens har hänt och sen stressar jag upp mig något sanslöst fast det inte ens är på riktigt (än). Det är skitjobbigt och jag har gått i terapi för detta och det har hjälpt en del, men det tar tyvärr inte bort det. 

Ett av standardråden här på FL är att man ska gå i terapi...
  • Anonym (L)
    Anonym (Tipp tapp) skrev 2023-05-25 11:09:58 följande:
    Ett av standardråden här på FL är att man ska gå i terapi...
    Är väl inget fel med terapi? Det är väl det bästa om man har problem man inte vet hur man ska lösa?
Svar på tråden Övertänka