• Anonym (TS)

Oempatisk människa

Är nyfiken på hur andra ser på detta med empati. Här är bakgrunden. Min man är ganska oempatisk. Jag ser att det kommer från hans uppväxt. Svärmor är narcissistiskt lagd, totalt oempatisk. Jag råkade nämna det eftersom jag antog att min man också inser det. Men han blev sårad och började försvara henne. Här är några få av de otaliga exempel jag har på hennes oempatiska beteende.

Hon har noll förståelse för när någon blir ledsen när ett husdjur dör. Hon har noll tålamod och förståelse för att en bekant fortfarande sörjer sin man som gick bort för 1 år sen. De var ihop i ca 35 år. Hon tycker att man bör ha kommit över det på 1 år. Hon tror inte att spädbarn och små barn har känslor. Hon har ett husdjur men hon bryr sig inte om det och inser inte att drt kräver uppmärksamhet och omsorg. Hon har haft djur förr men känner aldrig något för dem. Hon har gett bort dem utan problem efter ett tag då hon tröttnat. 

Jag anser att hon är långt ner på den empatiska skalan. Kommer säkert på fler exempel sen. 

• Svar på tråden Oempatisk människa
  • Anonym (Fröken Empati)

Empati är att kunna känna vad andra känner. Det är en annan sak än att agera utifrån vad andra känner. Därför kan man få höra att man är oempatisk när man förstår hur någon känner sig men ändå inte agerar efter den personens önskemål. 

Din svärmor tycks sakna empati som du säger. 

Narcissister kan tänka sig fram till vad någon känner och agera empatiskt utan att känna för en person så länge den tjänar på det. Är din svärmor så? 

• Anonym (Stina)

Din svärmor låter verkligen osympatisk. 

Men apropå empati så reagerar jag även över att du säger till din man att hans mamma nog är narcissist. Det är väl inte så snällt? Du borde nog vara lite mer försiktig med sådana kommentarer - folk är känsliga med sina föräldrar. 

Att ha empati innebär att man har förmåga att leva sig in i hur en annan människa känner, utan att man känner samma själv. Tycker inte det var så empatiskt att slänga ur sig något sådant och sen bli förvånad över att din man försvarar sin mamma. Och om han nu vuxit upp med bristande förståelse och inlevelse i hans känslor så blir det ju ännu svårare för honom att man kör över hans känslor. 

Så: säg inget ont om hans mamma. Det gillar ingen, oavsett hur ens mamma är. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Fröken Empati) skrev 2023-06-21 20:42:58 följande:

Empati är att kunna känna vad andra känner. Det är en annan sak än att agera utifrån vad andra känner. Därför kan man få höra att man är oempatisk när man förstår hur någon känner sig men ändå inte agerar efter den personens önskemål. 

Narcissister kan tänka sig fram till vad någon känner och agera empatiskt utan att känna för en person så länge den tjänar på det. Är din svärmor så? 

Men inget av detta kan du veta. Du får en beskrivning av en person utifrån. Huruvida svärmor är narcissist vet du inget om för du vet inget om hennes drivkrafter. Att hon uttrycker sig som hon gör kan ha helt andra förklaringar: 

Hon kan ha autistiska drag och ha svårt att leva sig in i andras situation. 

Hon kan vara rädd för svaghet och skörhet och därför vilja lägga locket på för andras reaktioner. 

Hon kan själv ha gått igenom lidande och byggt upp ett försvar genom att inte låta någon komma nära - man håller ju effektivt människor på avstånd genom att inte försöka förstå dem. 

Detta är bara några exempel på saker som kan förklara beteendet, finns säkert många fler. En narcissist drivkraft är något annat och den kan du verkligen inte veta något om. 

• Anonym (Fröken Empati)
    Anonym (Stina) skrev 2023-06-21 20:55:35 följande:

Men inget av detta kan du veta. Du får en beskrivning av en person utifrån. Huruvida svärmor är narcissist vet du inget om för du vet inget om hennes drivkrafter. Att hon uttrycker sig som hon gör kan ha helt andra förklaringar: 

Ja, det var därför jag ställde frågan. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fröken Empati) skrev 2023-06-21 20:42:58 följande:

Jag vet tyvärr "allt" om narcissism eftersom en av mina föräldrar var det. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Fröken Empati) skrev 2023-06-21 20:58:31 följande:
    Ja, det var därför jag ställde frågan. 
    Men den frågan går ju inte att svara på eftersom TS knappast kan veta vad svärmodern känner innerst inne. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (TS) skrev 2023-06-21 21:07:01 följande:
    Jag vet tyvärr "allt" om narcissism eftersom en av mina föräldrar var det. 
    Men du. Narcissism är ändå rätt ovanligt. Din förälder var narcissist, din svärmor är narcissist och din man verkar ha likande drag. Det är rätt många narcissister. Men du kan inte veta den inre drivkraften hos dessa människor. Du kan itne veta om någon är skräckslagen för andras känslor för att det väcker negativa känslor i dem själva eller om personen i fråga verkligen inte bryr sig om andras känslor. Du kan omöjligt veta det. 
  • Anonym (Allt är inte en diagnos)

Utifrån trådstarten är hon inte oempatisk. Det finns många, särskilt ur äldre generationer, som har just den synen på barn och djur. Lägg till det att även många personer kan tycka att sorgeperioden har sin tid. "Förr i tiden" var den just ett år, kan vara så att hon har kvar sånt tänk. Hon verkar komma från en annan tid helt enkelt. Det är inte oempatiskt, handlar bara om den "kultur" hon vuxit upp med. Om hon själv inte är väldigt gammal kan det vara åsikter som hennes föräldrars generation har fört vidare.

• Anonym (TS)
    Anonym (Stina) skrev 2023-06-21 21:19:06 följande:
    Men du. Narcissism är ändå rätt ovanligt. Din förälder var narcissist, din svärmor är narcissist och din man verkar ha likande drag. Det är rätt många narcissister. Men du kan inte veta den inre drivkraften hos dessa människor. Du kan itne veta om någon är skräckslagen för andras känslor för att det väcker negativa känslor i dem själva eller om personen i fråga verkligen inte bryr sig om andras känslor. Du kan omöjligt veta det. 
    Men du. Jag sa inte att svärmor är narcissist. Hon är narcissistisk.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Allt är inte en diagnos) skrev 2023-06-21 21:30:26 följande:

Utifrån trådstarten är hon inte oempatisk. Det finns många, särskilt ur äldre generationer, som har just den synen på barn och djur. Lägg till det att även många personer kan tycka att sorgeperioden har sin tid. "Förr i tiden" var den just ett år, kan vara så att hon har kvar sånt tänk. Hon verkar komma från en annan tid helt enkelt. Det är inte oempatiskt, handlar bara om den "kultur" hon vuxit upp med. Om hon själv inte är väldigt gammal kan det vara åsikter som hennes föräldrars generation har fört vidare.

En välfungerande, empatisk människa bryter sig loss från empatistörda mönster. Min ena förälder växte upp i ett extremt omänskligt klimat men blev empatisk. Jag växte upp med en narcissist men blev inte likadan.  Vuxna människor tar eget ansvar. Är man empatsk så frångår man mönster som att "sörja gör man i ett år".  Då har man förståelse för att någons livskamrat har dött. För att citera svärmor: "när xx (hennes man) dör, inte kommer jag sitta och gråta och älta. Man går vidare". 
Svar på tråden Oempatisk människa