• AndreaBD

    Måla karta på väggen, tips?

    Jag skulle vilja måla en karta på en vägg i skolan, med mina elever (att köpa en karta brukar vara dyrt, och det brukar inte finnas pengar till det). Väggen är någon slags strukturtapet som är övermålat med vit, smutsavvisande färg. 

    Om man nu ska måla en karta på ett land (det är ett språk-klassrum) på väggen - dels undrar jag om det finns ett bra sätt att överföra formen från någon betydligt mindre bild till större format på väggen? Kanske finns det även smidiga sätt att sätta in städerna så att det blir rätt avstånd från varandra?

    Sedan undrar jag också - vilken färg målar man med så att det syns och håller någorlunda bra? 

  • Svar på tråden Måla karta på väggen, tips?
  • Jemp

    Projektor eller om ni har en gammal OH i nåt skrymsle. 

    Målartvätt först. Målarhandeln brukar ha väldigt bra koll på färgval.

  • AndreaBD
    Jemp skrev 2023-05-31 17:12:41 följande:

    Projektor eller om ni har en gammal OH i nåt skrymsle. 

    Målartvätt först. Målarhandeln brukar ha väldigt bra koll på färgval.


    Hm... bra idé men vi har bara en projektor som sitter fast i taket och den är riktad rakt fram på whiteboard-tavlan. OH vet jag inte.... får kolla. 
  • AndreaBD
    Daisy28 skrev 2023-05-31 17:13:02 följande:

    Projektor


    Om den då sitter fast i taket och man vill rikta den mer åt sidan för att det måste vara på väggen och inte på tavlan? 
  • Litorina
    BuoBä skrev 2023-05-31 18:21:15 följande:

    Gissningsvis kostar en turistkarta i papper, modell större, mindre än färg mm.


    Det tror jag också. I synnerhet om man räknar in TS arbetstid. Förmodligen ett antal tusenlappar bara där. 
  • AndreaBD
    RaYzLeR skrev 2023-05-31 18:07:05 följande:

    Det är ju inte så lätt att rita en karta för hand om den ska vara detaljerad.


    Den ska INTE vara detaljerat. Det räcker med några av de största städerna. 
Svar på tråden Måla karta på väggen, tips?