• Anonym (Nej till unga föräld­rar)
    Wed 14 Jun 12:45
    4490 visningar
    36 svar
    -4 +3
    36
    4490

Kriterier för att få skaffa barn

Ibland undrar jag vilka låga kriterier folk har för att skaffa barn, i synnerhet unga människor. Mina kriterier för att skaffa barn är:

- Man MÅSTE ha fyllt minst 30 år
    - Man MÅSTE ha jobb (behöver inte vara fast jobb, bara det ger rätt till sgi)
    - Körkort är ett MÅSTE 
    - Behöver inte vara gift, men man ska ha levt ihop under samma tak i MINST 3 år.
    - Städade värderingar
    - Bo tillräckligt stort vare sig det är hus, lägenhet, radhus eller what so ever. Bryr mig inte om formen på bostad, om man hyr eller äger, bara det täcker familjens behov.
    - Man ska inte röka, lida av psykisk ohälsa eller ha problem med alkohol.

Dessa kriterier ser jag som måsten innan man skaffar barn, vilket de allra flesta unga par inte lever upp till. Alltför många unga föräldrar separerar där framförallt mamman råkar illa ut och klarar sig inte. Risken finns att dessa unga föräldrar (särskilt mamman) blir fast i bidragsberoende och byter killar lika ofta som man byter underkläder. Dessa unga mammor kan i regel inte heller tillgodose barnens behov i form av ex ny cykel som barnet vill ha eller andra roliga saker. Jag anser att nöjen faktiskt är en del av ett barns behov. Ja jag tycker det är oansvarigt att skaffa barn som ung då man inte är torr bakom öronen själv och blir försörjd av staten/pappa betalar.

Vilka kriterier har ni för att kunna skaffa barn?
  • Svar på tråden Kriterier för att få skaffa barn
  • Anonym (inte mycket­)
    Wed 14 Jun 12:51
    *Inte på 10 år när barnet föddes.
    *Än sen med sgi:n om man tjänar tillräckligt ändå? Jag har inte rätt till SGI, men jag tjänar pengar.
    - Körkort är ett MÅSTE 
    *Aldrig någonsin.
    - Behöver inte vara gift, men man ska ha levt ihop under samma tak i MINST 3 år.
    *Han har aldrig ens t räffat sitt barn.
    - Städade värderingar
    *Vad menas med det?
    - Bo tillräckligt stort vare sig det är hus, lägenhet, radhus eller what so ever. Bryr mig inte om formen på bostad, om man hyr eller äger, bara det täcker familjens behov.
    *Vad är tillräkligt stort då?
    *Ok, det gör och har jag inte

Så, får jag fängelse nu?

• Anonym (Nej till unga föräld­rar) Trådstartaren
    Wed 14 Jun 13:01
    Anonym (inte mycket) skrev 2023-06-14 12:51:46 följande:
    *Inte på 10 år när barnet föddes.
    *Än sen med sgi:n om man tjänar tillräckligt ändå? Jag har inte rätt till SGI, men jag tjänar pengar.
    - Körkort är ett MÅSTE 
    *Aldrig någonsin.
    *Han har aldrig ens t räffat sitt barn.
    - Städade värderingar
    *Vad menas med det?
    *Vad är tillräkligt stort då?
    *Ok, det gör och har jag inte

Så, får jag fängelse nu?
    Fängelse? Nej såklart inte. Det var mina kriterier på vad jag tycker man ska ha uppfyllt innan man sätter barn till världen. Jag undrar om andras kriterier, skulle vara kul med lite perspektiv.
  • Anonym (Lågbe­gåvnin­g)
    Wed 14 Jun 13:06
    -1 +1

Ung tycker jag inte är fel i sig, om man har sitt liv ordnat och inte bor i kaos hemma hos mamma som är sjukpensionär, ungefär. Det har många fördelar att vara ung när man blir förälder! Många äldre skiljer sig också, och jag ser inget fel i att leva separerade. 

Det jag däremot tycker borde införas är någon slags begåvningstest. Klarar man inte det blir det kemisk sterilisering. Ser så många i grupper på fb t ex varje dag som helt klart är lågbegåvade eller har en funktionsnedsättning som trycker ur sig unge efter unge de inte kan ta hand om. Att åtminstone klara grundskolan och kunna göra ett begåvningstest borde vara ett krav. 
    Och att inte ha ärftliga svåra psykiska eller fysiska sjukdomar. Det är så fruktansvärt ego att föra vidare detta till sina barn eller riskera att de får samma. 

• Anonym (Elsy)
    Wed 14 Jun 13:07

Varför måste man ha fyllt 30? Man kan väl ha en fullt ordnad tillvaro innan dess?
    Att ha en försörjning kan jag hålla med om. Körkort har jag inte haft eller haft behov av i stan. Vi bodde även trångt när barnen var riktigt små men men plan om att flytta till större vilket vi också gjorde. Men de led knappast av att inte ha egna rum när de var under året. Vi hade bott ihop i två år och varit tillsammans i tre. Det har funkat fint. 

• Anonym (Reali­tychec­k)
    Wed 14 Jun 13:09

Man kan givetvis ha krav och önskemål men verkligheten ser inte ut sådär helt enkelt för att samhället inte funkar likadant i vårt avlånga land. Stor skillnad på liten bruksort i glesbygd vs storstäder... Förutsättningarna är brutalt vitt skilda... 

Arbetslöshet, psykisk ohälsa och partners som gör vansinniga livsval kommer aldrig kunna undvikas. Det finns liksom 40-åringar som blir blåsta av sin partner ekonomiskt pga spelmissbruk, det finns högutbildade rika 35-åringar som anser att röka en joint då och då inte är så farligt och det finns många mammor oavsett ålder som faller ner i förlossningspsykos och fuckar upp sitt liv... 

Det finns trots allt en anledning till att statistiken ser ut som den gör när ca vartannat förhållande oavsett ålder går i kras innan första barnet når 3 års ålder.. Anledningen stavas småbarn.... Hur bra förutsättningar man än har finns det inget som kan förbereda en för den utmaningen som en bebis innebär..

Allt är liksom relativt...

• Anonym (Anna)
    Wed 14 Jun 13:32

Håller inte med, finns Många unga föräldrar som är jätteduktiga med sina barn. Handlar ju om hur pass mogen och redo man är, och är man inte det ändras det normalt när man får barn, man anpassar sig helt enkelt efter de barn man får, om man är en skapligt fungerande person. Ditt barn blir din viktigaste prioritet.

Är du medveten om att fertiliteten börjar dalar redan sakta men säkert efter 25? 

Själv var jag 26, hade boende, sambo och jobb. Bor idag fortfarande med sambo 15 år senare, hade dock inte varit sämre förälder om vi separerat. Hade inget körkort, tog när jag var 29,  skulle i regel klarat mig utan, varit utan bil i perioder. Har haft ett par depressioner genom åren men mår bra idag. Skulle aldrig ha bytt ut min ålder för barnafödande, jag var mer än nöjd när barnen kom. Dessutom dog båda mina föräldrar kort efter jag blev mamma och då var det verkligen tacksamt att jag hade en egen familj.

• Wed 14 Jun 13:39
    +1

Ingen person har svarat på frågan än, haha!

Mina egna kriterier är:

stabil ekonomi (regelbunden och bra inkomst)
    stabilt boende
    stabil relation
    inga missbruksproblem
  • Anonym (Mimmi­)
    Wed 14 Jun 13:51
    -1
    Anonym (Nej till unga föräldrar) skrev 2023-06-14 12:45:57 följande:
    Kriterier för att få skaffa barn
    Ibland undrar jag vilka låga kriterier folk har för att skaffa barn, i synnerhet unga människor. Mina kriterier för att skaffa barn är:

- Körkort är ett MÅSTE 
    - Städade värderingar

Dessa kriterier ser jag som måsten innan man skaffar barn, vilket de allra flesta unga par inte lever upp till. Alltför många unga föräldrar separerar där framförallt mamman råkar illa ut och klarar sig inte. Risken finns att dessa unga föräldrar (särskilt mamman) blir fast i bidragsberoende och byter killar lika ofta som man byter underkläder. Dessa unga mammor kan i regel inte heller tillgodose barnens behov i form av ex ny cykel som barnet vill ha eller andra roliga saker. Jag anser att nöjen faktiskt är en del av ett barns behov. Ja jag tycker det är oansvarigt att skaffa barn som ung då man inte är torr bakom öronen själv och blir försörjd av staten/pappa betalar.

Vilka kriterier har ni för att kunna skaffa barn?
    Ålder? Irrelevant så länge man är myndig. Hellre 20 än 40.

Det är ju bra att ha en inkomst men en del fastnar liksom och har svårt att få till det, skulle de inte få skaffa barn då alltså?

Visst, det är bra att ha körkort men alla som har det har inte råd med en bil. Så då spelar det ju mindre roll.

Nu för tiden kan man skaffa ungar utan en pappa, hört talas om insemination på singenkvinnor?

Vad du anser är "städade värderingar" är skitvärderingar för någon annan...

Ett måste är att man är fördomsbefriad i möjligaste mån, så hur tänkte du när du ynglade av dig?
  • Anonym (Filip­pa)
    Wed 14 Jun 14:12
    -1

Mina kriterier:

- Universitetsutbildning
    - Fast anställning
    - Tillräckligt stort boende, helst parhus/radhus/hus
    - Körkort
    - Vara gift, framförallt av juridiska skäl
    - Icke rökare
    - Barn innan 35 år

• Wed 14 Jun 14:14
    -1

Varför måste man vara gammal när man föder barn enligt dig? Det ökar risken för sjukdomar och komplikationer hos både mamma och barn dessutom minskar fertiliteten med åldern. 

Jag har inte körkort och har aldrig känt ett behov av det heller. Varför är det viktigt att jag har det enligt dig? 

Svar på tråden Kriterier för att få skaffa barn