TS man kan inte följa klockan/tiden här utan det som räknas är det inre jobb som gjorts, ibland kan det gå fort, ibland inte, ibland inte alls, ibland pauser...
Så som du beskriver dig själv att känna, vara nu skulle jag identifiera med när jag själv varit i ett läge av oro, ångest, du litar inte på honom än och du tuggar samma sak men han kan inte förändra det förflutna, vad han gjort, i detta nu, i framtiden.
Du måste lära dig skilja på när det är ditt eget trauma kring det han gjort och det här andra. Jag skriver inte detta för att försvara honom på nåt sätt utan för att du ska bättre förstå dina egna signaler. Jag märker med mig själv att jag fortfarande har triggers, om jag vet med mig att det och det här kommer (som jag innan varit utsatt för i den miljön) så blir det så att så fort jag vet med mig att jag ska dit så sätts det igång och yttrar sig på lite olika sätt. Förr vägrade jag (det var för mycket), sedan gick jag med på det men mådde pyton. Jag var på min vakt. Han ville få en andra chans. Bevisa att det inte var som förr. Att han förändrats. Att jag kunde lita på det. Jag vet att jag tuggade också innan som en förälder till ett barn, förmaningar, men det var för att jag var rädd själv, jag litade inte på att han förändrats.
Det tar mycket kraft att ta sig igenom ett trauma och tiden är knapp här. Terapi kan också vara omvälvande även om det är en hjälp. Många känslor. Kräver mycket av oss.
Bara för att det är han som ställt till det så här illa så betyder inte det att detta inte är ett trauma för honom också. Hans kyla som du beskriver kan vara hans försvar att stänga ner, för han är också människa. Han klarar inte att ta emot ditt tugg. Sedan kan man fnysa åt det och tycka jag är för honom, tar honom i försvar men det handlar inte om det.
Jag kan inte uttala mig om vad som är rätt eller fel för er att fortsätta eller avsluta.
För min del kan jag bara berätta att det har blivit bättre, både för jag har sett att han har förändrats men när jag får mina triggers så fnyser jag åt det och tänker att har han verkligen förändrats, tagit igen, allt det som han förstört? Jag nästan ber om att få tillbaka samma situation/er igen så att jag ser hur han väljer att agera motsatsen till förr. Bara för att jag ska känna mig mer trygg. Men det är inte bra det heller. Ska inte provocera fram något.
Det enda jag kan säga är att jag vet man önskar att den inre resan följer ett visst schema, tidstempo, så fort som möjligt, men vi människor funkar inte riktigt så ju (tyvärr!). Du måste känna igen dina egna signaler. Är det tugg eller är det berättigat i detta nu? Hur ska ni kunna hjälpa varandra? Tugget är ett del av traumat och är inte en del av bearbetningsprocessen, att föra det framåt, det är ångesten som knackar på. Och visst du har all rätt att tugga på men det kan också vara som en LP-skiva som har fastnat, hakat upp sig. Rädslan.
Jag har blivit mycket mer trygg och jag tror det kommer avlägsna sig allt mer, mitt eget tugg. Både han och jag har blivit starkare på andra plan. I mitt fall tror jag det kommer bli bra. Hur det än kommer gå för dig och er så önskar jag dig bara det allra bästa för ditt välmående.