Anonym (Stina) skrev 2023-06-22 08:18:04 följande:
Men du kan ju inte veta om någon saknar empati. Det krävs ganska djupgående terapi för att komma fram til sådant. Vad jag säger är att människor kan t ex vara jätterädds för närhet och därmed framstå som kyliga. Det betyder inte att de ÄR helt kalla.
Jag tycker det är lite intressant att ni på forumet som gärna säger att folk i er omgivning är narcissister och att ni själva är väldigt empatiska, alltid är så snabba med att vilja kasta ut folk ur era liv, diagnosticera folk som psykopater och narcissister, har noll förståelse för att människor kan ha svårigheter som gör att de framstår som udda och gärna överdramatiserar och demoniserar alla som enligt er är narcissister. Ärligt talat så låter ni ganska oempatiska själva.
Det är också intressant att ingen reagerar på att TS berättar för sin man att hans mamma är narcissist och sedan blir förvånad över att han tar henne i försvar. TS förväntade sig alltså att mannen genast skulle vara med på tåget och att de tillsammans skulle sitta och prata om hur ond mamman är. Dvs TS agerade faktiskt rätt känslokallt själv.
Ofta vet de som saknar empati om det själva och kan själva säga det, utan skuldkänslor eller ånger eller skam.
Att någon skadar en eller sårar ens känslor, ljuger, manipulerar och/eller bedrar och får reda på att hen sårat och skadat, och att den utsatta är väldigt ledsen för det men den skyldige inte uppvisar några skuldkänslor, ångerkänslor eller skamkänslor för det någonsin - där har du svaret på om någon saknar empati.
Krävs bara en nära relation för att se sådant, inte djupgående terapi.
Själv så när jag berättade om min mor för min sambo hörde jag att hon är sociopat. Och ja, sannolikheten är MYCKET stor och jag tog henne inte i försvar eftersom sambon mycket väl kan ha rätt eftersom han är mindre van vid sociopati än jag och han har ingen vana utan ser beteendet med friskare ögon än jag eftersom jag vant mig vid sociopati sedan födseln och det har inte han.
TS sambo kan vara så van att han inte ser med klara ögon vad hans mor gör. TS ska inte ha dåligt samvete för att hon sagt vad hon tycker sig se, om hon gjort det för att hjälpa sin sambo och inte för att såra honom.