• Help123

Desperat bonusmamma

Hej! Hsr en dotter på 9år. Är separerad sedan ett år tillbaka. Jag träffa en ny man för ett halvår sedan med två barn på 5 och 9 år.
    Vi är särbos men träffas alla tillsamman 4 dagar i våran barn vecka. 
    Nu vill min dotter ha mer egentid med mig. Hon är väldigt mammig.
    Min nya kille tycker jag och min dotrer har mycket tid tillsammans redan.  Och menar att hans barn också vill träffa mig. Vad gör jag?
    Mitt hjärta skriker att jag vill ge min dotter mer tid om hon önskar då jag måste se till hennes behov före mina bonus barns. 
  • Svar på tråden Desperat bonusmamma
  • Västernorrlandskillen

Lyssna på din dotter. Det är bara ett år sedan du separerade och hon har nog inte bearbetat klart och blivit inkastad i en ny konstellation hon inte bett om.

Ta det lugnt så ökar chansen att det blir bra.

• Räkan77

Du har ansvar för din dotter, din särbo har ansvar för sina barn. Låter som att han inte riktigt kan axla föräldrarollen fullt ut om hans barn längtar efter dig efter att ni träffats så kort tid (om än väldigt intensivt).

Mitt råd är att dra ner på det gemensamma umgänget för alla tre barns skull. Han behöver utveckla sin relation till sina barn och du behöver ge din dotter mer egentid som hon behöver. 

Det är nu det kommer att visa sig om din särbo vill ha en kärleksrelation eller mest någon som hjälper till med barnen. 

• Help123

De har en bra relation till sin pappa vad jag märkt. Men hans barn tycker det är kul att vara med mig och min dotter och göra saker. 

min dotter är ju ensam barn så det är klart att hon känner lite att hon ska dela uppmärksamheten. Det måste hon ju klart någon gång men jag tror det är för tidigt. 

jag får skuldkänslor när min kille uttrycker sig såhär.
    han säger att vi anpassar allt för min dotter och hon får bestämma. 

jag säger hon behöver mer tid. 

jag tror min kille är lite rädd att jag inte vill ha livet såhär bara för jag vill dra ner på gemensamt umgängt. 

men han blev sårad när jag sa att jag måste prioritera min dotters mående före hans barns önskan om att ses mycket. 

• Anonym (Prata)

Det låter som att din dotter redan har ganska mycket egentid med dig. Känner hon avundsjuka när du umgås med bonusarna och/eller din nya kärlek? Är det hennes pappa som sagt saker som gör henne ledsen och osäker? Tycker hon det är jobbigt när ni umgås allihop och vad beror det på? Saknar hon något av dig som hon hade velat ha mer av? Känner hon sig osäker på de nya relationerna?

Det är ju ganska relevant varför hon önskar att ni är själva mer. Är det bara avundsjuka är det ju kanske inte en lösning att sluta umgås. Det ger henne inga verktyg inför vuxenlivet att vara trygg och skapa sig sunda relationer. Men känner hon sig osäker kanske ni får jobba mer på att trygga henne i det. Bråkar ni mycket är kanske det jobbigt. Ägnar du väldigt mycket tid till partnern och hans barn när ni ses behöver du kanske bli bättre på att inkludera din dotter mer. Är det osämja bland barnen behöver det jobbas på osv. 

Du kan ju försöka ta runt 10-15 min där du är helt själv med din dotter när ni ses allihop och är helt själv. Den tiden kollar du av läget, lyssnar på henne och gärna skrattar lite ihop! Skratt och glädje är det bästa botemedlet mot allt! Hittar ni på saker utanför hemmet när ni ses så ni skapar roliga och bra minnen ihop? Det kan också vara viktigt!

Till bonusbarnen och deras pappa får du väl förklara att du tycker jättemycket om dem och ser fram emot att lära känna dem mer också. Ingen ska behöva känna sig bortvald eller mindre värdefull. Relationer tar tid att bygga upp och i första hand är du ju ändå mamma till din dotter. Vad roligt att bonusarna vill umgås och är inbjudande i alla fall. Inte alla barn som är positiva till en ny partner! Ta till vara på det och lycka till med allt!

• Anonym (Prata)

Missade att ni bara träffats ett halvår. Då hade jag också taggat ner lite och satt upp mer ramar. Typ att bara umgås på helgen, lör-sön. Eventuellt en dag mitt i veckan då ni har lite vardag ihop om ni saknar varandra. Då får ni fredagsmyset ifred. Lördagen har ni filmmys hemma och söndagen åker ni iväg och gör något roligt. Kanske åker på en långweekendsemester ihop i sommar? Camping? :) skynda långsamt.

• Mrs Moneybags

Ni har bara träffats i ett halvår. Varför måste barnen överhuvudtaget träffas? Ni kan väl vara med era barn på barnveckorna och tillsammans på era barnfria veckor?

Självklart väger din dotters önskan tyngre än hans barn och han själv. Det är nu du sätter ribban för hur er relation kommer bli. Är det han och hans barn som bestämmer allt eller har du och din dotter också något att säga till om?

Om du har flickan varannan vecka blir det ju bara 6 dagar i månaden med bara du och hon med det här upplägget. Det räcker inte. Jag skulle högst träffa hans barn 1 gång på barnveckan. Men sån är jag. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Prata) skrev 2023-05-30 09:11:16 följande:

Det låter som att din dotter redan har ganska mycket egentid med dig. Känner hon avundsjuka när du umgås med bonusarna och/eller din nya kärlek? Är det hennes pappa som sagt saker som gör henne ledsen och osäker? Tycker hon det är jobbigt när ni umgås allihop och vad beror det på? Saknar hon något av dig som hon hade velat ha mer av? Känner hon sig osäker på de nya relationerna?

Det är ju ganska relevant varför hon önskar att ni är själva mer. Är det bara avundsjuka är det ju kanske inte en lösning att sluta umgås. Det ger henne inga verktyg inför vuxenlivet att vara trygg och skapa sig sunda relationer. Men känner hon sig osäker kanske ni får jobba mer på att trygga henne i det. Bråkar ni mycket är kanske det jobbigt. Ägnar du väldigt mycket tid till partnern och hans barn när ni ses behöver du kanske bli bättre på att inkludera din dotter mer. Är det osämja bland barnen behöver det jobbas på osv. 

Du kan ju försöka ta runt 10-15 min där du är helt själv med din dotter när ni ses allihop och är helt själv. Den tiden kollar du av läget, lyssnar på henne och gärna skrattar lite ihop! Skratt och glädje är det bästa botemedlet mot allt! Hittar ni på saker utanför hemmet när ni ses så ni skapar roliga och bra minnen ihop? Det kan också vara viktigt!

Till bonusbarnen och deras pappa får du väl förklara att du tycker jättemycket om dem och ser fram emot att lära känna dem mer också. Ingen ska behöva känna sig bortvald eller mindre värdefull. Relationer tar tid att bygga upp och i första hand är du ju ändå mamma till din dotter. Vad roligt att bonusarna vill umgås och är inbjudande i alla fall. Inte alla barn som är positiva till en ny partner! Ta till vara på det och lycka till med allt!

Hur är det mycket egentid med 3 dagar varannan vecka?
    10-15 minuter att skratta ihop? 

Har du barn? 

Ingen ska behöva känna sig bortvald, nej, men man måste sätta sina egna barn främst. Särbons barn har två föräldrar redan och särbon verkar ju vara duktig på att sätta sina barn främst.
  • Help123

Jag och dottern har alltid haft en tight relation. Vi hittar på mycket. 

hans barn kräver mycket uppmärksamhet frön mig när vi ses. Jag tror skon klämmer där när det gäller min dotter.
    hon sa häromdagen att när det är mamma vecka så vill hon vara med mig ju. 

när Vi alla ses brukar jag ge dottern mera tid så hon känner sig sedd. Ibland gör vi alla saker tillsammans när vi ses. 

men det blir mycket med 3 barn. 

jag tycker om mina bonusbarn men känner jag vill ge min dotter mer. Och blir ledsen att behöva försvara det då jag får höra av min kille att han måste tillgodose sina barn behov att träffa mig och dottern med.

• Help123

Tillägg. Dottern älskar min nya kille. Den relationen är hon okej med har hon sagt. 

• Räkan77

Hans barn borde inte ha behov av att träffa dig och dottern efter så här kort tid. Jättekul att de trivs med er och vill träffa er ofta, men behov och önskemål är ju två skilda saker. Din dotter däremot har behov av mer egentid med dig.

Jag tycker du ska behöver vara tydlig och stå fast vid att ni behöver dra ner på umgänget med barnen. För att få till en hållbar relation för samtliga parter. Om han inte kan acceptera det så är han tyvärr inte rätt man för dig i det här läget. 

Svar på tråden Desperat bonusmamma