• Anonym (Less)

Ansökt om skilsmässa från deprimerad man

Han har varit det i flera år nu med inslag av alkoholberoende. 
    Inta antidepressiva hjälper å han försöker inte direkt själv heller med att testa annat. Säger bara att livet är skit osv. 
    Det enda han gör är att ligga i sängen å titta på plattan/telefonen hela tiden. 
    Lagar ingen mat, ingen frukost, kvällsmat eller nåt. 
    Tom barnen säger att pappa bara ligger i sängen hela tiden. 
    Så jag drar runt allt som har med livet att göra.
    För någon dag sedan sa han till mig att livet hade varit mycket bättre om vi hade legat med varann. Så egentligen är det ju mitt fel att han mår dåligt å dricker. 
    Men vem fan orkar dra runt allt i ett hem samtidigt ska man orka ligga med sin deprimerade man med som bara ligger i en säng. Där å då fick jag nog. 
  • Svar på tråden Ansökt om skilsmässa från deprimerad man
  • Anonym (M)

Förstår dig. Går han inte ens i terapi? För annars kommer han nog inte kunna vända den där attityden.

Hur blir det med det praktiska? Ska han flytta ut då så du och barnen kan bo kvar? Vet han om att du vill skiljas?

• Anonym (Less)

Han tycker inte det hjälper. Har gått hos en KBT terapeut. Sa till han att gå till en psykolog istället som kanske kan gräva lite djupare men inget intresse av det. 
    Försökt få ut han å Försökt få han att göra saker osv men han vill bara ligga i sängen å titta på plattan hela dagarna. 
    Har sagt att jag vill skiljas. Ville prata nu innan när barnen är iväg men han är bara som ett surt litet barn så det går inte. Tidigare när jag försökt prata med honom om vårt förhållande så bara himlar han med ögonen åt mig. Så just nu vet jag inte det praktiska. 

• Anonym (Less)

Bara så ledsamt men jag orkar inte dra runt på detta längre. Känner mig trött å ledsen å bara irriterad på det. Känns som att ha 3 barn som man ska plocka å städa efter å laga mat till. 
    Å sen att han sa så om sex med gjorde mig jätteledsen. 

• AndreaBD

Jag har själv skiljt mig från en deprimerad man. Men han låg inte i sängen. Då är man nog ganska svår deprimerad? Beror förstås på om man är lite bekväm annars också. Hur gick det med antidepressivan? Han provade en sort och det funkade inte? Man får vara beredd att testa flera stycken. Det finns ju många sorter och alla tål inte alla. 

För min ex-man funkade medicin 2, men bara i två månader. Sedan fick han prova en tredje och det funkade. Men eftersom han inte gick i någon terapi och inte gjorde något mer.... blev det inte riktigt bra ändå. Han började dricka, och jag skiljde mig. Men som sagt - han bör testa fler mediciner om en inte funkar. 

• Anonym (M)

Skickar en virtuell styrkekram! Förstår att det är jobbigt, och att en skilsmässa också blir jobbig. Fördelen är att det blir bättre längre fram. Du får ta sikte på det.

Jag tycker du ska propsa på att få behålla boendet (om du inte själv vill annat förstås), då slipper du flytta dig själv och barnen, för de lär ju vara boende hos dig på lång sikt med tanke på hans mående. Se till att ni skickar in en bodelning till Skv också längre fram så att ni har det avklarat. Ni kommer att ha sex månaders betänketid iom att ni har barn, det visste du kanske också. Du kan ansöka om skilsmässa på egen hand, du behöver inte hans underskrift.

Har du några nära vänner eller släktingar som kan stötta dig? Du kommer att behöva ha bra människor runt dig ett tag framöver. Fundera också på vad du ska säga till barnen, det ska vara sanningen men inte detaljerat och inte utlämnande för någon av er, t ex "mamma och pappa har vuxit ifrån varandra" eller något sånt.

• Anonym (Less)

Samtidigt så jobbar han å då är han inte speciellt trött eller liknande. Han kan hålla på å ringa sin kollegor å prata till 7 på kvällarna å sen är det plattan som gäller. 
    Är han helt plötsligt glad så vet jag atr han har druckigt för han är aldrig glad med sin familj. 
    Vetskapen om att han aldrig är glad eller tycker någor är roligt får mig att må dåligt med. 
    Han har testat varenda antidepressiva som finns tror jag. Samtidigt så blandar han ju den med sprit varje dag så tror inte effekterna av den antidepressiva kommer till sin fulla rätt.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Less)

Va? Nu fattar jag ingenting

• Meddelande borttaget
  • Anonym (M)
    Anonym (Igen..) skrev 2023-06-11 13:00:34 följande:
    Det gör du visst. Du skapar dessa dramatrådar då och då och får massor av uppmärksamhet från oroliga kvinnor. Olika många barn och ibland inga, ibland är ni 40+ och nyligen 20. 
    Suck liksom, det är lätt att känna igen dig. 

Om inget svar kommer på en stund slänger du in ny info eller "är så ledsen nu, typ skakar, kan knappt skriva" för att hålla tråden vid liv. 
    Tror du på riktigt att det bara kan finnas en enda relation i hela Sverige som ser ut så här?? Skärp dig!
Svar på tråden Ansökt om skilsmässa från deprimerad man