Oempatisk människa
Är nyfiken på hur andra ser på detta med empati. Här är bakgrunden. Min man är ganska oempatisk. Jag ser att det kommer från hans uppväxt. Svärmor är narcissistiskt lagd, totalt oempatisk. Jag råkade nämna det eftersom jag antog att min man också inser det. Men han blev sårad och började försvara henne. Här är några få av de otaliga exempel jag har på hennes oempatiska beteende.
Hon har noll förståelse för när någon blir ledsen när ett husdjur dör. Hon har noll tålamod och förståelse för att en bekant fortfarande sörjer sin man som gick bort för 1 år sen. De var ihop i ca 35 år. Hon tycker att man bör ha kommit över det på 1 år. Hon tror inte att spädbarn och små barn har känslor. Hon har ett husdjur men hon bryr sig inte om det och inser inte att drt kräver uppmärksamhet och omsorg. Hon har haft djur förr men känner aldrig något för dem. Hon har gett bort dem utan problem efter ett tag då hon tröttnat.
Jag anser att hon är långt ner på den empatiska skalan. Kommer säkert på fler exempel sen.