Jag önskar jag kunde lägga det bakom mig. pga barn (ej gemensamma dock) så känns det absolut inte rätt att lämna, mm. Han har bättrat sig på vissa punkter (slutat vara kontrollerande). Allt jag vill nu är att känna lycka men allt förtas, jag kan inte se honom med samma ögon längre. Jag fattar inte hur man kan ljuga till den grad för den man påstår sig älska. Vi pratar inte vita lögner här?
Anonym (Liknande partner) skrev 2023-06-13 07:07:48 följande:
Hej!
Jag sitter i en lite liknande båt som du. Har vetat att min man ljuger mycket sedan vi träffades (snart 10 år sedan) och det har gjort att jag varit mycket osäker. Nu vet jag inte hur din man är, men min har mycket narcissistiska drag. Skulle kalla honom narcissist t.o.m.
Pga hans aggressiva reaktioner när jag ifrågasatt honom, blev jag passiv och gjorde allt för att inte göra honom arg. Men senaste gången han ljög för mig om något stort och jag, av en slump, såg bevis och visade honom det så blev han vansinnigt arg. Han t.om. örfilade mig två gånger och stampade mig i ansiktet för att få tag på beviset jag höll i handen.
Nu kanske din man inte alls är en sådan psykopat som min, men han har inte alltid varit så aggressiv. Detta fick mig att totalt tappa alla känslor jag har haft för honom, på sekunden. Problemet nu är att vi har barn ihop så man kommer få vara strategisk för att de ska få en så bra uppväxt som möjligt. Jag växte själv upp med separerade föräldrar så vet att vissa människor bara förvärrar av att bo ihop. Nu har jag dock inte möjligheten (ekonomiskt) att hitta eget, men han är knappt hemma ändå så det stör mig inte. Det är redan som att vi inte lever ihop.
Han har heller inte varit lika kontrollerande senaste 2-3 åren, vilket gör att jag ens kan skriva här. Jag är säker på att det är pga att han hittat en annan som han kontrollerar (har sett andra bevis på detta), vilket är skönt för mig men tycker extremt synd om hans nya offer. Dock kommer mina barn alltid komma först och om det är detta som krävs för att jag ska kunna ge dem en så trygg och stabil grund som möjligt so be it.
Det jag vill komma fram till (utöver möjligheten att få ventilera) är att jag inte vet hur din man är som person, men att min betedde sig/beter sig väldigt lika och att detta eskalerar.
Jag borde inte ignorerat alla varningsflaggor men här är jag nu. Det är en så onödig huvudvärk, även om separation är möjligt.
Oj jag känner igen mig i det du skriver. I perioder har jag heller inte vågat skriva här så han kontrollerat min telefon. Tittat i den när jag sover. Jag satte upp en fälla i mobilen och då när jag hade bevis så tillslut erkände han att han tittat i den . Min har dock aldrig slagit mig men han kan bli svart i blicken och har ett dåligt ölsinne många gånger så vi kan knappt gå ut tillsammans längre. Han vill inte att jag går ut och dricker något glas med vänner utan honom heller. Men jag tror aldrig han skulle slå mig? Vad är din plan? Vad har du för alternativ? Hur gamla är barnen?