• Anonym (Förtvivlad)

    Överäter

    Har en son på snart 15 år. Han har sedan han började i skolan gått upp mycket i vikt och jag som förälder har försökt stoppa det genom prat med honom, prat med skolsköterskan och att endast laga hälsosa kost. 


    Vi står i kö till barnmedicin för att se så övervikten inte är medicinsk. Det är jag säker på att den inte är. Sonen äter allt han ser. Han äter middagar om nätterna. Jag gömmer kakor, chips och godsaker för att det kan inte ligga i skåpen. Jag måste vara övertydlig med att han inte ska äta viss mat jag handlat hem för det ska vara till till exempel helgen. Ändå kan han äta upp det.

    Det är så infekterat med allt tjat om mat och ätandet och att han borde röra på sig så när jag säger något blir det massa konflikter. 


    Jag vet inte hur jag ska göra för nu är han jättestor och skäms över det själv. Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Överäter
  • Anonym (F)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-06-16 19:23:39 följande:
    Överäter

    Har en son på snart 15 år. Han har sedan han började i skolan gått upp mycket i vikt och jag som förälder har försökt stoppa det genom prat med honom, prat med skolsköterskan och att endast laga hälsosa kost. 


    Vi står i kö till barnmedicin för att se så övervikten inte är medicinsk. Det är jag säker på att den inte är. Sonen äter allt han ser. Han äter middagar om nätterna. Jag gömmer kakor, chips och godsaker för att det kan inte ligga i skåpen. Jag måste vara övertydlig med att han inte ska äta viss mat jag handlat hem för det ska vara till till exempel helgen. Ändå kan han äta upp det.

    Det är så infekterat med allt tjat om mat och ätandet och att han borde röra på sig så när jag säger något blir det massa konflikter. 


    Jag vet inte hur jag ska göra för nu är han jättestor och skäms över det själv. Vad ska jag göra?


    Sluta köpa hem skiten! Och sluta tjata. Laga bra mat, ta med honom ut så att han rör lite på sig, måste inte vara motion utan kan vara nästan vad som helst. Fråga om han vill börja någon ny hobby också.
  • Anonym (Förtvivlad)

    vet inte om du läste, men han är såpass stor att han kan laga mat själv. Han lagar middag då han kommer hem från skolan och även på nätter/sena kvällar då jag sover. Han är alltid hungrig och har aldrig ätit lunch i skolan. Säger han.


    Jag kan inte handla mat varje dag. Blir ju extremt dyrt. 

    Sen har han egna pengar att handla för, vilket gör det svårare att kontrollera vad som äts då jag inte är med. 


    Jag köper hem godsaler vid speciella tillfälle och det gömmer jag ju. 


    Tuvärr är det maten som är problemet. Du behöver ligga på ett kaloriunderskott för att gå ner i vikt så en promenad med mig hjälper föga.

  • Anonym (Anonym)
    Som inlägget ovan.

    Dessutom:
    Försök få honom att tänka på om han egentligen är törstig eller hungrig när han har sötsug eller sug efter chips osv. 

    Det tar tid att få in nya vanor. Han behöver bli påmind om varför han ska till exempel äta en morot istället för godis, eller att han ska dricka vatten eller borsta tänderna när han får sug.
  • Anonym (F)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-06-16 20:19:26 följande:

    vet inte om du läste, men han är såpass stor att han kan laga mat själv. Han lagar middag då han kommer hem från skolan och även på nätter/sena kvällar då jag sover. Han är alltid hungrig och har aldrig ätit lunch i skolan. Säger han.


    Jag kan inte handla mat varje dag. Blir ju extremt dyrt. 

    Sen har han egna pengar att handla för, vilket gör det svårare att kontrollera vad som äts då jag inte är med. 


    Jag köper hem godsaler vid speciella tillfälle och det gömmer jag ju. 


    Tuvärr är det maten som är problemet. Du behöver ligga på ett kaloriunderskott för att gå ner i vikt så en promenad med mig hjälper föga.


    Laga middagar tillsammans. Föregå med gott exempel och visa hur man lagar bra mat (men säg inte att det är syftet). Förhoppningsvis klarar en 15-åring att laga mat!

    Säg till honom att om han är hungrig efter maten kan han ta mackor, men att han får låta bli att laga mat när du sover iom att du planerar er veckomeny osv utifrån vad du redan köpt hem. Det måste ju kosta massor som han äter.

    Snacka om att vilja vara tjurig! Jag sa inte att han skulle gå ner i vikt av en promenad! Det handlar om att skapa goda vanor och vänja honom vid fysisk aktivitet.
  • Citronella

    Börja med att fundera på varför han äter så mycket. Tröstäter han? Är allt bra i skolan, har det hänt något med hans vänner eller något annat som kan vara jobbigt. Att känsloäta är vanligt kommer ni till roten med det egentliga problemet (om det finns något sådant) löser sig kanske ätningen av sig själv. 

  • Anonym (Fel mat)

    Äter man riktig mättande mat så behöver man inte äta så mycket. Se till att äta mer proteinrikmat och undvik kolhydrater så mycket som möjligt. De triggar ju hungern än mer. 


    Sen kanske det är bra att bara ha mat hemma som anses tråkig. Köp inte hem sådant som han mest äter av. 

    Ni kanske får se till att ändra kosten helt för alla där hemma. 

  • EpicF

    Låter som att han kan sakna mättnadskänsla och då inte kan avgöra om han är mätt eller inte. Och att han i tillägg har ett sug efter mat, något att tugga på. Då är definitivt medicinsk betingat. 

  • Anonym (Förtvivlad)
    Citronella skrev 2023-06-16 20:33:21 följande:

    Börja med att fundera på varför han äter så mycket. Tröstäter han? Är allt bra i skolan, har det hänt något med hans vänner eller något annat som kan vara jobbigt. Att känsloäta är vanligt kommer ni till roten med det egentliga problemet (om det finns något sådant) löser sig kanske ätningen av sig själv. 


    Enligt skolan är han glad och har vänner. Hemma umgås han periodvis mycket med vänner och periodvis är han hemma mycket. 


    Han har sedan första gången han fick smaka på mat fullkomligt älskat mat. Men det kan vara ett tröstätande eller kanske slentrianätande med. 

  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Fel mat) skrev 2023-06-16 20:38:17 följande:

    Äter man riktig mättande mat så behöver man inte äta så mycket. Se till att äta mer proteinrikmat och undvik kolhydrater så mycket som möjligt. De triggar ju hungern än mer. 


    Sen kanske det är bra att bara ha mat hemma som anses tråkig. Köp inte hem sådant som han mest äter av. 

    Ni kanske får se till att ändra kosten helt för alla där hemma. 


    Jag köper faktiskt hem bra mat. Nötfärs, kycklingfärs, kyckling. Men problemet är att han steker all mat i massor av smör och han går även till McDonalds för månadspeng eller av pengar han får av mina föräldrar. Han går till kiosken vid skolan och handlar på rasterna. Har vi ost hemma görs det berg av varma mackor så jag har inte ens ost hemma mer än vid några gånger per år. 


    Han lagar ofta mat när han kommer hem från skolan och efter att jag lagt mig. Har sagt åt honom att inte laga mat när jag lagt mig men han gör det ändå. 


    Jag försöker med maten och han gör det själv ibland. Då kollar han upp kalorier i mat och säger att det är bra mat. 

  • Shakinah
    EpicF skrev 2023-06-16 20:48:34 följande:

    Låter som att han kan sakna mättnadskänsla och då inte kan avgöra om han är mätt eller inte. Och att han i tillägg har ett sug efter mat, något att tugga på. Då är definitivt medicinsk betingat. 


    Tänkte också på det, Prader Willys syndrome heter något iaf.
Svar på tråden Överäter