• Anonym (Boll)

Lögner i en relation

Jag kom på min partner att ljuga om allvarliga saker. Han ljög inte bara en gång utan vid flertalet tillfällen kring saker som vi haft väldigt uttalat att det är viktigt att man är ärlig kring, Men tillslut kom jag på honom rejält och då erkände han efter många om och men... Men innan dess var han både sur och irriterad att jag konfronterade honom. Han kände  skam och kämpade med näbbar och klor för att inte åka dit. Nu har vi  testat terapi som inte gav något nämnvärt för jag står här som ett frågetecken med magont. Vi har ventilerat ut allt men det känns som att han tycker att det ska vara färdigt med oro från min sida nu. Hur ska jag få oron att försvinna, hur ska jag känna mig trygg med någon som kan ljuga på det där sättet ? Han verkar ganska less nu när det gått några veckor. Han blir  irriterad när det kommer på tal, för han  vill  må bra och tänker inte sitta hemma och be om ursäkt mer. Han måste inte be om ursäkt hela tiden, man att uppvisa att man är less och trött gör mig besviken. Det var han som valde att ljuga och gå bakom min rygg. Flera gånger. 

• Svar på tråden Lögner i en relation
  • LFF
    Anonym (Boll) skrev 2023-06-13 08:51:38 följande:

Jag önskar jag kunde lägga det bakom mig. pga barn (ej gemensamma dock) så känns det absolut inte rätt att lämna, mm. Han har bättrat sig på vissa punkter (slutat vara kontrollerande). Allt jag vill nu är att känna lycka men allt förtas, jag kan inte se honom med samma ögon längre. Jag fattar inte hur man kan ljuga till den grad för den man påstår sig älska. Vi pratar inte vita lögner här? 

Oj jag känner igen mig i det du skriver. I perioder har jag heller inte vågat skriva här så han kontrollerat min telefon. Tittat i den när jag sover. Jag satte upp en fälla i mobilen och då när jag hade bevis så tillslut erkände han att han tittat i den .  Min har dock aldrig slagit mig men han kan bli svart i blicken och har ett  dåligt ölsinne många gånger så vi kan knappt gå ut tillsammans längre. Han vill inte att jag går ut och dricker något glas med vänner utan honom heller. Men jag tror aldrig han skulle slå mig? Vad är din plan? Vad har du för alternativ? Hur gamla är barnen?
    PS. INGEN tror att ens partner skulle slå en förrän det är ett faktum och slaget har kommit.
  • Anonym (Boll)

(Det blir några extra frågetecken trots att jag skrev punkt, fl är knepigt ibland när man skriver från mobile )

• Anonym (Boll)
    LFF skrev 2023-06-13 09:13:42 följande:
    Om ni inte har gemensamma barn så är det en ÄNNU större anledning att lämna! Vill du verkligen att dina barn (eller hans) ska växa upp med en sådan relation som förebild?
    Han är väldigt fin med barnen.. Men frågan är väl om jag kommer bli deprimerad av ångest och oro.. Och då är det ju kanske bättre att lämna? Men jag vill reparera tilliten, men nu när han är mer less och kall så blir det svårare för mig.  Det är som att han plötsligt gått in i förnekelse och skyller på omständigheter för att orka köra på. Han menar att han men det var för att han  mådde dåligt den dagen. För mig håller inte det, man står inte och blåljuger om allvarliga saker för sin partner flera gånger? Man gör det bara inte. Vad är ett löfte värt i en relation då? Varför ska vi lova vandra något. Vad kan man göra för att bygga tillit på nytt? Går det verkligen inte?
  • LFF
    Anonym (Boll) skrev 2023-06-13 09:52:57 följande:
    Han är väldigt fin med barnen.. Men frågan är väl om jag kommer bli deprimerad av ångest och oro.. Och då är det ju kanske bättre att lämna? Men jag vill reparera tilliten, men nu när han är mer less och kall så blir det svårare för mig.  Det är som att han plötsligt gått in i förnekelse och skyller på omständigheter för att orka köra på. Han menar att han men det var för att han  mådde dåligt den dagen. För mig håller inte det, man står inte och blåljuger om allvarliga saker för sin partner flera gånger? Man gör det bara inte. Vad är ett löfte värt i en relation då? Varför ska vi lova vandra något. Vad kan man göra för att bygga tillit på nytt? Går det verkligen inte?
    DU kan inte reparera tilliten. HAN måste visa att du kan lita på honom. Det är HAN som måste göra jobbet och reparera den skada HAN åsamkat er relation. Av det du skriver så verkar han inte vara speciellt intresserad av att göra det jobbet. Istället är det du som ska kontrolleras, du som inte får gå ut utan honom, du som har problem. Han är ett stackars litet offer som inte hade något annat val än att ljuga sig smurfblå för "han mådde ju lite dåligt den dagen". 

Läs dina inlägg som om det vore en främling eller vän som berättar samma sak och säg om du tycker att det verkar vara en relation att satsa på. 
  • Anonym (grattis)

Grattis, du har gjort samma misstag som så många före dig.... tro att man kan förändra människor till det bättre.... och det sker tyvärr väldigt väldigt sällan.

Det är ju inte så förvånande att du känner dig osäker för grundproblemet (hans falskhet) är ju inte löst det enda ni gjort är att hantera just ett av förmodligen väldigt många saker som orsakats av samma grundproblem. Och det är ju lite som att försöka bota benbrott med med smärtstillande, visst värken lättar säkert men det som orsakar värken är kvar och till skillnad från benbrott så självläker inte störningar i personlighet som tex falskhet. 

Problemet är alltså INTE att du inte kan komma över din osäkerhet, det är snarare en ganska naturlig och självklar reaktion för snubben ÄR ju falsk och går inte att lita på.  Så det enda sättet du någonsin kommer känna dig säker och din tillit till honom återuppbyggas är när HAN kan BEVISA för dig i handlingar och över lång tid att han slutat vara falsk och går att lita och för det räcker inte diskussioner och vädrande. Att han dessutom inte vill ta ansvar för sitt agerande gör det såklart omöjligt för dig att kunna lita på honom. 

Så kort sagt, det är tyvärr nog ganska kört för er och det beror INTE på att du inte kan acceptera hans falskhet utan för att HAN är falsk och inte tillräckligt mogen för att ta ansvar för det och göra något åt det, Så sluta slösa tid på att försöka förvandla honom till en bättre människa, det kommer du aldrig lyckas med för han vill inte det, det han vill är att kunna fortsätta vara falsk och få sig att acceptera det vilket du givetvis inte ska göra.

• onelifetolive

En sak som folk tyvärr har lite svårt att komma till insikt med,  är att en person som kan ljuga om allvarliga saker, just har den förmågan (eller ska jag säga bristen?).
    Dom kan utan vidare ljuga för att vad dom tror är - att rädda sig själva.
    Dom är inte som vi. Dom får inte dåligt samvete. 

Som jag ser det så är hedern _det enda_ man har. Om man ljuger och våldför sig på någon annan så har man ingen heder. Vem är man då?

En person som saknar heder kan inte återfå den hur som helst. Hur ska en sån person på riktigt kunna få sig själv att inte ljuga helt plötsligt? Vilka verktyg ska denna använda för att ändra ett så grundläggande personlighetsdrag?
    Tro mig - det kommer INTE att ske. 

Har man låst in sig i en relation, måste man börja väga för och emot. Är det värt att ta på sig 4-5 nya problem (ekonomi, delad vårdnad, andra relationer, nytt boende osv.) mot att bli av med ett ännu större problem?
    Här brukar jag kunna tänka att när jag är 80 år och ser tillbaka på mitt liv. Kommer jag då tänka "det var bra att jag stannade. Jag har iofs inte varit riktigt lycklig en enda gång dom senaste 40 åren men ändå... eller kommer jag tänka "hur fan kunde jag vara så dum och stanna. Alla tecken fanns ju där! Varför varför varför lämnade jag inte??"
    Där har man sen svaret kring hur man ska göra - oavsett hur svårt det är. 
    Väljer man att stanna får man helt enkelt förlika sig med att det är det beslutet man tagit. 

Jag är själv i en relation jag borde lämna, så jag lever inte riktigt som jag lär, men det är jag medveten om och - får förlika mig med det. 

• Anonym (Boll)
    onelifetolive skrev 2023-06-16 20:19:23 följande:

En sak som folk tyvärr har lite svårt att komma till insikt med,  är att en person som kan ljuga om allvarliga saker, just har den förmågan (eller ska jag säga bristen?).
    Dom kan utan vidare ljuga för att vad dom tror är - att rädda sig själva.
    Dom är inte som vi. Dom får inte dåligt samvete. 

Som jag ser det så är hedern _det enda_ man har. Om man ljuger och våldför sig på någon annan så har man ingen heder. Vem är man då?

En person som saknar heder kan inte återfå den hur som helst. Hur ska en sån person på riktigt kunna få sig själv att inte ljuga helt plötsligt? Vilka verktyg ska denna använda för att ändra ett så grundläggande personlighetsdrag?
    Tro mig - det kommer INTE att ske. 

Har man låst in sig i en relation, måste man börja väga för och emot. Är det värt att ta på sig 4-5 nya problem (ekonomi, delad vårdnad, andra relationer, nytt boende osv.) mot att bli av med ett ännu större problem?
    Här brukar jag kunna tänka att när jag är 80 år och ser tillbaka på mitt liv. Kommer jag då tänka "det var bra att jag stannade. Jag har iofs inte varit riktigt lycklig en enda gång dom senaste 40 åren men ändå... eller kommer jag tänka "hur fan kunde jag vara så dum och stanna. Alla tecken fanns ju där! Varför varför varför lämnade jag inte??"
    Där har man sen svaret kring hur man ska göra - oavsett hur svårt det är. 
    Väljer man att stanna får man helt enkelt förlika sig med att det är det beslutet man tagit. 

Jag är själv i en relation jag borde lämna, så jag lever inte riktigt som jag lär, men det är jag medveten om och - får förlika mig med det. 

Jag börjar inse det du beskriver. Och det är en läskig insikt. Det gör både ont och är extremt ångestframkallande. Jag har inte energin att lämna nu och jag är inte redo att lämna. Denna man har andra kvaliteter som berikar relationen och livet. Men avtar inte denna obehagskänsla inom tex ett år så förstår jag att vi måste gå skilda vägar. Då är det inte värt det.

Hur gör du för att förlika dig med det? Har du respekt för honom? 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Boll)
    onelifetolive skrev 2023-06-16 23:18:20 följande:
    Ok. Jag förstår. 
    Vilken soppa 😔

Trots att jag förstår att det måste vara otroligt svårt för dig att genomföra det, känner jag bara att du måste försöka ta dig ur det där. 
    Fast det är ju bara jag. 
    Du vet vad som är rätt för dig. Inte jag. Men tipset är ändå att försöka tänka utanför boxen och se om det inte går att ta dig bort på något sätt. 
    Uppenbarligen är inte din ekonomi hjälpt av att stanna hos honom. Den kommer bara bli sämre, med hans obegripliga inställning till barnens behov. 

Har du möjlighet att köpa en billigare bil?
    Flytta närmare skola/jobb?
    Delar ni på er kommer han troligtvis betala underhåll. 
    Sen borde du också kunna få hjälp med bostadsbidrag. 
    Tror du förväxlar mig med en annan tråd. Jag har ont nämt ngt kring ekonomin. 
  • onelifetolive
    Anonym (Boll) skrev 2023-06-16 23:46:59 följande:
    Tror du förväxlar mig med en annan tråd. Jag har ont nämt ngt kring ekonomin. 
    Det har du rätt i. Jag har blandat ihop din tråd med en snarlik. Pin! Ber om ursäkt. 
    Ta med dig din bitarna som ändå passar in och glöm det andra. 
  • onelifetolive
    Anonym (Boll) skrev 2023-06-16 21:57:34 följande:

Jag börjar inse det du beskriver. Och det är en läskig insikt. Det gör både ont och är extremt ångestframkallande. Jag har inte energin att lämna nu och jag är inte redo att lämna. Denna man har andra kvaliteter som berikar relationen och livet. Men avtar inte denna obehagskänsla inom tex ett år så förstår jag att vi måste gå skilda vägar. Då är det inte värt det.

Hur gör du för att förlika dig med det? Har du respekt för honom? 

Det inlägget som var fel skulle ha varit i en annan tråd. Konstigt att det hamnade här. 

Hur som helst så ja, jag har faktiskt väldigt stor respekt för... henne.
    Hon är på inget sätt elak men har alltid blundat för våra problem och stoppat huvudet i sanden. Inte velat gå i parterapi eller något sånt.
    Hon ignorerar det jag vill att vi jobbar på och jag har känt att jag är beredd att dra när som helst. Fast samtidigt så är det precis som du skriver om din man, att hon berikar förhållandet på andra sätt. Hon är min bästa vän. 
    Men jag vet innerst inne att jag kommer bli en bitter man om jag stannar. 
  • Anonym (skört)

TS man kan inte följa klockan/tiden här utan det som räknas är det inre jobb som gjorts, ibland kan det gå fort, ibland inte, ibland inte alls, ibland pauser...

Så som du beskriver dig själv att känna, vara nu skulle jag identifiera med när jag själv varit i ett läge av oro, ångest, du litar inte på honom än och du tuggar samma sak men han kan inte förändra det förflutna, vad han gjort, i detta nu, i framtiden.

Du måste lära dig skilja på när det är ditt eget trauma kring det han gjort och det här andra. Jag skriver inte detta för att försvara honom på nåt sätt utan för att du ska bättre förstå dina egna signaler. Jag märker med mig själv att jag fortfarande har triggers, om jag vet med mig att det och det här kommer (som jag innan varit utsatt för i den miljön) så blir det så att så fort jag vet med mig att jag ska dit så sätts det igång och yttrar sig på lite olika sätt. Förr vägrade jag (det var för mycket), sedan gick jag med på det men mådde pyton. Jag var på min vakt. Han ville få en andra chans. Bevisa att det inte var som förr. Att han förändrats. Att jag kunde lita på det. Jag vet att jag tuggade också innan som en förälder till ett barn, förmaningar, men det var för att jag var rädd själv, jag litade inte på att han förändrats. 

Det tar mycket kraft att ta sig igenom ett trauma och tiden är knapp här. Terapi kan också vara omvälvande även om det är en hjälp. Många känslor. Kräver mycket av oss.

Bara för att det är han som ställt till det så här illa så betyder inte det att detta inte är ett trauma för honom också. Hans kyla som du beskriver kan vara hans försvar att stänga ner, för han är också människa. Han klarar inte att ta emot ditt tugg. Sedan kan man fnysa åt det och tycka jag är för honom, tar honom i försvar men det handlar inte om det. 

Jag kan inte uttala mig om vad som är rätt eller fel för er att fortsätta eller avsluta. 

För min del kan jag bara berätta att det har blivit bättre, både för jag har sett att han har förändrats men när jag får mina triggers så fnyser jag åt det och tänker att har han verkligen förändrats, tagit igen, allt det som han förstört? Jag nästan ber om att få tillbaka samma situation/er igen så att jag ser hur han väljer att agera motsatsen till förr. Bara för att jag ska känna mig mer trygg. Men det är inte bra det heller. Ska inte provocera fram något. 

Det enda jag kan säga är att jag vet man önskar att den inre resan följer ett visst schema, tidstempo, så fort som möjligt, men vi människor funkar inte riktigt så ju (tyvärr!). Du måste känna igen dina egna signaler. Är det tugg eller är det berättigat i detta nu? Hur ska ni kunna hjälpa varandra? Tugget är ett del av traumat och är inte en del av bearbetningsprocessen, att föra det framåt, det är ångesten som knackar på. Och visst du har all rätt att tugga på men det kan också vara som en LP-skiva som har fastnat, hakat upp sig. Rädslan. 

Jag har blivit mycket mer trygg och jag tror det kommer avlägsna sig allt mer, mitt eget tugg. Både han och jag har blivit starkare på andra plan. I mitt fall tror jag det kommer bli bra. Hur det än kommer gå för dig och er så önskar jag dig bara det allra bästa för ditt välmående. 

• Anonym (Boll)
    onelifetolive skrev 2023-06-17 02:26:44 följande:
    Det inlägget som var fel skulle ha varit i en annan tråd. Konstigt att det hamnade här. 

Hur som helst så ja, jag har faktiskt väldigt stor respekt för... henne.
    Hon är på inget sätt elak men har alltid blundat för våra problem och stoppat huvudet i sanden. Inte velat gå i parterapi eller något sånt.
    Hon ignorerar det jag vill att vi jobbar på och jag har känt att jag är beredd att dra när som helst. Fast samtidigt så är det precis som du skriver om din man, att hon berikar förhållandet på andra sätt. Hon är min bästa vän. 
    Men jag vet innerst inne att jag kommer bli en bitter man om jag stannar. 
    Ingen fara.

Att vara beredd på att lämna ger mig ett litet lugn i denna kniviga fas. Jag vet att jag kan lämna om jag måste. Jag och mina barn klarar oss fint själva och vi skulle ha kvar samma levnadsstandard osv. Men, att bryta upp bonusfamiljen som fungerar väldigt bra skulle vara en stor sorg och förlust. Jag älskar vårt familjeliv, jag älskar även såklart det fina i vår relation och i honom. Hans lögner och oro påverkar till största grad bara mig och vår relation, men såklart indirekt helheten också.. Jag hatar att behöva känna mig kontrollerande man blir en dålig version av sig själv. Men att begrava oro inombords när triggers dyker upp känns inte heller bra. En del i att förlåta är ju att försöka lita på honom. Känns som jag måste fokusera på att bli mer mentalt stark och inte låta oron äta upp mig. Jag vill komma till en punkt där jag känner att förtroendet finns där på en tillräcklig lägsta nivå så att jag kan respektera honom och vår relation. Hur länge har du känt så här? Har du satt några gränser för när det är nog? Tror du hon vet om du känner? 
  • onelifetolive
    Anonym (Boll) skrev 2023-06-17 12:46:17 följande:
    Ingen fara.

Att vara beredd på att lämna ger mig ett litet lugn i denna kniviga fas. Jag vet att jag kan lämna om jag måste. Jag och mina barn klarar oss fint själva och vi skulle ha kvar samma levnadsstandard osv. Men, att bryta upp bonusfamiljen som fungerar väldigt bra skulle vara en stor sorg och förlust. Jag älskar vårt familjeliv, jag älskar även såklart det fina i vår relation och i honom. Hans lögner och oro påverkar till största grad bara mig och vår relation, men såklart indirekt helheten också.. Jag hatar att behöva känna mig kontrollerande man blir en dålig version av sig själv. Men att begrava oro inombords när triggers dyker upp känns inte heller bra. En del i att förlåta är ju att försöka lita på honom. Känns som jag måste fokusera på att bli mer mentalt stark och inte låta oron äta upp mig. Jag vill komma till en punkt där jag känner att förtroendet finns där på en tillräcklig lägsta nivå så att jag kan respektera honom och vår relation. Hur länge har du känt så här? Har du satt några gränser för när det är nog? Tror du hon vet om du känner? 
    Vill nog inte skriva om det här. Kan ta det i PM isf. men då måste du skriva först eftersom det inte går att skicka till någon anonym.
Svar på tråden Lögner i en relation