• Anonym (TS)

Oempatisk människa

Är nyfiken på hur andra ser på detta med empati. Här är bakgrunden. Min man är ganska oempatisk. Jag ser att det kommer från hans uppväxt. Svärmor är narcissistiskt lagd, totalt oempatisk. Jag råkade nämna det eftersom jag antog att min man också inser det. Men han blev sårad och började försvara henne. Här är några få av de otaliga exempel jag har på hennes oempatiska beteende.

Hon har noll förståelse för när någon blir ledsen när ett husdjur dör. Hon har noll tålamod och förståelse för att en bekant fortfarande sörjer sin man som gick bort för 1 år sen. De var ihop i ca 35 år. Hon tycker att man bör ha kommit över det på 1 år. Hon tror inte att spädbarn och små barn har känslor. Hon har ett husdjur men hon bryr sig inte om det och inser inte att drt kräver uppmärksamhet och omsorg. Hon har haft djur förr men känner aldrig något för dem. Hon har gett bort dem utan problem efter ett tag då hon tröttnat. 

Jag anser att hon är långt ner på den empatiska skalan. Kommer säkert på fler exempel sen. 

• Svar på tråden Oempatisk människa
  • Anonym (Allt är inte en diagnos)
    Anonym (TS) skrev 2023-06-21 21:45:05 följande:
    En välfungerande, empatisk människa bryter sig loss från empatistörda mönster. Min ena förälder växte upp i ett extremt omänskligt klimat men blev empatisk. Jag växte upp med en narcissist men blev inte likadan.  Vuxna människor tar eget ansvar. Är man empatsk så frångår man mönster som att "sörja gör man i ett år".  Då har man förståelse för att någons livskamrat har dött. För att citera svärmor: "när xx (hennes man) dör, inte kommer jag sitta och gråta och älta. Man går vidare". 
    Hur ska hon veta att yngre generationer räknar detta som empatistört om det var helt normalt när hon växte upp? Du kan inte döma andra människor utifrån vad dina egna föräldrar har gjort av sitt sociala arv. Dessutom är många människor inte alls sentimentala känslomänniskor som sörjer "bara för att" deras partner dör. En del är mer praktiskt lagda ändå. Dessutom är det lätt för henne att påstå nu att hon inte kommer sörja, det vet hon ju inte faktiskt.

P.S. Sluta slänga dig med ord som narcissist och narcissistisk när du beskriver andra. Det verkar inte som att du har grepp om vad diagnosen innebär. Och är den personen du växte upp med verkligen diagnosticerad av psykolog eller liknande? Sluta kalla hen det annars.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Allt är inte en diagnos) skrev 2023-06-21 21:49:53 följande:
    Hur ska hon veta att yngre generationer räknar detta som empatistört om det var helt normalt när hon växte upp? Du kan inte döma andra människor utifrån vad dina egna föräldrar har gjort av sitt sociala arv. Dessutom är många människor inte alls sentimentala känslomänniskor som sörjer "bara för att" deras partner dör. En del är mer praktiskt lagda ändå. Dessutom är det lätt för henne att påstå nu att hon inte kommer sörja, det vet hon ju inte faktiskt.

P.S. Sluta slänga dig med ord som narcissist och narcissistisk när du beskriver andra. Det verkar inte som att du har grepp om vad diagnosen innebär. Och är den personen du växte upp med verkligen diagnosticerad av psykolog eller liknande? Sluta kalla hen det annars.
    Varför ska jag sluta med det? Det är det enklaste, snabbaste sättet att beskriva någon istället att ägna 30 rader åt att beskriva beteendet. 
    Anonym (TS) skrev 2023-06-21 22:00:09 följande:
    Varför ska jag sluta med det? Det är det enklaste, snabbaste sättet att beskriva någon istället att ägna 30 rader åt att beskriva beteendet. 
    För att det bidrar till att sprida en felaktig bild av vad narcissism är och vilka som är det. Man kallar inte andra konstiga personer för diverse diagnoser heller bara för att de har ett liknande beteende. Du hade lika gärna kunnat kalla svärmor för aspie, om man ska börja peta i sånt.

Om du absolut vill sätta ett ord på beteendet så kan du kalla personen egoist, för det är ett neutralt ord som kan tillämpas på alla och det beskriver vad folk ofta menar när de säger narcissist. Känslokall är också ett användbart ord.

• Anonym (TS)
    Anonym (Allt är inte en diagnos) skrev 2023-06-21 23:12:57 följande:
    För att det bidrar till att sprida en felaktig bild av vad narcissism är och vilka som är det. Man kallar inte andra konstiga personer för diverse diagnoser heller bara för att de har ett liknande beteende. Du hade lika gärna kunnat kalla svärmor för aspie, om man ska börja peta i sånt.
    Nej, det gör det inte. Jag vet hur ett narcissistiskt beteende ser ut. Det sprids ingen felaktig bild här. 
    Anonym (TS) skrev 2023-06-21 23:27:42 följande:
    Nej, det gör det inte. Jag vet hur ett narcissistiskt beteende ser ut. Det sprids ingen felaktig bild här. 
    Bara för att personen visar sådana drag betyder inte att hen är en narcissist. Du själv kanske lider av storhetsvansinne då? Med tanke på hur mycket du påstår att du vet. Om man nu ska vara sån.
  • Pehrmedh
    Anonym (Fröken Empati) skrev 2023-06-21 20:42:58 följande:

Empati är att kunna känna vad andra känner. Det är en annan sak än att agera utifrån vad andra känner. Därför kan man få höra att man är oempatisk när man förstår hur någon känner sig men ändå inte agerar efter den personens önskemål. 

Din svärmor tycks sakna empati som du säger. 

Narcissister kan tänka sig fram till vad någon känner och agera empatiskt utan att känna för en person så länge den tjänar på det. Är din svärmor så? 

Mycket bra svar. 
  • Anonym (Man52)

Har säkert  nån utav alla dessa diagnoser 
    känner själv några med låg empati 
    de är enligt min uppfattning ofta människor som gärna sätter sig själv först i många livs situationer och ofta utan att de tänker på det (omgivningen)  , för att de just saknar empati 

människor är olika och uppfattar saker olika 

• Anonym (TS)
    Anonym (Allt är inte en diagnos) skrev 2023-06-21 23:32:54 följande:
    Bara för att personen visar sådana drag betyder inte att hen är en narcissist. Du själv kanske lider av storhetsvansinne då? Med tanke på hur mycket du påstår att du vet. Om man nu ska vara sån.
    Var har jag sagt att svärmor är narcissist?
    Narcissistisk däremot.
    Anonym (TS) skrev 2023-06-21 23:49:22 följande:
    Var har jag sagt att svärmor är narcissist?
    Narcissistisk däremot.
    Ännu en sak du inte förstår. Det är samma sak.
Svar på tråden Oempatisk människa