• Anonym (Chicken legs)

Rädd för kycklingen

Köpte frysta filéer för jag tänkte jag ska minska på mättat fett. Men nu vågar jag inte efter att tillagat i ugnen. Har ingen termometer, och törs inte lita på hur köttet ser ut. Vågar inte chansa även om köttsaften INTE ser rosa ut. Vågar ni äta kyckling även om termometern visar 70 grader?

• Svar på tråden Rädd för kycklingen
  • Anonym (Chicken legs)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-06-21 19:15:25 följande:

Frysta filéer kan du ta ut från frysen kvällen innan och lägga i kylskåpet. 

Som många andra skrivit, skär den i två bitar på mitten. Är köttet vitt är det ok. Är den lite rosa, in i ugnen igen. 

Själv äter jag färska filéer, förstår inte kopplingen till mättat fett. Använder aldrig termometer till kyckling, men visst kan man göra det om man vill. 

Enligt detta ska kycklingfiléer vara 72 grader.

https://www.arla.se/artiklar/innertemperatur/

Så dom kan ligga så länge i kylskåpet? Ändå ett väldans krånglande tycker jag. Kyckling har liten mängd mättat fett, det är bra för min mage som börjat växa.
    Ja, du ser, på en del ställen står det 70 grader, på andra 72... man kan ju aldrig vara säker!
  • RaYzLeR

Vad skulle hända om man fick i sig icke genomstekt kycklingkött i värsta fall? Lite magbesvär bara, inget att oroa sig för.

• Anonym (Fågeln)
    Anonym (Chicken legs) skrev 2023-06-21 18:02:20 följande:
    Det står 6 h på påsen men den var inte tinad ändå. Körde 21 min på 200 grader (20 min ska räcka om den är tinad), men inte klar så jag körde en kvart till.
    Ärligt talat kör jag kyckling i ugnen längre än 20 minuter. Hela filéer snarare 35 minuter minst. 
  • Anonym (Chicken legs)
    Anonym (Fågeln) skrev 2023-06-21 19:29:03 följande:
    Ärligt talat kör jag kyckling i ugnen längre än 20 minuter. Hela filéer snarare 35 minuter minst. 
    Stod så på påsen. Men det är väl sånt man lär sig om man lagar kyckling ofta.
  • Anonym (Fågeln)
    Anonym (Chicken legs) skrev 2023-06-21 18:04:11 följande:
    Jag äter inte bara hamburgare, var tredje dag äter jag fisk, men tänkte vända på det. 
    Du verkar leva ganska inrutat! Inget fel med det, men var inte rädd att variera dig ännu mer. Vi människor är allätare och mår bra av en varierad kost. 
  • Anonym (Chicken legs)
    Anonym (Fågeln) skrev 2023-06-21 19:31:55 följande:
    Du verkar leva ganska inrutat! Inget fel med det, men var inte rädd att variera dig ännu mer. Vi människor är allätare och mår bra av en varierad kost. 
    Jag är lat men vill äta bättre, minska på mättat fett. Slutat med smörgåsmargarin nu.
  • klyban
    Anonym (Chicken legs) skrev 2023-06-21 19:18:55 följande:
    Så dom kan ligga så länge i kylskåpet? Ändå ett väldans krånglande tycker jag. Kyckling har liten mängd mättat fett, det är bra för min mage som börjat växa.
    Ja, du ser, på en del ställen står det 70 grader, på andra 72... man kan ju aldrig vara säker!

6h räcker inte för tina i kylskåpet.
    Och kycklingen kan säkert ligga i kylen 3-4 dagar och tina och sen som tinad.

Temperaturen kan tom vara lägre än 70, dock så måste då temperaturen vara en längre stund, för 70-72 räcker för veta nu är de helt döda.
    Medans en lägre temp så måste det vara en bra längre tid för uppnå samma sak.
    Jag plockar min kyckling vid 68grader, sen stiger den 3-5 grader och gör sitt jobb efter man tagit ut den.

Anonym (Chicken legs) skrev 2023-06-21 19:31:29 följande:

Vilket märke, för du sagt saker som jag finner udda, detta med 6h och tina i kylen, det låter fel.
    Sen rumstempererad kyckling kan man köra rätt kort tid i ugnen.

Men efter som du är novis, så måste du ta reda på mer innan du fortsätter.

Sen löser du frågan med en kniv eller termometer.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Chicken legs)
    klyban skrev 2023-06-22 07:15:29 följande:

6h räcker inte för tina i kylskåpet.
    Och kycklingen kan säkert ligga i kylen 3-4 dagar och tina och sen som tinad.

Temperaturen kan tom vara lägre än 70, dock så måste då temperaturen vara en längre stund, för 70-72 räcker för veta nu är de helt döda.
    Medans en lägre temp så måste det vara en bra längre tid för uppnå samma sak.
    Jag plockar min kyckling vid 68grader, sen stiger den 3-5 grader och gör sitt jobb efter man tagit ut den.

Anonym (Chicken legs) skrev 2023-06-21 19:31:29 följande:

Vilket märke, för du sagt saker som jag finner udda, detta med 6h och tina i kylen, det låter fel.
    Sen rumstempererad kyckling kan man köra rätt kort tid i ugnen.

Men efter som du är novis, så måste du ta reda på mer innan du fortsätter.

Sen löser du frågan med en kniv eller termometer.

Kronfågel Svensk Gårdskyckling Kycklingfiléer mörad.  Det står ca 6 h tim på påsen. De menar nog 16 h.
    20 min i hushållsugn (avser tinad kyckling)

Ja, de borde ha bättre info för noviser. Man litar på det man läser på förpackningen.
  • klyban

Anonym (Chicken legs) skrev 2023-06-22 07:25:59 följande:
    Kronfågel Svensk Gårdskyckling Kycklingfiléer mörad.  Det står ca 6 h tim på påsen. De menar nog 16 h.
    20 min i hushållsugn (avser tinad kyckling)

Ja, de borde ha bättre info för noviser. Man litar på det man läser på förpackningen.

Står det att det ska tinas i kylen?
    För det hinner inte tina på så kort tid, de måste mena tina i rumstemperatur.

Står det som här?

För om så, så avser det inte i kylen
    www.mathem.se/varor/kycklingfile-fryst/kycklingfile-fryst-1000g-kronfagel
    Sen på användning längre ned, så står det att det avser tinade delar och tillagningstider.

Men är du osäker, använd kniven och skär i den allra tjockaste biten och titta efter.
    Det gör jag när jag inte orkat använda termometer.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Chicken legs)
    klyban skrev 2023-06-22 11:14:21 följande:

Står det att det ska tinas i kylen?
    För det hinner inte tina på så kort tid, de måste mena tina i rumstemperatur.

Står det som här?

För om så, så avser det inte i kylen
    www.mathem.se/varor/kycklingfile-fryst/kycklingfile-fryst-1000g-kronfagel
    Sen på användning längre ned, så står det att det avser tinade delar och tillagningstider.

Men är du osäker, använd kniven och skär i den allra tjockaste biten och titta efter.
    Det gör jag när jag inte orkat använda termometer.

Tina kycklingen i ca 6 h i kylskåp, står det. Men det står ju ca så man får nog räkna med några timmar till. Det borde de skriva tycker jag. Ja, jag är soäker eftersom jag läser om hur sjuk man kan bli om kycklingen inte är tillagad. Har ingen lust att åka på nån skit, speciellt inte i denna värmen.
    Kollade på fiskburgare men dom ser små ut. Vill få i mig tillräckligt med proteiner.
  • Anonym (Vit)
    Anonym (Chicken legs) skrev 2023-06-22 11:50:09 följande:
    Tina kycklingen i ca 6 h i kylskåp, står det. Men det står ju ca så man får nog räkna med några timmar till. Det borde de skriva tycker jag. Ja, jag är soäker eftersom jag läser om hur sjuk man kan bli om kycklingen inte är tillagad. Har ingen lust att åka på nån skit, speciellt inte i denna värmen.
    Kollade på fiskburgare men dom ser små ut. Vill få i mig tillräckligt med proteiner.
    Se dig omkring, det äts och serveras kyckling överallt varje dag. Vore det så farligt och komplicerat som du tror skulle vi vara döda nu. Du överdriver och nojjar i onödan. 
  • Anonym (Chicken legs)
    Anonym (Vit) skrev 2023-06-22 12:06:48 följande:
    Se dig omkring, det äts och serveras kyckling överallt varje dag. Vore det så farligt och komplicerat som du tror skulle vi vara döda nu. Du överdriver och nojjar i onödan. 
    Jag har ätiti kyckling många gånger sen jag var barn. Men aldrig tillagat det själv.
  • Anonym (Vit)
    Anonym (Chicken legs) skrev 2023-06-22 12:09:07 följande:
    Jag har ätiti kyckling många gånger sen jag var barn. Men aldrig tillagat det själv.
    Att slänga in en tinad filé i ugnen, skära i den som så många föreslaget är inte komplicerad matlagning. Du oroar dig i onödan. 
    Eller strimla den och stek, det går supersnabbt. 
  • Anonym (Rå köttätare)

Om den inte är rosa då är den tillagad. Jag har ätit rå kyckling i snart 3 år och är helt frisk. 

Svar på tråden Rädd för kycklingen